Tia Krašovec: “Hip hop je najbolj svobodno gibanje”

Tia Krašovec je 22-letna Ankarančanka, razpeta med Istro in Ljubljano. Ne le zaradi poučevanja plesa in študija, ampak tudi zaradi glasbenih in filmskih projektov ter dela na televiziji. Čeprav načrtuje kariero v svetu mode, je njena življenjska ljubezen ples, natančneje hip hop. “Hip hop je najbolj svobodno gibanje. Nanj gledam kot na kulturo. Hip hop kultura je izrazna v vseh pogledih, zato mi je blizu,” pravi nekdanja vrhunska športnica. “Gibanje in moda pa sta neločljiva,” pristavi.

Prve plesne korake je Tia Krašovec naredila pri Titty dance v Izoli, ko je resneje “zagrabila” ples, pri 12 letih, je presedlala v Plesno šolo Fiona v Kopru, pri 15 letih pa se je zaradi plesa preselila v Ljubljano. Trenirala je v tedanjem Artifexu in se šolala na zasebni gimnaziji, kjer so vrhunski športnici zelo pomagali pri usklajevanju športnih in šolskih obveznosti.

Ljubezen Tie Krašovec je hip hop, ker “je najbolj svobodno gibanje v plesu”. 90. leta, ko se je hip hop rodil v ZDA, jo spremljajo od otroštva. “Ta glasba vame vlije največ energije. Lirika je prav tako izpovedna, kot je ples. Hip hop kultura je izrazna v vseh pogledih, zato mi je blizu. O sebi mi je grozno govoriti na glas, zato že celo življenje iščem umetniške smeri, skozi katere izražam, kdo sem. Skozi ples izkažem trenutne občutke, počutje, izkušnjo,” pripoveduje.

“O sebi mi je grozno govoriti na glas, zato že celo življenje iščem umetniške smeri, skozi katere izražam, kdo sem.”

Tia Krašovecplesalka in stilistka

Tia Krašovec (spredaj) in Plesalke Plesne šole Fiona, ujete med vadbo in pripravo na snemanje videospota za znano slovensko raperko Masayah Foto: Luka Anžič Souza

Kot pravi, na ples gleda bolj s srcem kot z glavo: “Gre za ljubezen, ki bo moja do konca življenja.” Veliki ljubezni navkljub se je plesni karieri odrekla. “V plesu je žal pričakovano, da bo ženska na pol gola, da bo lepa. Sama sebi sem predragocena, da bi se izpostavljala na ta način. Na neki točki sem tako ugotovila, da tega ne želim delati, da želim obdržati ples kot ljubezen.” Pika na i je bila “nesreča” na tekmi, ko so se vsem dekletom v ekipi strgale hlače. “Sram me je bilo, da ne znam šivati, zato sem se prijavila na šiviljski tečaj. Krasno je bilo, da sem lahko sama oblikovala svoja oblačila.” In na vrat na nos se je vpisala na Naravoslovno tehniško fakulteto, smer oblikovanje oblačil in tekstilij. Tudi sicer jo je zanimala moda. “Moda je namreč velik del prezence, ki jo predstavljaš kot plesalec.”

Po izkušnje v znani TV šov

Plesa ni povsem zapustila, svoje znanje že tri leta predaja tekmovalcem - mladincem in članom - v Plesni šoli (PŠ) Fiona. “To je umetniško, sprostitveno delo, ki me napolni. Vem, da delam nekaj dobrega, da delim naprej, kar sem toliko let gradila,” je zadovoljna. Žal ji je, da mladi v Istri nimajo na voljo prav veliko dejavnosti. “Istra je mrtva, čeprav se trudimo, da ne bi bilo tako. Toda premalo nas je. Mladim govorim, naj gredo v Ljubljano in si ogledajo to ali ono, jih motiviram, da se udeležijo plesnih delavnic ali drugih dogodkov, da si razširijo obzorja in znanje.”

Tekmovalna članska mala skupina Plesne šole Fiona je na Interdance Fest v Sarajevu zmagala v svoji kategoriji in se uvrstila na Galo. Na fotografiji (z leve): Urška Peric, Lana Gorinjac, Maja Krebelj, Nea Jerman, Lejla Adžaj in Isadora Šik. Trenerka Tia Krašovec čepi.

Sama je razpeta med Istro in Ljubljano - ne le zaradi poučevanja plesa in študija, ampak tudi zaradi glasbenih projektov in dela na televiziji. “Poklical me je Aljoša Möderndorfer in me vprašal, če bi se jim pridružila na Pop TV za novo sezono oddaje Znan obraz ima svoj glas, češ da kostumografinja potrebuje novi asistentki. Nisem iskala službe v modi, a prišla je priložnost in pograbila sem jo.”

Prepričana je, da ji bodo izkušnje na televiziji služile v nadaljevanju kariere. Spoznala je namreč krog kostumografov in stilistov, nabira dragocene stike in izkušnje. “Velikokrat se pojavijo situacije, ko je treba hitro reagirati in v tem se dobro znajdem. Tako živim, sem človek akcije. Če bi imela samo eno obveznost v življenju ... Bog pomagaj, še tiste ne bi naredila. Vedno delam 16 stvari naenkrat. Sem zelo organizirana, vse imam popredalčkano, zapisano, zabeleženo na koledarju,” pojasni.

