Kmalu bodo vedeli, kako obremenjena je Soča

Kako izboljšati stanje na preobremenjeni Soči, kjer se gnete vse več plovil, je eno ključnih vprašanj. V pomoč bo po novem sistem za monitoring plovil na reki, ki ga je za Zavod za turizem dolina Soče razvilo solkansko podjetje Instrumentation Technologies.

Od pomladi bodo s posebnim sistemom merili število plovil na 
Soči, kar bo pomagalo določiti ukrepe pri zmanjšanju obremenitve reke.  Foto: Leo Caharija
Od pomladi bodo s posebnim sistemom merili število plovil na Soči, kar bo pomagalo določiti ukrepe pri zmanjšanju obremenitve reke.  Foto: Leo Caharija

POSOČJE > Obremenitve Soče so vedno večje, predvsem zaradi vse večjega števila kajakov in raftov. Določanje plovnega režima in usklajevanje interesov uporabnikov Soče je vedno občutljiva tema, prihaja tudi do nesoglasij. Dileme ostajajo in se celo poglabljajo. Tudi ministrstvi za okolje in prostor in za gospodarstvo ter TNP se usklajujejo o novem zakonu o varovanju naravnega okolja, ki bo urejal pogoje v turistično najbolj izpostavljenih območjih z največjo koncentracijo turistov.

Za dosego učinkovitih ukrepov zaradi prevelike obremenitve so seveda ključni podatki o številu plovil, ki se spuščajo po Soči. In pri tem bo veliko vlogo odigral sistem, ki ga je v okviru projekta River Sentinel (Rečni stražar) v pomoč Zavodu Dolina Soče razvilo solkansko podjetje Instrumentation Technologies (IT). Projekt, vreden 125.000 evrov, je sofinancirala EU. Kot je pojasnil direktor zavoda Viljam Kvalić, so sistem testno preizkušali od avgusta do oktobra letos. “Situacijo lahko izboljšamo samo na en način. Najprej potrebujemo ustrezne podatke. Ta sistem monitoringa bo dal objektivno sliko, podatki pa bodo pomagali upravljavcu plovbe po reki Soči in vsem občinam ustanoviteljicam pri pripravi odlokov. Ti bodo pripravljeni na način, da bomo lahko razvijali kakovosten turistični produkt s spoštovanjem ohranjanja naravnega okolja,” je povedal.

In kako vse skupaj deluje? Na bregovih Soče je postavljenih šest energijsko popolnoma avtonomnih enot. “V prvem koraku enota s kamero zazna plovila in jih označi, v drugem določi, ali je to raft ali kajak, ko ta prečka navidezno črto pa sistem doda še več podatkov, kot je čas prehoda. V tretjem se podatki o tipu, številu in času prenesejo v oblak in so preko internetne povezave dostopne končnemu uporabniku,” sta razložila vodja skupine za razvojne projekte Uroš Jerman in sistemski inženir Leon Škapin iz IT. Naprava ne shrani slike, ampak le tip plovila in čas.

Zaradi nizkega vodostaja in manj plovil v poskusnem delovanju niso mogli dobiti prave slike, so pojasnili odgovorni. “Pravo” štetje plovil se bo začelo spomladi. “S projektom želimo doseči večjo varnost, boljše razumevanje okolja in simbiozo med uporabniki oziroma izvajalci aktivnosti na reki Soči,” pravi Kvalić.


Najbolj brano