Za zmedo in vrste niso krivi le bolniki

Iznajdljivi bolniki, ki si uspejo pridobiti več napotnic na zalogo in za isto vrsto zdravljenja, so v veliki meri krivi za dolge čakalne vrste. To med drugim ugotavlja zdravstveni minister Bešič Loredan s sodelavci. Navaja še vrsto vzrokov, ki daljšajo vrste in opozarja, da so čakalne vrste ena ključnih težav, ovir in slabosti.

Najnovejša analiza opravljenih zdravstvenih storitev v letih 2020 in 2021 je postregla z ugotovitvami, ki sploh niso presenečenje. Je pa nedopustno, da ima sistem, ki ga upravlja in nad njim bdi NIJZ, toliko napak, ko si je veliko bolnikov lahko priskrbelo več napotnic za isto storitev in so vpisani v dve, celo tri vrste - pri istih specialistih, a v različnih ustanovah. Skrbi tudi, da je epidemija covida-19 skrčila število na novo odkritih primerov težkih bolezni in okrnila delo referenčnih ambulant.

Če bi enovit sistem naročanja že imeli, bi bili v njem vsi izvajalci že združeni in podvajanje pri naročanju bolnikov ne bi bilo možno, saj sistem sam tega ne bi več dovolil.

Že leta s seznami upravlja NIJZ, ki prejema podatke iz sistema eZdravje in iz informacijskih sistemov bolnišnic. Istočasno že leta naše zdravstvo še kar naprej ne premore urejenega enotnega in enovitega sistem naročanja, ki bi bil povezan in koordiniran z enega mesta na najvišji ravni. Za kar bi moral poskrbeti zlasti NIJZ, ki več kot očitno tej nalogi ni kos.

Če bi enovit sistem naročanja že imeli, bi bili v njem vsi izvajalci že združeni in podvajanje pri naročanju bolnikov ne bi bilo možno, saj sistem sam tega ne bi več dovolil. Če bi vanj vedno in povsod vsi nemoteno dostopali, bi ob vsakem vpisu novega bolnika sistem takoj pokazal, ali in kje je ta že naročen za isto storitev. Tako se bolnik drugič in tretjič sploh ne bi mogel naročiti, kljub pravici do samostojne izbire zdravnika in ustanove za zdravljenje.

NIJZ v vseh letih niti ni uspel prečistiti čakalnih seznamov in ni poskrbel za prikaz in dostop vseh podatkov pri vseh izvajalcih, niti za prikaz njihovih čakalnih dob za vse storitve ne. Zato tudi bolniki vedo, da so podatki o čakalnih dobah najbolj verodostojni pri vsakem izvajalcu posebej, ki to objavlja na svoji spletni strani.

Niso pa niti bolniki v tej zgodbi povsem nedolžni. Res tudi v primorskih bolnišnicah ugotavljajo, da so glede vpliva na daljšanje čakalnih dob dvojne in trojne prijave bolnikov v več čakalnih vrstah zanemarljive. Je pa hujša težava nekulturna ignoranca, ko nekateri na naročeno preiskavo ne gredo in tega pravočasno ne sporočijo, da bi lahko isti termin ponudili komu drugemu. Kaj šele, da bi v ostale bolnišnice, kjer so uvrščeni v vrste, sporočili, da so storitev že opravili drugje.


Preberite še


Najbolj brano