O pravicah, ki niso za zmeraj

51. Teden slovenske drame so prestavili na november, vseeno pa so že razglasili letošnje nagrajence: najboljše izvirno slovensko dramsko besedilo je po presoji žirije napisala Maja Šorli, nagrado za mladega dramatika prejme Nina Kuclar Stiković, bienalno Grün-Filipičevo priznanje za dosežke na področju dramaturgije in teatrologije pa Milan Ramšak Marković.

Grumova nagrajenka Maja Šorli Foto: Helena Grahek, SMG
Grumova nagrajenka Maja Šorli Foto: Helena Grahek, SMG

KRANJ > Nagrade bi v običajnih okoliščinah podelili sinoči, na sklepni slovesnosti 51. Tedna slovenske drame v Prešernovem gledališču Kranj, a jim je načrte prekrižala epidemija, zaradi katere so festival prestavili na november.

Matej Bogataj, Amelia Kraigher in Srečko Fišer v vlogi predsednika strokovne žirije so do konca februarja med 36 prispelimi besedili za nagrado Slavka Gruma nominirali drame Delo in deklica I–V: Drame tlačankNike Švab, FrancVedrane Grisogono Nemeš, potem že tečem Simone Semenič in Tega okusa še niste poskusiliMaje Šorli. Slednji, “sodobni drami o univerzitetnih spletkah in igrah moči”, je komisija soglasno podelila Grumovo nagrado za najboljše izvirno slovensko dramsko besedilo, ki jo na festivalu podeljujejo že vse od leta 1979. Delo Maje Šorli je spisano v realističnem jeziku, odlikuje ga dobro poznavanje dramske snovi, karakterizacija oseb pa je plastična in verjetna. “Dramske osebe pred kuliso preoblikovanja ustanov doživljajo tudi osebne in sentimentalne zaplete, podvržene so nejasnim obtožbam o prekoračenju pedagoškega erosa in sumom nadlegovanja študentov. Celotno igro preveva angažma, jasno se zavzema za pridobitve študentskih protestov in zahtev, kot jih poznamo že od konca šestdesetih let. V tem je nadaljevalka nekaterih preteklih politično angažiranih in v realistični nameri izpisanih dramskih besedil izpred desetletij, na primer Kozakove Afere. Tega okusa še niste poskusili na primeru visokega šolstva razkriva številne navzkrižne družbene silnice; zaveda se, da je vsaka točka lahko tudi točka preloma in da je krhko in dolgo usklajevano ravnovesje v času neoliberalnega polaščanja vsega težko ohranjati; zaveda se, da naše pravice niso pridobljene za zmerom in da jih je treba nenehno braniti in širiti,” med drugim beremo v utemeljitvi.

Na natečaj za nagrado za mladega dramatika oziroma dramatičarko je letos prispelo enajst besedil. Žirijo je najbolj prepričala “družinska drama” Jutri je v sanjah izgledal drugače, v kateriNina Kuclar Stiković prikaže, kako se mati in sin vsak spoprijemata z izzivi epidemične družbene zapeke, mati s histeriziranjem, sin s pijačo, medtem ko odsotni družinski člani začnejo odkrivati prednosti bivanja zunaj mesta ...

Bienalno Grün-Filipičevo priznanje za dosežke na področju dramaturgije in teatrologije pa bo, če bo epidemija dala, šlo novembra v roke Milana Ramšaka Markovića - Matthisa, ki, kot piše v utemeljitvi, “kot dramaturg na novo prebira tako izrazite umetnike, kot so Cankar, Semenič, Krleža, Müller, Pasolini ali Fassbinder - ko za oder prireja drame, romane in filme - si drzne postaviti na vidno mesto njihovo dramaturgijo sámo, dramaturgijo kot táko”. V Trstu je pečat pustil v Cankarjevih Hlapcih in Pasolinijevi Teoremi, ki ju je režiral Sebastijan Horvat, s katerim sta v ljubljanski Drami postavila Cement Heinerja Müllerja, ki je na spletni premieri zaživela konec marca.


Najbolj brano