Nepredvidljivost je tisto, kar najbolj odganja natakarje

Na eni strani 4000 prijavljenih kuharjev, natakarjev in drugih gostinskih kadrov na zavodu za zaposlovanje, na drugi gostinci, ki pravijo, da bi potrebovali 5000 delavcev v gostinstvu. Razkorak med viški in potrebami po kadrih se zdi na videz enostavno rešljiv, a je vse prej kot to.

Sistemski razlogi za slabo kadrovsko stanje v gostinstvu segajo od 
premalo dodelanega šolanja do težkih pogojev dela. Foto: Tomaž Primožic/FPA
Sistemski razlogi za slabo kadrovsko stanje v gostinstvu segajo od premalo dodelanega šolanja do težkih pogojev dela. Foto: Tomaž Primožic/FPA

LIPICA > Na včerajšnjem forumu o problematiki kadrov v gostinstvu v sklopu dvodnevnega strokovnega srečanja, ki ga je v Lipici pripravila Sekcija za gostinstvo in turizem pri OZS, je predsednik sekcije Blaž Cvar dejal, da so kadri iz gostinstva odhajali že pred epidemijo, med dolgotrajnim zaprtjem pa se je kadrovski odliv le še povečal in zdaj v gostinstvu primanjkuje kar 5000 delavcev, zaradi česar je bil marsikateri lokal že primoran skrajšati urnik ali skrčiti ponudbo.

Odhajajo tudi čez mejo

Direktor Zavoda za zaposlovanje Mitja Bobnar je dejal, da so vladni ukrepi sicer pripomogli k ohranitvi številnih delovnih mest v gostinstvu, vendar je zanimanje za delo v tej panogi zelo majhno, potrebe pa so velike, zlasti po kuharjih in natakarjih. A mnogi se, zlasti ob meji z Italijo in Avstrijo, raje odločajo za delo čez mejo. Zaradi premajhnega pritoka mladih kadrov je tako dodatna težava še razmeroma visoka starostna struktura zaposlenih.

5000

delavcev trenutno primanjkuje v gostinstvu

Minister za delo, družino in enake možnosti Janez Cigler Kralj je med razlogi, ki odvračajo ljudi od gostinstva, navedel razmeroma nizke plače, časovno omejene pogodbe o zaposlitvi in težke pogoje dela. Med slednjimi mnoge moti pogosto delo ob koncu tedna, ki ga zato ne morejo preživeti z družino ali prijatelji. To so tudi razlogi, da je obenem s pomanjkanjem kadrov v gostinstvu prav s tega področja v evidencah iskalcev zaposlitve več kot 4000 oseb. “Gre za izzive, ki se jih bodo deležniki morali dotakniti skupaj,” je dejal minister.

Najhujša je nepredvidljivost

Aleš Piščanc iz Grand hotela Koper pravi, da so sistemski razlogi za slabo kadrovsko stanje v gostinstvu že dolgotrajni in globoki in segajo od premalo dodelanega šolanja do težkih pogojev dela, saj “mi delamo takrat, ko drugi ne delajo”. Zato zlasti pri mladih družinah vsaj eden od staršev ne more delati v gostinstvu.

Bojan Cepovič, predsednik gostinske sekcije pri Obrtni zbornici Koper

“Ko so nas zaprli, so mnogi šli iz gostinstva v trgovine, na bencinske črpalke ... Mi smo zdaj kot v bobnu, v katerem se vse vrti levo in desno.”

Aleš Piščanc (foto: Zdravko Primožič/FPA)

A tisto, kar kadre po epidemiji najbolj odganja, je nepredvidljivost: “Ljudje pričakujejo varnost in predvidljivost, zaposlitev za nedoločen čas, mi pa jim v teh razmerah tega ne moremo ponuditi. Kar nekaj kadrov iz gostinstva se je zato prezaposlilo v industrijo,” pravi Piščanc.

Aleš Piščanc, Grand hotel Koper

“Ljudje pričakujejo varnost in predvidljivost, zaposlitev za nedoločen čas, mi pa jim v teh razmerah tega ne moremo ponuditi.”

Podobno meni tudi Bojan Cepovič iz gostilne Oljka v Vanganelu, sicer predsednik gostinske sekcije pri Obrtni zbornici Koper: “Ko so nas zaprli, so mnogi šli iz gostinstva v trgovine, na bencinske črpalke ... Mi smo zdaj kot v bobnu, v katerem se vse vrti levo in desno,” pravi in doda, da mnogi od tistih, ki na zavodu prejemajo 400 ali 500 evrov, raje ne gredo delat nikamor. Razlog za odhajanje kadra večinoma niso plače, saj so pri dobrih gostincih zagotovo dobre, poudari. Je pa delo v gostinstvu posebno v marsičem: “S kadrom je treba delati, kolektiv se mora med seboj spoštovati, se karakterno ujeti, obenem je treba posameznikom pustiti, da se razvijajo, kaj izboljšajo ...”

Jernej Sepič iz restavracije in picerije Atrij v Kopru opozarja na to, da so se med epidemijo razmere še nekoliko poslabšale: “Kvalificirane delovne sile tako rekoč ni, pripravljenost za delo v gostinstvu, zlasti v strežbi, je majhna. Prek zime si bomo poskušali pomagati s sezonskimi delavci, ki so poleti delovali v obmorskih hotelih, v prihodnosti pa verjetno s tujci, ki jih je v našem gostinstvu vse več.”

Podobno izkušnjo imajo v najbolj priljubljeni novogoriški mestni restavraciji, Fabriki. Kot je pojasnila Anja Ličen, je iskanje sodelavcev večni problem: “Pri nas smo se odločili, da tudi ob zaprtih vratih ohranimo vsa delovna mesta, še v času, ko država ni nadomeščala vseh stroškov dela, in tveganje se je obrestovalo - ostali so vsi zaposleni.” Pomanjkanje pripravljenosti za delo v gostinstvu, pravi Ličnova, ni edini problem: “Še posebej poklic natakarja se je v zadnjem obdobju močno degradiral. Obveljalo je, da v strežbi lahko dela vsak. Ampak natakar je zahtevna služba - pri nas imamo, denimo, 200 etiket vin in prodajamo meso s celega sveta. In za takšno raven strežbe moraš marsikaj znati.”


Najbolj brano