SMS sporočilo med vožnjo? Enako kot vožnja na slepo.

Če voznik med vožnjo piše SMS sporočila ali pregleduje družbena omrežja, je v povprečju pet sekund osredotočen na telefon in ne na vožnjo. Če to počne na hitri cesti pri vožnji 100 kilometrov na uro, prevozi 139 metrov. Gre za podobno tveganje, ko če bi to razdaljo prevozil z zaprtimi očmi.

Pri voznikih, ki med vožnjo uporabljajo mobilni telefon,  je 
reakcijski čas  tudi za polovico daljši.
Pri voznikih, ki med vožnjo uporabljajo mobilni telefon, je reakcijski čas tudi za polovico daljši.  

SLOVENIJA > Mobilni telefoni so zadnje desetletje eden izmed večjih motilcev pozornosti v prometu, ki dokazano povečujejo tveganje za prometne nesreče. Agencija za varnost prometa in policija od danes do 15. januarja izvajata preventivno akcijo, ki so jo naslovili Varno brez telefona v prometu. Policisti bodo nadzirali uporabo mobilnih telefonov in drugih naprav ter opreme (tablic, prenosnih računalnikov, slušalk), ki motijo voznikovo vidno ali slušno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila.

Lani skoraj za četrtino manj kršitev kot leto prej

Lani je policija ugotovila 25.670 kršitev, povezanih z nedovoljeno uporabo telefonov in drugih naprav med vožnjo, leto prej je bilo takšnih kršitev za skoraj četrtino več. Trend upada je mogoče pripisati poostreni zakonodaji, nadzoru policije in ozaveščanju agencije skozi vse leto. Med kršitelji izstopajo vozniki iz starostne skupine od 35-44 let, teh je bilo kar 30 odstotkov, sledita skupini od 45-54 let (23,2 odstotka) in od 25-34 let (22,8 odstotka).

Poleg denarne kazni še tri kazenske točke

Za uporabo mobilnega telefona med vožnjo je za voznike motornih vozil predpisana globa v višini 250 evrov, poleg te še tri kazenske točke. Za udeležence v prometu, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja (kolesa, e-skiroji in ostala lahka motorna vozila), pa kazen za uporabo mobitelov, slušalk in drugih naprav med vožnjo znaša 120 evrov.

Med kršitelji je največ voznikov osebnih avtomobilov, teh je bilo dobrih 60 odstotkov, slaba četrtina pa voznikov tovornih vozil. Vse več je kršiteljev med kolesarji in vozniki e-skirojev. Teh kršiteljev je bilo lani 35, v letu 2021 pa le devet.

Kaj vse vpliva na kognitivne sposobnosti voznika, ugotavlja dr. Tina Cvahte Ojsteršek s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru v doktorski nalogi z naslovom Vizualna pozornost voznika na prometno okolje in dogajanje ob prisotnosti motenj znotraj vozila. V terenskem eksperimentu so 23 voznikov v realnem okolju izpostavili 15 motnjam znotraj vozila: uporabi mobilnega telefona (prostoročno ali običajno), upravljanju s sistemi v avtomobilu ter iskanju stvari v avtomobilu.

Le tretjino časa s pogledom na cesto

Z vidika odvrnjene pozornosti od prometnega okolja je najbolj problematična uporaba mobilnega telefona ter nastavljanje sistemov znotraj avtomobila, kjer prednjačita radio in navigacijski sistem. Pri teh nalogah so vozniki skozi vetrobransko steklo gledali le tretjino časa. Pri nastavljanju klimatskega sistema so vozniki stran od ceste gledali polovico časa.

Agencija in policija še opozarjata, da nemalokrat vidimo zamišljene pešce, ki s pogledom v mobilni telefon stopijo na prehod za pešce ali na kolesarsko stezo, in ne preverijo, ali so to storili dovolj varno. Pravočasnost in ustreznost reakcij pešca se zaradi uporabe mobilnih telefonov in pregledovanja družbenih omrežij zmanjša tudi do 60 odstotkov.

Tuje raziskave kažejo, da je med pisanjem SMS sporočila ali pregledovanjem družbenih omrežij voznik povprečno pet sekund osredotočen na telefon in ne na vožnjo. Pri hitrosti 60 km/h v tem času prevozi razdaljo več kot 83 metrov. V naselju pri hitrosti 50 km/h prevozi skoraj 70 metrov. Še večje tveganje pa je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 km/h v petih sekundah prevozi več kot 180 metrov. Gre za podobno tveganje, kot da bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi. Voznik vozi z bistveno zmanjšano pozornostjo in s tem ogroža sebe in vse druge udeležence prometa.


Najbolj brano