Zelena alternativa ali modna muha?

E vropski sovražnik številka ena ni več ruski predsednik Vladimir Putin, temveč avtomobil z motorjem na notranje izgorevanje. Tako je namreč sklepati po nedavni odločitvi evropskega parlamenta, da po letu 2035 prepove prodajo avtomobilov in lahkih gospodarskih vozil z bencinskimi in dizelskimi motorji. Vodilni evropski politiki so se oprijeli elektrifikacije vozil kot rešilne bilke, s katero naj bi se na dolgi rok spopadli s podnebno katastrofo. Pa je res vsak kilometer, ki ga prevozimo z električnim vozilom, do okolja prijazen?

Že dolgo je namreč splošno znano, da tovrstna vozila z vidika onesnaževanja niso tako zelo nedolžna, kot jih radi oglašujejo. Toplogredni plini nastajajo tako med proizvodnjo električnih vozil kakor med proizvodnjo električne energije za polnjenje baterij. Do okolja prijazno ni niti rudarjenje litija, ki je ključna surovina za izdelavo baterij. Da sploh ne omenjamo razgradnje starih in odsluženih baterij. Nadomeščanje bencinskih in dizelskih avtomobilov z novimi, dražjimi vozili, ki delujejo na električni pogon, zgolj ponazarja globoko zakoreninjeno družbeno in kulturno odvisnost od avtomobilov.

Že dolgo je namreč splošno znano, da električna vozila z vidika onesnaževanja niso tako zelo nedolžna, kot jih radi oglašujejo.

Namesto da bi vlagali v nove pešpoti in kolesarske poti, v vlake, v javni promet, namesto da bi na evropski ravni razmišljali o tem, kako z mestnih površin umakniti pločevino, mesta pa vrniti ljudem, se v boju zoper onesnaževanja spet obračamo, paradoksalno, k avtomobilom. Namesto trajnostnih rešitev bomo raje vlagali v več milijard evrov vredno omrežje polnilnih postaj, v nove ceste in avtoceste, s prepovedjo prodaje motorjev na notranje izgorevanje pa v že tako neenakem svetu še bolj poglobili neenakost. Električni avtomobili so namreč draga zabava, v glavnem si jih lahko privoščijo premožnejši. Vsaj za zdaj je tako.

Razumljivo je, da je politikom precej lažje odločiti se za tako prepoved, pri tem pa si zatiskati oči pred drugimi proizvajalci toplogrednih plinov, kot so tovorni promet, letalstvo, ladje, živinoreja, oborožene sile in še bi lahko naštevali. Še posebej, če so električna vozila zadnja modna muha že tako muhaste avtomobilske industrije - modna muha, ki jo uspešno tržijo podjetniki, kot je ekscentrični ameriški milijarder južnoafriškega rodu. Vendar pa se prepričanje, da bomo zgolj s prepovedjo prodaje avtomobilov z motorji na notranje izgorevanje pomembno prispevali v boju proti globalnemu segrevanju, lahko na dolgi rok izkaže kot strel v koleno. Ali pa še huje - kot strel v glavo.


Preberite še


Najbolj brano