Legendarni BX jih praznuje 40

Konec septembra leta 1982 je padel mrak nad Parizom, na Marsovih poljanah pa se je zbrala množica ljudi.

Za obliko je poskrbel sloviti Marcello Gandini iz Bertoneja, ki je 
med drugim narisal tudi Lamborghinija miuro in countacha ter 
Lancio stratos.



 Foto: Citroen
Za obliko je poskrbel sloviti Marcello Gandini iz Bertoneja, ki je med drugim narisal tudi Lamborghinija miuro in countacha ter Lancio stratos.  Foto: Citroen

Vse oči so bile uprte v prvo nadstropje Eifflovega stolpa, kjer je visel zabojnik z napisom “Voila la nouvelle Citroen”. Ob spremljavi glasbe in zvoka so lesen zabojnik počasi spustili k tlom in ko se je odprl, je svet zagledal novega Citroena BX. Teden dni pozneje je na pariškem avtosalonu množica tudi od blizu videla novo Citroenovo čudo, istega dne se je začela tudi prodaja.

Citroen je projekt novega avtomobila zagnal 1978 pod imenom XB kot naslednika GS in leto pozneje so bile specifikacije znane - avto bo imel lahek in varčen prečno vgrajen motor, kot vsi Citroeni tistega časa bo imel hidropnevmatsko vzmetenje in seveda bo to petvratna kombi limuzina. Avto so razvili v Citroenovem centru v Velizyju z izdatno pomočjo takrat še precej dragih in velikih računalnikov in CAD programov, kar je prineslo odlično aerodinamično obliko z majhnim uporom samo 0,34.

BX je imel tudi izdatno rabo kompozitnih materialov na odbijačih, pokrovu motorja in prtljažnika ter na stranicah, kar je pripomoglo k nizki masi le 885 kilogramov. Kot prvi avto nove PSA dobe je BX imel 1,5-litrski motor z 62 in 72 KM in 1,6-litrski s 66 kW. Posebna je bila tudi notranjost, ki je spominjala na CX. Volan je imel eno prečko, namesto obvolanskih ročic pa sta bila tu dva satelitska bloka z vsemi gumbi. V dolžino je BX meril 4,23 metra, širok je bil 1,66 metra in visok 1,36 metra in je bil tehnično v sorodu s Peugeotom 405. Menjalnika sta bila štiristopenjska avtomatika ali petstopenjski ročni menjalnik, motor pa je poganjal sprednji kolesi ali vsa štiri kolesa. Povedano na kratko, BX je bil ena od ikon avtomobilskega oblikovanja osemdesetih, z ravnimi površinami, odsekanimi robovi in vesoljskim videzom.

Več kot dva milijona izdelanih primerkov

Avto je uspešno splaval v medijih, osvojil Citroenovo klientelo in pridobil nove kupce ter postal velik komercialni uspeh. BX so izdelovali v tovarni v Bretaniji in v Vigu v Španiji in do junija leta 1994, ko ga je nasledila xantia, je na ceste zapeljalo 2,337.016 primerkov. BX velja za enega najbolj uspešnih Citroenov in je pripomogel k ponovnemu vstajenju znamke v osemdesetih. BX je imel tudi številne izpeljanke: leta 1985 sta se pridružila 17 centimetrov daljši karavan z oznako evasion in štirivratna limuzina, leta 1987 je bil deležen prve prenove z bolj gladkimi linijami in novo armaturno ploščo. BX je dobil tudi možnost sončne strehe, žametnega oblazinjenja, litih platišč, pa tudi digitalne merilnike, uro in potovalni računalnik. Na voljo je bil tudi 4x4 in ABS.

Enako je sledil tudi razvoj motorjev, ki so bili naviti vse tja do 118 kilovatov z elektronskim vbrizgom in katalizatorjem. BX je tudi prvi francoski avto z dizelskim motorjem s samodejnim menjalnikom, 1987 pa je BX postal prvi Francoz s 16-ventilsko glavo na štirivaljniku. Narejena je bila tudi omejena serija 200 primerkov po BX 4 TC dirkalniku skupine B z 2,1-litrskim motorjem 147 kW (200 KM), ki je dosegel 220 km/h.


Najbolj brano