Brez pisanja o glasbi bi bili koncerti krajše sape

Mlada, obetavna študentka muzikologije Tisa Mrhar svojo pripadnost glasbi uresničuje na različnih področjih: s pisanjem člankov za reviji Glasna in Naši zbori, oblikovanjem radijskih oddaj, usposabljanjem iz kulturnega menedžmenta na različnih seminarjih doma in v tujini.

Tisa Mrhar je  igrala klavir, postala pevka APZ Tone Tomšič, zdaj   se 
glasbi vse bolj posveča  kot  muzikologinja, organizatorka ... Foto: Darja Štravs Tisu
Tisa Mrhar je igrala klavir, postala pevka APZ Tone Tomšič, zdaj se glasbi vse bolj posveča kot muzikologinja, organizatorka ... Foto: Darja Štravs Tisu

25-letna Tisa Mrhar iz Solkana je v Glasbeni šoli Nova Gorica osem let obiskovala pouk klavirja, po novogoriški gimnaziji, ki jo je opravila z odličnim uspehom in zlato maturo, pa je pot nadaljevala na Pravni fakulteti v Ljubljani. Tam je diplomirala in je zdaj študentka prvega letnika podiplomskega študija. Hkrati se je pridružila Akademskemu pevskemu zboru Tone Tomšič Univerze v Ljubljani in bila v letih 2018-2020 tudi njegova predsednica. Petje in tudi siceršnja dejavnost pri “apezejevcih”, predvsem pri pripravi instrumentalno-scenskega dela Fauvel 86' skladatelja Lojzeta Lebiča, sta v njej prebudila željo po temeljitejšem obvladovanju muzikološke znanosti. Vpisala se je na Oddelek za muzikologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani in je zdaj tudi tam študentka prvega letnika podiplomskega študija.

V zavedanju, da ji študij ne bo omogočil pridobivanja vseh izkušenj, ki jih želi osvojiti, se je podala na različne festivale, delavnice ... tudi na Nizozemsko in Portugalsko: “Področje glasbe je zelo razvejano, v njem ne delujejo zgolj ustvarjalci in poustvarjalci, ampak še cel kup drugih, 'podpornih' stebrov, brez katerih glasbe ne bi bilo. Šele na dobrem organizacijskem temelju se lahko glasba sploh udejanji in doseže poslušalce. Žal študija, ki bi bil usmerjen v to, pri nas še ni. Na Akademiji za glasbo se izobražujejo bodoči instrumentalisti, pevci, dirigenti, skladatelji in glasbeni pedagogi, ki življenjsko poslanstvo vidijo drugje, muzikologija pa je morda še vedno malce preveč akademsko zastavljena. Znanja s področja kulturnega menedžmenta tako študentje, ki nas te stvari zanimajo, iščemo zunaj fakultete.” Sama je veliko izkušenj, povezanih z organizacijo, pridobila v APZ Tone Tomšič, kasneje pa se je poskušala udeležiti tudi raznih seminarjev (za glasbeno publicistiko) in festivalov, ki so ponujali tudi izobraževalne programe kulturnega menedžmenta (Europa Cantat Festival, Svetovni zborovski EXPO). Ob študiju dodatne izkušnje pridobiva tudi s študentskim delom v Slovenski filharmoniji, na Javnem skladu RS za kulturne dejavnosti in Radiu Koper.

Novogoriška študentka muzikologije, zboristka in publicistka

V rubriki Primorski glasbeni talenti, ki jo pripravljamo v sodelovanju z Radiem Koper, predstavljamo mlade primorske glasbenike, ki se ukvarjajo s klasično glasbo in dosegajo opazne uspehe doma in v tujini. V istoimenski rubriki oddaje Glasbeni abonma, ki bo na sporedu drevi ob 20. uri, bomo predstavili 25-letno Tiso Mrhar, nekdanjo učenko Glasbene šole Nova Gorica, ki od leta 2016 poje v Akademskem pevskem zboru Tone Tomšič in se kot mlada muzikologinja uspešno preizkuša na različnih področjih.

Že nekaj let se preizkuša tudi v publicistični dejavnosti, v pisanju novic, intervjujev, reportaž ter drugih prispevkov za tiskano in spletno izdajo revije Glasna in revijo Naši zbori: “Brez razmišljanja in pisanja o glasbi bi bili koncerti krajše sape, minljivi. Če se po obisku glasbenega dogodka o njem pogovarjamo, ga s tem vedno znova podoživljamo in ohranjamo v spominu. Obenem prek tega razmišljamo o glasbeni izkušnji, ki jo lahko nato tudi estetsko ovrednotimo. Zato se mi zdi, da prispevki o glasbi niso namenjeni samo premlevanju, ali je bilo nekaj dobro ali slabo, hvaljenju ali kritiziranju. Gre bolj za zapise, ki po objavi soustvarjajo in sooblikujejo percepcijo našega glasbenega sveta in s tem postajajo del naše glasbene zgodovine.”

Iz pestrega in prodornega udejstvovanja mlade muzikologinje izstopa očitna naklonjenost zborovski glasbi: “Vsaka zvrst glasbe je po svoje čarobna, a skupinsko poustvarjanje glasbenih del ima zame največji čar. Ko sem še igrala klavir, sem imela pred vsakim nastopom tremo. Ta je bila precej manjša, ko sem konec srednje šole začela nastopati tudi v klavirskem duu, nikoli pa žal nisem imela možnosti zaigrati v še kakem drugem ansamblu. Ko sem se pobliže spoznala z zborovsko glasbo, me je pritegnilo tudi skupinsko muziciranje, druženje na vajah in nova prijateljstva. Ne gre torej samo za ljubezen do zborovske glasbe kot take, ampak za izkušnjo skupnega petja, ki me vedno znova navdihuje.”

In kje bi najraje uresničila svoje profesionalne cilje? “Naj bo to organizacija ali menedžment, pisanje, raziskovanje, doma ali v tujini, karkoli me že čaka, si želim, da bom še naprej povezana z glasbo,” pravi. “Glasba mi je blizu in me nagovarja, kakršnakoli že je, zato mislim, da bom srečna, kjerkoli bo moje udejstvovanje povezano z njo.”  


Najbolj brano