Na glasbilu naj se do jeseni ne nabira prah

Čeprav se zdi, da sta šport in glasba popolnoma različna svetova, ju kineziolog dr. Matej Plevnik povezuje pri svojem delu; kineziologija je veda o človekovem gibanju.

Izvajanje meritev ravnotežja mladega glasbenika med igranjem Foto: Matej Plevnik
Izvajanje meritev ravnotežja mladega glasbenika med igranjem Foto: Matej Plevnik

Spodbudo je dr. Matej Plevnik našel v lastni izkušnji kot ljubiteljski glasbenik: “Opazil sem, da po sprehodu ali teku instrument bolje zveni. Začel sem se spraševati, kako lahko svoje telo bolje pripravim za poustvarjanje glasbe.”

Postopek vadbe namreč ni vedno v skladu z udobno držo ali naravnim gibanjem telesa. Napačni gibi lahko privedejo sprva do neugodja, bolečin, celo poškodb. Za glasbenike je zelo priporočljivo vzdrževanje splošne telesne kondicije, v pomoč pri razumevanju in izvajanju vadbe pa so jim lahko vadbeni pristopi in znanja s področja kineziologije. Plevnik kot primere navaja uporabo gibalnih izzivov (denimo vadbo instrumenta na ravnotežni deski), razbremenitev dela telesa pri asimetrični drži z oporo na velik balon, izvajanje kompenzatornih gibov z uporabo vadbenih elastik, primerno ogrevanje telesa še pred igranjem tehničnih vaj - dvig telesne temperature, izvedba osnovnih vaj raztezanja, povišanje tonusa v mišicah in aktivacijske vaje ... Poudarja še pomen počitka in pravilno načrtovanje časa vadbe: “Telo naj bo spočito, etape vadbe pa kratkotrajne in fokusirane,” svetuje mladim glasbenikom. Učitelje pa na svojih delavnicah po glasbenih šolah spodbuja k opazovanju drže, gibanja in dihanja učencev, ki naj od mentorja prejmejo napotke za vadbo in sproščanje po njej.

Več o tem, kako učinkovito vaditi glasbilo oziroma petje, ter tudi koliko naj bodo poletne počitnice glasbeno dejavne, lahko slišite v nocojšnji rubriki Primorski glasbeni talenti ob 20. uri na Radiu Koper, ki jo, podnaslovljeno Rastem z glasbo, enkrat mesečno pripravljamo v sodelovanju z Zvezo primorskih glasbenih šol. Z današnjim člankom gredo tudi Primorski glasbeni talenti na zaslužene poletne počitnice.

Vadba naj bo vsakodnevna. Učitelj violončela na novogoriški glasbeni šoli Alessandro Sluga poudarja opredelitev namena vadbe: “Pred začetkom vadbe je treba določiti, kaj želim danes zvaditi.” Franci Šavc, ki poučuje trobila na Glasbeni šoli Postojna, učencem priporoča za učinkovito vadbo “dovolj časa in miren prostor brez motečih dejavnikov. Inštrument mora biti spraven, vadba naj bo konstantna in fokusirana - raje pol ure osredotočene vadbe kot dve uri preigravanja skladb.”

Da k motivaciji za vadbo veliko prispevajo starši, opozarja postojnska učiteljica kitare Nataša Črnugelj: “Tudi če starši nimajo glasbenega znanja, je dobro, da na začetku z zanimanjem spremljajo vadbo otrok.” Pianist, dirigent in skladatelj Hilarij Lavrenčič, ki poučuje harmonijo na Slovenskem centru za glasbeno vzgojo Emil Komel v Gorici in na Glasbeni matici v Trstu, vadbo razume kot nujno nadgradnjo nadarjenosti: “Medtem ko je v šoli mogoče dobiti dobro oceno in kmalu pozabiti snov, ki si se je naučil, pa pri glasbi znanje gradiš kot dolgoročno investicijo, četudi se ne odločiš za glasbeni poklic.”

Počitnice so resda namenjene prvenstveno počitku, sprostitvi in regeneraciji, a na glasbilu naj se do jeseni ne nabira prah. Če ga otrok že čuti kot del sebe, ga bo z zanimanjem igral tudi med počitnicami in bo tako veliko laže začel novo šolsko leto. Koristna izkušnja je lahko udeležba na poletni šoli, ki za otroka ne pomeni zgolj spoznavanja novih učnih pristopov in repertoarja, pač pa tudi vpetost v novo socialno okolje, v katerem se velikokrat spletejo trajna prijateljstva.


Najbolj brano