Priprave pred živo oddajo Znan obraz ima svoj glas, fotografija je nastala v kostumografski sobi, med pripravo nastopajočih. Kostumografinja je Tanja Škrbić Birgmajer (druga z desne), asistentki Rozalija Reya (prva z leve) in Tia Krašovec (prva z desne). Foto: Anže Krže

Kljub temu, da težko sedi križem rok, včasih potrebuje odklop. “Imam dva časa zase. Eden je, ko rišem, šivam, izdelujem sveče ali počnem kaj drugega ustvarjalnega. Drugi je, ko se popolnoma odklopim, ne želim niti poslušati glasbe niti videti nobenega kosa oblačila razen razvlečene trenirke, grem s psom na sprehod v naravo, k morju.”

“Bodi to, kar si”

Zaradi selitve v Ljubljano je izgubila stike s skoraj vsemi doma. Covidu je hvaležna, da se je vrnila in se povezala z ekipo ustvarjalcev, večinoma iz Ankarana in Hrvatinov, pri čemer posebej omeni Luko Jurinčiča, kreativnega vodjo projektov. In seveda Masayah, eno najprepoznavnejših ustvarjalk na slovenski hip hop sceni. Tia Krašovec skrbi za njen stajling za koncerte, snemanja in nasploh vsak dogodek. “Poznava se iz osnovne šole. Lani sva se 'ponesreči' začeli družiti in dobila sem zamisel, da bi v sodelovanju s PŠ Fiona novoletno produkcijo naredili še zanimivejšo. V skupni točki je Masayah odrepala, plesalci - združeni mladinci in člani - pa so odplesali,” pripoveduje.

Z Masayah je sodelovala - skupaj z mladimi plesalci PŠ Fiona - pri projektu, ki je luč sveta ugledal ravno ta teden, in sicer Zbirki slovenske uporniške poezije. Ta je izšla v knjižni obliki in kot album. Sogovornica izpostavi še videospot Ni panike, v katerem odpleše (ob njej še tri plesalke PŠ Fiona) kot alter ego Masayah. Videospot je, pove, v slabih treh mesecih zabeležil že okoli 150.000 ogledov, kar je zelo veliko za slovensko raperko.

Tia Krašovec med snemanjem videospota Ni panike Foto: Luka Anžič Souza

“Težko je v konkurenci z moškimi. Toda meni to odgovarja. Včasih sem se kot ženska počutila diskriminirano. Tudi v modi je ogromno oblikovalcev moških. Na neki točki sem rekla: 'Veš kaj? V redu je. Ko bom uspela, bo še toliko slajše. In ugotovila bom, da mi ni bilo treba imeti nekaj med nogami, da sem prišla do tja.' To me žene. Ne želja tekmovati z moškimi, ampak dejstvo, da je nekdo zaradi spola diskriminiran ali na nižji stopnici,” je odločna.

Bori se proti vsakršni diskriminaciji. “Tudi to prihaja iz plesa. Razlik med ljudmi - v rasi, spolni usmerjenosti ... sploh ne vidim. Podpiram drugačnost. Bodi drugačen, če tako čutiš. Bodi to, kar si. Ne vidim smisla v tem, da bi se človek pretvarjal, čeprav je včasih težko.” Ob tem pokaže s prstom na družbena omrežja, ki neredko izkrivljajo sliko. “Živimo v dobi, kjer so družbena omrežja naša življenja. Ni pomembno, kdo si, pomembno je, kaj si na družabnih omrežjih. Zame so platforma, na kateri se prodajam. Če bom objavila kostum, ki sem ga izdelala, bom imela veliko manj dosega, kot če objavim svoj obraz. Torej moram priti do točke, ko bodo ljudje vedeli, kdo sem. Takrat bom lahko rekla: 'To počnem in če vam ni v redu, lahko greste k naslednjemu.'”

V smehu prizna, da je preračunljiva. “Ne zapiram si vrat na nobenem področju. Moja kariera je zagotovo v modi. Kam me bo pot vodila, pa ne vem. Izkusila sem delo kot stilistka, asistentka kostumografije in kostumografinja. V naslednjem projektu bom delala v filmu, kjer bom v prvič v celoti skrbela za kostumografijo. Želim pridobivati čim več izkušenj, te so za umetnika zelo pomembne. Pomagajo mu pri ustvarjanju, uresničevanju zamisli.”

Tia Krašovec Foto: Eva Leber

Pripravljena je sprejeti vsakršno priložnost, toda ve, da bo na koncu sama svoj šef. “Tako najbolje delujem. Sposobna sem voditi posel in ljudi, rada nastopam, rada imam kontrolo. Želim imeti svojo modno znamko, a tudi če ne pridem do tja, bom delala z umetniki. Vidim se kot stilistka za konceptualne zadeve, kot so glasbeni videospoti”. V njene načrte, poudari, je vedno vtkano gibanje. “Gibanje in moda sta neločljiva. Vse, kar oblikujem, je namenjeno temu, da je človeku udobno. Vedno je prisotna svoboda, ki jo čutim skozi ples.”

Sicer pa nima natančnih načrtov za prihodnost. Poleti bo sodelovala pri snemanju filma in dveh videospotov, jeseni se namerava preseliti nazaj v Ljubljano in zaključiti študij. Razmišlja še o magisteriju in odhodu v tujino, v mislih ima Dunaj. “Ni predrag in ostala bi blizu družine. Dunaj ima dobre šole, je mesto mode, kulture, umetnosti, zgodovine, kar mi je pomembno, saj so moja inspiracija ljudje, dogajanje, čustva, občutki, gibanje,” pojasni Tia Krašovec.


Najbolj brano