New York Times o novem albumu Laibachov

Časnik The New York Times je danes objavil obsežen prispevek o Laibach in njihovem nedavno izdanem albumu Laibach - The Sound of Music. Kot je zapisal, je zasedba polnila naslovnice po svetu leta 2015, ko je kot prva skupina z Zahoda nastopila v komunistični Severni Koreji. Kot "finalni dokument" tega obiska je zdaj objavila ploščo.

Časnik The New York Times je danes objavil obsežen prispevek o 
Laibach in njihovem nedavno izdanem albumu Laibach - The 
Sound of Music. Foto: Mute Records
Časnik The New York Times je danes objavil obsežen prispevek o Laibach in njihovem nedavno izdanem albumu Laibach - The Sound of Music. Foto: Mute Records

NEW YORK > "Nedavnega popoldneva se je Ivan Novak, član slovenske rock skupine Laibach, odpravil na sprehod po hribih s pogledom nad glavnim mestom Ljubljana. Med sprehajanjem psov je pojasnil, kako je bilo, ko so Laibach postali prvi zahodni bend, ki je nastopil v Severni Koreji," svoj prispevek v New York Timesu začne Alex Marshall.

“Vesela melodija! Srečna melodija!”

Skupina je mnoge zmedla, ko je leta 2015 v izolirani komunistični deželi izvedla nastop, ki je vseboval pretežno priredbe iz muzikala Moje pesmi, moje sanje. Zdaj je objavila istoimensko ploščo z nekaterimi pesmimi, med njimi skladbo Maria, predelano v Maria / Korea (How do you solve a problem like Maria / Korea?).

Tehnična oprema za nastop v gledališču blizu sedeža severnokorejske tajne policije bi lahko bila boljša, je pojasnil Novak: "Za vse je bil en vtikač." Kabel je moral biti zalepljen s trakom, da se ljudje niso spotikali. Med vajo so se pojavili cenzorji in zahtevali spremembe: "Dopovedovali so nam, da morajo biti pesmi hitrejše: 'Vesela melodija! Srečna melodija!'"

Ali bi lahko Milana Frasa izpustili iz nastopa?

Spraševali so tudi, če bi pevca Milana Frasa lahko izpustili iz nastopa, deloma zato, ker njegov glas zveni podobno Kimu Il-Sungu, dedku trenutnega voditelja Kima Džong Una, kar bi lahko motilo občinstvo. Po pogajanjih je Fras vendarle nastopil, je pojasnil Novak in dodal, da jih cenzura ni motila: "So zelo občutljivi glede glasbe. Želijo, da je vedno lepo in optimistično."

Celoten proces za nastop v Severni Koreji je bil po Novakovih besedah tako prijeten in zanimiv, da se mu ni zdelo, da so gostovali v eni najbolj represivnih držav na svetu. "Seveda je to totalitarna država," je dejal Novak: "Toda katera država dandanes ni totalitarna?"

Po pisanju New York Timesa je bil Laibach presenetljiva izbira za Severno Korejo. "Od ustanovitve leta 1980 v Trbovljah, rudarskem mestu, ko je bila država del Jugoslavije, so bili eden najbolj provokativnih bendov v Evropi. Začeli so z igranjem bombastične industrijske glasbe in se na odru pojavili v starih vojaških uniformah ter z uporabo simbolov in drž, ki so spominjale na fašizem ali ekstremni nacionalizem."

Slovenska filozofinja Marina Gržinić, ki piše o Laibachih, je za časnik povedala, da so v času socializma skoraj sprožili revolucijo: "Želeli so nas prisiliti, da razmišljamo o svoji zgodovini. Moralo je biti šokantno, moralo je vse pretresti, da je ljudi prisililo k temu."

Alexei Monroe, ki prav tako veliko piše o skupini, pa je povedal, da so želeli raziskati odnos med umetnostjo in totalitarizmom. Po njegovem mnenju so totalitarne simbole, ki so jih ponesli do absurdne skrajnosti, uporabili kot način, da bi postavili zrcalo družbi in pokazali, do kje bi ta lahko segla, je med drugim še zapisal New York Times.


Najbolj brano