Osho utopija v Oregonu

Zanimanje za sekte na ameriških tleh je med filmarji očitno v porastu. Poleg televizijske miniserije o dogajanju v Wacu leta 1993, je bila pred kratkim na Netflixu še premiera šestdelnega dokumentarca Wild Wild Country, v katerem sta se avtorja Chapman in Maclain Way posvetila indijskemu guruju Bhagwanu Shreeju Rajneeshu, bolj znanemu kot Osho, in njegovi utopiji - mestu Rajneeshpuram v Oregonu.

Osho je bil kritičen do socializma, Mahatme Gandhija in ortodoksnih religij, zaslovel pa je zaradi svojega liberalnega pogleda 
na seks.
Osho je bil kritičen do socializma, Mahatme Gandhija in ortodoksnih religij, zaslovel pa je zaradi svojega liberalnega pogleda na seks. 

Dokumentarec, ki je preplet številnih arhivskih posnetkov in intervjujev z glavnimi tedanjimi akterji sekte ter njenimi nasprotniki, se začne dokaj klasično. Spremljamo namreč horde častilcev Bhagwana Shreeja Rajneesha, ki so se množično zgrinjali v njegovo idilično versko komuno v Indiji. Neobičajno pa je, da v prvih štirih delih nima glavne vloge Osho, temveč njegova osebna tajnica in desna roka Ma Anand Sheela, ki ji je veliki guru zaupal nalogo, da najde ustrezen prostor, kjer bi se njegovi nauki lahko v celoti udejanjili.

Iz Indije v zakotni Oregon

Našla ga je v Oregonu, na zakotnem, 25 hektarjev velikem nekdanjem ranču Big Muddy v bližini mesteca Antelope. Za zapuščeno, neatraktivno zemljišče, polno kamenja, je Oshova skupnost odštela nekaj več kot 15 milijonov dolarjev in tam v zelo kratkem času zgradila mesto z vso infrastrukturo, od stanovanj in trgovin do letališča, kaj kmalu pa je bila iz “varnostnih” razlogov prisiljena oblikovati tudi svojo policijsko enoto, ki je bila kajpada oblečena v uniforme v rožnatih odtenkih, sicer prepoznavni barvi častilcev Osha. V Antelope, ki je štelo približno 50 duš, so se v začetku 80. let začele zgrinjati množice Oshovih sledilcev (približno 50.000), prvotni prebivalci, večinoma zelo konzervativni upokojenci, pa so se začeli počutiti ogrožene. Da bi Oshovi verniki imeli mir pred vse bolj glasnimi prebivalci, so začeli po zelo visokih cenah odkupovati še dodatne nepremičnine v mestu. Nekateri so se tako odselili s kupi dolarjev v žepih, tisti, ki so ostali, pa so bili glavni gosti v številnih oddajah, kjer so širili stereotipe o divjih seksualnih zabavah Oshovih vernikov. Da bi si zagotovili absolutni mir pred organi oblasti, pa je Oshova osebna tajnica celo napovedala kandidaturo na zveznih volitvah v Oregonu.

Pravosodna vojna

Na tej točki se je ameriški pravosodni sistem zdrznil, saj bi to lahko postal nekakšen precedens, da bi verska skupnost prevzela popolno oblast v zvezni državi. Začela se je pravosodna vojna, zelo iznajdljiva Sheela pa je v Oregon začela “uvažati” množice brezdomcev iz drugih ameriških zveznih držav, ki bi volili zanje. A Rajneeshpuram so pokončale notranje afere in razprtije med vodilnimi člani Oshove skupnosti v Oregonu, ki so privedle do številnih ekstremnih dejanj - omamljanja brezdomcev, da so jih ohranjali pod nadzorom, načrtovanja umorov, namerne zastrupitve s salmonelo -, zaradi katerih so se nato znašli v navzkrižju z zakonom. Šele v petem delu, potem ko ga zapusti njegova desna roka Sheela, se Osho prvič oglasi v javnosti in z njo obračuna na zelo nizkoten način, a zaradi številnih nečednosti se kmalu oba znajdeta na zatožni klopi in utopije v Oregonu je konec.

Dokumentarec sloni na intervjujih s Sheelo, ki je brez trohice obžalovanja spregovorila o tedanjih ekstremnih dejanjih, Ma Shanti Badro, ki je bila ena od Sheelinih glavnih zaupnic, ter odvetnikom Swamijem Premom Nirenom, ki še danes čisla Osha. Obe ženski sta sicer odsedeli večletni zaporni kazni, Osho je dosegel sodno poravnavo in odletel nazaj v Indijo, kjer je umrl v še danes nepojasnjenih okoliščinah, star komaj 58 let. V zadnjih letih naj bi imel številne težave z mamili.


Najbolj brano