Otok, ki združuje, in turizem, ki uničuje

17. festival Kino Otok je odprl italijanski film Assandira, ki ga je režiral Salvatore Mereu. Odprtje festivala, ki, kot je bilo slišati v Izoli, vsa ta leta predvsem združuje in povezuje, je navkljub PCT pogojem obiskalo veliko število gledalcev. V letnem kinu Arrigoni je svež poletni večer razgrel film, ki ga zaznamuje trk generacij in požar na izsiljeni turistični kmetiji na Sardiniji.

Letni kino Arrigoni, ki  bo do nedelje gostil več projekcij.     Foto: Maja Pertič Gombač
Letni kino Arrigoni, ki bo do nedelje gostil več projekcij.  Foto: Maja Pertič Gombač

IZOLA > Kot je pred filmom dejala Varja Močnik, ki je kot selektorica festivala izbrala film, imata tako pri Kinu Otok kakor pri filmu Assandira velik pomen jezik in komunikacija.

Na Sardiniji, v majhni vasici se za gledalca vse začne s požarom, v katerem ostarelemu Costantinu Saruju (odlični Gavino Ledda) umre sin. Zgodba, ki jo je Salvatore Mereu posnel po knjižni predlogi, se odvija za nazaj, saj iz prizora v prizor skupaj s preiskovalnim sodnikom (Corrado Giannetti) vse bolj spoznavamo, kaj vse je pripeljalo do nesreče ter kompleksnost odgovora na vprašanje, kdo je dejansko kriv.

Salvatore Mereu je bil počaščen, da je njegov film odprl festival. Foto: Maja Pertič Gombač

Za pristnost se je treba pretvarjati

Assandira je ime turistični kmetiji, ki jo - potem ko vanjo domala prisilita skeptičnega očeta - ponosno zaženeta Costantinov sin Mario (Marco Zucca) in njegova nemška življenjska sopotnica Greta (Anna König). Na odročnem očetovem posestvu se godi marsikaj, predvsem pa je, paradoksalno, potrebnega veliko pretvarjanja, da bi turisti, ki navdušeno prihajajo, doživeli čim pristnejšo izkušnjo.

Generacijska vrzel, komunikacijski mrki, ljubezenski večkotniki in nenazadnje trk med tradicijo in sodobnostjo - tema, ki jo Mereu večkrat tematizira v filmih - pripeljejo do tragedije, o kateri pripoveduje gledljiv, tekoč, mestoma hudomušen in trpek film, ki ga med drugim zaznamuje tudi melodično sardinsko narečje.

“Na svoj način film pripoveduje zgodbo o postopnem spreminjanju moje zemlje, Sardinije, od koder prihajam, ki je otok, na videz oddaljen od vsega, a ko postane turistično zanimiv, postane kraj, kjer se sreča ves svet. Tema srečevanja tradicije in sodobnosti mi je blizu, ker jo kot Sardinec, z vzponom turizma doživljam in čutim na svoji koži,” je dejal Mereu na odprtju. Pritrdil je Varji Močnik, da je zgodba, čeprav se dogaja v majhni sardinski vasici, dejansko lahko globalna. “Mehanizem je enak. V primerjavi z nekaterimi populacijami, ki so domala prodale dušo, da bi si zagotovile preživetje, dobiček, ki ga prinaša turizem, se je turistična industrija obnašala podobno, kot se ponekod televizija: vse je zmlela, ne da bi se ozirala na ljudi in njihovo dobrobit,” je dejal režiser, ki pa je posebej poudaril, da film, ki ga je moč gledati tudi kot detektivko, ni le kritika brezbrižnega turizma.

“Filmu, ki na prvi pogled tematizira vpliv turistične industrije, daje ta vidik le lupino, saj je v njem med drugim enako pomembna tudi tema razgradnje tradicionalne družine, kot smo je bili vajeni,” je namignil Salvatore Mereu, ki ni želel s preveč vsebine pokvariti užitka gledalcem. Pa vendarle ne gre prezreti, da je v ospredju odnos očeta do sina, ki je zanj sčasoma pripravljen požreti marsikaj, se odreči delu sebe, kot je dejal režiser, in, kot je videti v filmu, celo poteptati svoje dostojanstvo. Vse to pa so čvrsti temelji za katastrofo. Ki pa je vredna ogleda.

Assandira bo jutri ob 10. uri na sporedu v Kinu Odeon, po projekciji pa bo na vprašanja odgovarjal režiser.


Najbolj brano