Sobarice Save se bojijo izkoriščanja

“Delavke komaj končajo izmeno, medtem pa jih njihov šef že čaka v avtu, da bi jih odpeljal v hotel v Ankaranu, kjer jih čaka še ena izmena. Drugi dan spet pridejo k nam in zgodba se ponovi. Tako je iz dneva v dan,” se pritoži predsednica sindikata v Savi Turizem Jelica Pintarič.

Sava Turizem ima na lokaciji Hotelov Bernardin redno zaposlenih le še okoli 40 sobaric. Foto: Zdravko Primožič/FPA
Sava Turizem ima na lokaciji Hotelov Bernardin redno zaposlenih le še okoli 40 sobaric. Foto: Zdravko Primožič/FPA

PORTOROŽ > Prezaposlitev delavk in delavcev k zunanjim izvajalcem, ki zaposlene pogosto izkoriščajo, je vse več tudi v državnih podjetjih, ki bi na tem področju morala biti zgled vsem ostalim.

Največja slovenska hotelska družba Sava Turizem, ki je v 90-odstotni lasti države oziroma Slovenskega državnega holdinga (SDH) in Kada, ima zgolj še 40 redno zaposlenih sobaric in čistilk na lokacijah v Hotelih Bernardin, vse ostale storitve čiščenja opravlja zunanji izvajalec. Kmalu naj bi še ti zaposleni prešli k zunanjemu izvajalcu, in sicer k podjetju Aktiva čiščenje, čemur nasprotujejo v Sindikatu delavcev gostinstva in turizma Slovenije kot tudi zaposleni v Savi.

Na ministrstvu za delo se pridružujejo stališčem Sindikata delavcev gostinstva in turizma Slovenije, ki je v zadnjih tednih večkrat javno opozoril na neprimernost in škodljive posledice oddajanja storitev zunanjim izvajalcem v primeru sobaric v Hotelih Bernardin. K ukrepanju so že pozvali Slovenski državni Holding.

“Aktiva je znana po tem, da izkorišča delavce, plače so zelo slabe. Izkušnje drugih delavcev nam povejo, da to ni najbolj primeren delodajalec,” pove predsednica sindikata v Savi Turizem Jelica Pintarič. Tako Aktiva čiščenje kot podjetje Samsic storitve, s katerima sodeluje Sava Turizem, sta že bili deležni očitkov o kršenju delavskih pravic.

Spomnili tudi na zaveze v koalicijski pogodbi

V Sindikatu delavcev gostinstva in turizma so v minulem mesecu dvakrat opozorili vlado in pristojna ministrstva na problem tako imenovanega outsourcinga, oziroma prezaposlitve delavcev, ki opravljajo delo čistilcev ali sobaric, k zunanjim izvajalcem.

V Sindikatu delavcev gostinstva in turizma opozarjajo, da morajo delavke v primeru prezaposlitve pozabiti na že pridobljene pravice iz delovnega razmerja pri starem delodajalcu.

Ob tem so vlado spomnili tudi na zaveze v koalicijski pogodbi, da bodo povsod v javnem sektorju, kjer obstaja potreba po rednem delu, outsourcing postopoma ukinili. Na ministrstvu za delo se pridružujejo stališču sindikata, zaradi sobaric v Hotelih Bernardin so k ukrepanju že pozvali tudi Slovenski državni Holding.

Irena Valenti iz Zveze svobodnih sindikatov Slovenije pravi, da je dejavnost sobaric in čistilk osnovna dejavnost v hotelih, zato sindikat zagovarja izvajanje storitev hotelskega gospodinjstva z lastnimi službami. “Slednje prispeva tudi k višjim ocenam hotelskih storitev in k zagotavljanju varnosti v hotelskih sobah in še bi lahko naštevali. Absolutno zagovarjamo stališče, da je najcenejša in najbolj kakovostna storitev opravljena s kompetentnimi lastnimi kadri,” pravi Valentijeva, a hkrati dodaja, da si je z zunanjimi izvajalci smiselno pomagati zgolj med vrhuncem sezone in prazniki. Ta model so po njenih besedah usvojile tudi nekatere zasebne hotelske verige, ki se ne odpovedujejo lastnemu kadru sobaric in čistilk, zato jo preseneča, zakaj ga ne uporabljajo tudi državna podjetja.

Pozabiti morajo na že pridobljene pravice

V Sindikatu delavcev gostinstva in turizma opozarjajo, da morajo delavke v primeru prezaposlitve pozabiti na že pridobljene pravice iz delovnega razmerja pri starem delodajalcu, njihovo delo je v nadaljevanju velikokrat razvrednoteno, nekatere med njimi delajo tudi za osnovno bruto plačo zgolj 595 evrov.

“Gre za popolno razčlovečenje ljudi v smislu zagotavljanja temeljnih delovnih pravic,” še poudari Irena Valenti.

Kot pravi Jelica Pintarič, je prav sobarica tista, ki je gostu pogosto najbližje, saj vstopi v njegov intimni prostor. “Gostje se nanjo največkrat obrne, ko jo srečajo v sobi ali na hodniku. Pogosto potrebujejo napotke, pri čemer je pomembno, da je sobarica prijazna in dobro pozna jezik. Težava pri kadru, ki ga pripelje zunanji izvajalec, je pogosto ta, da ne pozna niti osnov slovenščine,” poudari in doda, da je dejavnost sobaric in čistilk osnovna dejavnost, ki jo člani uprave pogosto prikazujejo kot nebodigatreba. “Če niste zadovoljni s čistočo, je brezpredmetno, da je nekdo na recepciji z vami prijazen,” še pristavi.


Najbolj brano