Kako so slovenski mojstri ustvarili prestižni avtodom

Adria Mobil iz Novega Mesta je že več kot pol stoletja močno vpeta v razvoj počitniških vozil. Samo v letošnjem letu so jih izdelali že več kot 20 tisoč, kar je svojevrsten rekord. Poleg klasičnih počitniških prikolic, imajo že dlje časa tudi prestižnega sonica, s katerim sem se ob koncu poletja zapeljal na krajši oddih.

Naša edina tovarna, ki je zdaj v tujih rokah, ima polno zasedeno proizvodnjo, kar pomeni, da so letos prvič v 
preteklem mesecu prešli čez mejo 20 tisoč izdelanih počitniških vozil. Vsak dan  izdelajo štiri primerke sonica.
Naša edina tovarna, ki je zdaj v tujih rokah, ima polno zasedeno proizvodnjo, kar pomeni, da so letos prvič v preteklem mesecu prešli čez mejo 20 tisoč izdelanih počitniških vozil. Vsak dan izdelajo štiri primerke sonica. 

Pandemija je še dodatno pripomogla, da je nomadski način dopustovanja postal še bolj priljubljen kot je bil pred časom. Že lep čas ne gre več zgolj za počitniško vozilo z ležišči, majhnim WC-jem in mini kuhinjo, ampak za veliko več kot to. Dober dokaz za to je največji avtodom v ponudbi dolenjske tovarne, kjer so mu nadeli oznako sonic. Prva generacija je bila predstavljena že v letu 2009, naslednja pa osem let kasneje. Pred kratkim sem v roke dobil tovarniško testno izvedbo, ki jo tamkajšnji razvojniki pripravljajo za nadgradnje. A v osnovi me to ni zanimalo, pač pa sem se kot avtodomarski novinec podal na krajše dopustovanje z namenom, da bi odkrival adute, ki so jih ustvarili slovenski mojstri počitniških vozil.

Sonic pri podjetju Adria Mobil predstavlja vrh ponudbe, hkrati pa je to tudi edini avtodom, ki spada v segment integriranih avtodomov. To pomeni, da za izdelavo od zunanjega partnerskega podjetja, v tem primeru Fiata, uporabijo šasijo brez tovarniško vgrajene kabine Ducata. Inženirji mi v pogovoru povedo, da v trenutnem tempu izdelajo štiri sonice dnevno, ki večinoma romajo v tujino, a bolj zanimiv je podatek, da je ta sestavljen iz skoraj sedem tisoč delov in da je več kot 80 odstotkov razvoja ustvarjenega prav v tovarni v Novem mestu. Na Ducata me spomni le armaturna plošča, medtem ko so vse ostalo zasnovali Dolenjci. Temu primerno so oblikovali tudi sprednji del in mu na motorno masko namestili logotip podjetja Adria Mobil.

Res je ogromen, a to ni težava

7,5-metrskega velikana poganja sodoben 2,3-litrski 103 kilovatni dizelski motor, spojen z devetstopenjsko avtomatiko, ki je balzam za dolge ture na avtocesti. Potovalna hitrost se giblje med 100 in 110 km/h, igla analognega merilnika vrtljajev pa se večinoma premika med številkama 1500 in 2000. Umirjeno in elegantno. Tak način vožnje se kot idealen pokaže tudi pri porabi, saj ta na avtocesti ni presegla meje 11 litrov, na običajnih cestah, kjer je hitrost še nižja, pa je potovalni računalnik pokazal tudi do dva litra nižjo vrednost. A vožnja sonica je vendarle drugačna. Ker gre za integriran avtodom s širino 2,3 metra, je potrebna dodatna previdnost pri manevriranju skozi zavoje. A se na to zelo hitro navadim, saj imam dobro podporo zunanjih vzvratnih ogledal, na armaturni plošči pa je vgrajen še manjši samostojni zaslon, ki mi ves čas vožnje predvaja sliko v živo z zadnjega dela. Kamera je precej uporabna tudi za vzvratno vožnjo pri parkiranju v avtokampih. Pri sonicu velja omeniti še eno posebnost. Namreč, njegova suha teža znaša dobrih 3200 kilogramov, zato je potrebno paziti, da z nalaganjem osebnih stvari in točenjem tekočin, ne presežemo dovoljene meje za B kategorijo (3,5 tone). Tovorni prostor v zadnjem delu ima z obeh strani široko odprtino za nalaganje, v notranjosti pa še ogromno manjših odlagalnih mest in posebna sidrišča za pritrjevanje večjih stvari. Potrebno je paziti le na obremenitev, ki ne sme biti večja od 150 kilogramov.

