Vinjete po 13 letih zelo verjetno lepimo še zadnjič

Samo še jutri lahko uporabniki avtocest in hitrih cest uporabljajo stare rumene vinjete. Od ponedeljka bodo obvezne modro-zelene vinjete z letnico 2021, ki bodo predvidoma zadnje. S 1. decembrom letos naj bi namreč prešli na sistem elektronskega cestninjenja in vinjet v fizični obliki ne bo več.

Od ponedeljka moramo imeti za vožnjo po avtocesti ali hitri cesti 
imeti nameščeno novo vinjeto modro-zelene barve. Foto: Peter Pirkovič
Od ponedeljka moramo imeti za vožnjo po avtocesti ali hitri cesti imeti nameščeno novo vinjeto modro-zelene barve. Foto: Peter Pirkovič

LJUBLJANA > Vinjete kot nalepke, ki so zaživele 1. julija 2008, bodo veljavne najdlje do konca januarja prihodnjega leta, že pred tem pa bo za uporabnike osebnih vozil, kombijev in motornih koles uvedeno bolj enostavno elektronsko cestninjenje, ki v praksi pomeni, da bo uporabnik ob nakupu te v centralni sistem Darsa sporočil zgolj svojo registrsko tablico.

Sistem e-vinjet dobil slovaški Skytoll
Izbor slovaške družbe SkyToll za vzpostavitev in delovanje sistema elektronske vinjete, je včeraj potrdil nadzorni svet Darsa. Na odločitev so možne pritožbe. Na javno naročilo Darsa so prišle tri ponudbe. Iskratel v partnerstvu z madžarskima ARH Informatics in Dataking Informatikai Kft je ponudil ceno 14,2 milijona evrov, SkyToll 15,7 milijona, konzorcij podjetij Marand, Telekom Slovenije, Pošta Slovenije in Kapsch pa 33,4 milijona evrov. V postopku je Dars dve ponudbi izločil kot nedopustni, tudi najcenejšo ponudbo Iskratela. Tega naj bi izločili, ker naj ne bi imel izkušenj z večjimi elektronskimi cestninjenji, kar pa v podjetju zanikajo, je poročala TV Slovenija. Kot edinega ustreznega ponudnika so na Darsu izbrali SkyToll, kar je včeraj potrdil tudi nadzorni svet družbe. SkyToll je podoben sistem cestninjenja vzpostavil na Slovaškem. Na odločitev Darsa je pričakovati pritožbe. Uvedba elektronske različice vinjete je sicer predvidena s 1. decembrom 2021. KG

Trenutno je naprodaj kar devet različnih tipov vinjet. V osnovi so te razdeljene na tri kategorije in sicer na osebna vozila (oznaka 2A), kombinirana vozila (oznaka 2B) in enosledna vozila oziroma motocikli (cestninski razred 1). Za vsako od teh je možen nakup letne, mesečne ali tedenske vinjete, izjema so le uporabniki motociklov, ki namesto mesečne lahko izberejo polletno vinjeto.

Ste vedeli?

> Skupno je bilo od 1.julija 2008 do 30.11.2020 prodanih 68.913.280 vinjet;

> pred uvedbo vinjet je voznik za pot od Ljubljane do Maribora in nazaj (228 kilometrov) plačal 10,80 evra, za podobno pot od Ljubljane do Kopra in nazaj (188 kilometrov) pa 8,8 evra;

>v Sloveniji imamo 623 kilometrov avtocest in hitrih cest ter 146 kilometrov priključkov in 22 kilometrov razcepov. Za nadzor celotnega omrežja je postavljenih 1298 nadzornih kamer.

Pandemija ustavila rast prodaje vinjet

Če je leta 2008 prva vinjeta stala 35 evrov in je takrat veljala le šest mesecev, so v letu 2009 ceno za letno vinjeto za osebna vozila (2A) postavili na 55 evrov in jo sredi leta vnovič podražili (na 95 evrov). Še ena podražitev je sledila ob koncu leta 2013, na 110 evrov, od takrat pa se cena ni več spremenila.

So pa pred sedmimi leti istočasno pri Darsu v cenik uvrstili nov cestninski razred 2B, v katerega se uvrščajo kombiji in druga lahka gospodarska vozila, ki ne presegajo 1,3 metra višine nad prvo osjo in ne tehtajo več kot 3,5 tone. Cena te je od takrat dalje postavljena na 220 evrov za celoletno obdobje, 80 evrov za en mesec in 40 evrov za enotedensko uporabo.

47

milijonov evrov manj kot leto prej so lani s prodajo vinjet iztržili na Darsu.

Da je bila uvedba vinjetnega sistema za državo donosna, kažejo statistični podatki, ki jih vsako leto objavi Dars. Vse od leta 2008 pa do konca leta 2019 se je krivulja prodaje vinjet vzpenjala. Prevedeno v številke: prvo leto od uvedbe so prodali 2,392.879 vinjet, že naslednje polno leto so zabeležili 3,6 milijona prodanih vinjet, rekordno leto 2019 je postreglo s 7,495.867 prodanimi vinjetami (vrednost 195 milijonov evrov).

Sledilo je leto 2020, epidemija koronavirusa, številne omejitve in prvič po 12 letih precejšen upad prodaje. Tako so lani (upošteva se obdobje od 1. februarja 2019 do 30. novembra 2020) pri Darsu skupno prodali 4,626.910 vinjet, vrednost teh je predstavljala 148 milijonov evrov, 47 milijonov manj kot v enakem obdobju leto prej. Bolj podrobni podatki kažejo, da je prodaja drastično upadla pri kratkoročnih vinjetah, torej mesečni in tedenski, katerih uporabniki so največkrat tranzitni vozniki.

Najpogostejši kršitelji so tuji vozniki, ki bodisi vozijo brez vinjet ali pa imajo te neustrezno nameščene. Lani so cestninski nadzorniki izdali 43.720 kazni (od 300 do 500 evrov), kar je nekoliko manj od povprečja preteklih let. Denar se steka v državni proračun.

Elektronsko cestninjenje pred vrati

Od 1. decembra dalje pa bo na naših avtocestah vse drugače. Kot je napovedal minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec, s tem datumom prehajamo na elektronsko cestninjenje in lepljenje vinjet dokončno pošiljamo v zgodovino.

Pri elektronski vinjeti ne bo obračunavanja na prevoženi kilometer, pač pa bo veljala za neomejeno uporabo avtocest za izbrano obdobje. E-vinjeta bo veljala eno leto od datuma nakupa. Vinjeto bo mogoče kupiti preko aplikacije ali spleta, pa tudi na bencinskih servisih in pri nekaterih trgovcih. V primeru odjave vozila pa bo Dars povrnil neizkoriščeno vrednost letne vinjete.


Najbolj brano