Zelo dobro zasnovan in funkcionalen bivalni del

Za potovanje izberemo prijeten in urejen avtokamp ob jadranskem morju, ki je bil za nekaj dni naš odklop ob koncu poletja. S polno posodo goriva do tja po avtocesti brez težav prevozim nekaj čez 500 kilometrov. Bivalni del sonica je zelo dobro zasnovan. Prostora za družino z dvema otrokoma je bilo več kot dovolj. Za najmlajše je bilo v sonicu rezervirano dvižno ležišče nad voznikom in sovoznikom (maksimalna obremenitev 150 kilogramov), ki se v nekaj trenutkih spusti na primerno višino, da otroka s pomočjo lestve zlezeta nanj. Ta je dodatno opremljena še s posebnim varovalom, da otrok ne bi padel z ležišča. Seveda je pred spuščanjem konzole z ležiščem potrebno preklopiti naslon sprednjih sedežev in sneti magnetna naslonjala na stranskem sedežu, pod katerim ima prostor glavna baterija vozila.

V zadnjem delu vozila je na voljo razkošno ležišče, ki lahko sprejme tudi tri osebe, na račun sredinskega dodatka, kjer ob neuporabi do izraza pride stopnišče in dostop do dveh ogromnih omar. Všeč mi je tudi dejstvo, da sta kopalna kad in stranišče z umivalnikom ločena. In ne samo to. Vrata, ki odpirajo prostor stranišča, lahko služijo tudi kot vrata, ki ustvarjajo še malce več intime v zadnjem delu avtodoma.

Cena je visoka, a uporabnik veliko dobi

Omembe vredna sta tudi voznikov in sovoznikov stol, ki se v eni potezi zavrtita in skupaj s pomično mizico (po globini in v vse smeri) ter sedalnim delom tvorita dovolj velik prostor za obedovanje, vzorno pa je urejena tudi mini kuhinja s plinskim štedilnikom, katere del je še velik 146-litrski hladilnik z zamrzovalno skrinjo. Tudi zato smo si ves čas potovanja obroke pripravljali v avtodomu. Obenem ne gre pozabiti na dejstvo, da ima sonic v bivalnem delu v celoti vgrajeno LED osvetlitev, da so na nekaterih mestih postavljeni USB vhodi (polnjenje telefonov in drugih prenosnih naprav), da imajo vsa stranska okna in osrednja vrata za vstop v bivalni del mrežo proti komarjem in muham ter senčila, slednja pa so vgrajena tudi za stekleno površino vozniškega dela. Ta pride v poštev, ko se z avtodomom ustavimo in prenočimo. Za potrebe bivanja je sonic opremljen s 140-litrsko posodo za čisto vodo, ki smo jo natočili šele v kampu, medtem ko je zbiralnik odpadne vode nekoliko manjše prostornine. Izpust te je elektronsko nadzorovan, dovolj je, da avtodom postavimo na ustrezno mesto v kampu in pritisnemo gumb v sprednjem vozniškem delu.

Sicer pa delovanje vseh sistemov uporabnik spremlja in upravlja preko manjšega prikazovalnika tik ob vhodu v bivalni prostor. Preko njega upravljamo osvetlitev, delovanje vodne črpalke in nekaterih drugih sistemov, dodatno pa je zraven postavljen še krmilnik za ogrevanje prostora in vode ter zračenje oziroma klimatiziranje. In ne samo to. V obdobju nizkih temperatur lahko v sonicu ogrevamo tudi talni del. Ko potegnem črto pod vsem doživetim v nekaj dneh oddiha, lahko z mirno vestjo zapišem, da je Adriin sonic odličen kompromis vsega. Je ogromen, a spet ne prevelik, je prostoren in izjemno funkcionalen, to pa hkrati pomeni, da v kampu nismo potrebovali nič drugega kot vodo in elektriko. Skorajšnja samooskrba na enem mestu, kar v teh časih veliko pomeni. Na drugi strani pa je potrebno za takšno razkošje na široko odpreti denarnico. Po ceniku začetna cena znaša 79.767 evrov, potem pa so na vrsti želje kupcev po dodatni opremi.


Najbolj brano