Utrjevanje jezikovnega znanja

Med temeljnimi nalogami Delovne skupine za slovenski jezik, ki od aprila 2019 deluje v okviru Slovenskega raziskovalnega inštituta (SLORI), ima jezikovno izobraževanje pomembno mesto.

Arhivska fotografija jezikovnega izobraževanja. Foto: arhiv Slori
Arhivska fotografija jezikovnega izobraževanja. Foto: arhiv Slori

Delovna skupina ponuja bogato izbiro izobraževalnih programov, tečajev, delavnic in predavanj za utrjevanje jezikovnega znanja, spretnosti in veščin pri govorcih slovenščine v Italiji, namenja pa jo predvsem posameznikom, ki zaradi svojega poklica in/ali družbene vloge nosijo odgovornost za prenašanje jezika na druge naslovnike (pedagoškemu in učnemu osebju, trenerjem, novinarjem, publicistom, prevajalcem, zaposlenim v javni upravi in v organizacijah slovenske civilne družbe).

To so namreč ključni jezikovni akterji v družbenem kontekstu slovenske manjšine, od katerih gre pričakovati suvereno rabo jezika v vseh sporazumevalnih okoliščinah. Manjšinske skupnosti namreč dolgoročno ohranjajo jezik le pod pogojem, da njihovi člani dosegajo visoko sporazumevalno zmožnost v različnih kontekstih - od zasebne komunikacije do nastopanja v javnosti in institucionalne rabe.

Manjšinske skupnosti dolgoročno ohranjajo jezik le pod pogojem, da njihovi člani dosegajo visoko sporazumevalno zmožnost v različnih kontekstih.

Zoom ne zmanjšuje zanimanja in udeležbe

Delovna skupina SLORIjezik ponuja v tem času kar tri vzporedne izobraževalne programe, ki so namenjeni različnim ciljnim skupinam. Zaradi zaostrenih epidemioloških razmer se vsi trije izvajajo na spletni aplikaciji Zoom, kar pa nikakor ni zmanjšalo udeležbe niti motiviranosti udeležencev. Programe oblikujejo predavatelji in predavateljice različnih profilov; poleg stalnih sodelavcev inštituta so to še gostje z univerz v Ljubljani, Kopru in Novi Gorici, ZRC SAZU ter drugih pomembnih inštitucij, predvsem pa praktiki, ki vedo, kaj pomeni delati z manjšinskim jezikom.

Za učitelje osnovnih šol s slovenskim učnim jezikom v Italiji je novembra stekel spletni izobraževalni program Slovenščina v osnovni šoli - načrtovanje pouka in didaktične strategije. Program je bil izbran na javnem razpisu za akreditacijo izobraževalnih programov, namenjenih učiteljem šol s slovenskim učnim jezikom. Cilj programa je podpora učiteljem pri načrtovanju izvedbe učnega procesa pri pouku slovenščine, od opredelitve operativnih ciljev, vsebin in minimalnih standardov usvojenega znanja vse do predstavitev različnih didaktičnih sredstev, metod in oblik dela. Udeleženci bodo skupaj poenotili učni načrt za slovenščino in načrtovali letne, tematske in operativne učne priprave. Program oblikujeta dve SLORI-jevi predavateljici (Maja Melinc Mlekuž in Matejka Grgič) v sodelovanju s tremi predavateljicami Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem (Barbara Baloh, Silva Bratož in Anja Pirih).

Drugi izobraževalni program je namenjen uslužbencem javnega sektorja, SLORI pa ga že tretje leto zapored izvaja po naročilu Avtonomne dežele Furlanije Julijske krajine. Tudi letošnja izvedba predvideva dva 20-urna tečaja, od katerih je prvi namenjen zaposlenim na t. i. okencih za poslovanje v slovenskem jeziku, drugi pa delavcem in delavkam v administrativnih službah. Oba programa temeljita predvsem na rabi slovenskega jezika v javni upravi, pomemben segment pa je namenjen terminologiji in spoznavanju različnih jezikovnih orodij. Izobraževalno ekipo sestavljajo Matejka Grgič, Helena Dobrovoljc, Gregor Geč, Andreja Kalc, Dafne Marko, Sandro Paolucci in Damjan Popič, predavanja pa sooblikujejo tudi prevajalke Centralnega urada za slovenski jezik FJk Jana Černe, Fedra Paclich, Laura Sgubin, Eva Srebrnič in Tanja Sternad.

Zelo pomemben in priljubljen je tudi tretji izobraževalni program, združen pod naslovom Uporabna slovenščina, katerega pobudnik je Združenje slovenskih športnih društev v Italiji (ZSŠDI). Program je namenjen zaposlenim in sodelavcem v športnem sektorju, ki je zaradi velikega števila športnih navdušencev področje strateškega pomena, tudi z vidika jezikovne politike.

Delavnice so se začele že zgodaj jeseni, na podlagi predhodne analize potreb pa so se organizatorji odločili za dva ločena sklopa: prvi je namenjen članom odborov slovenskih športnih društev v Italiji, drugi pa trenerjem. Odborniki bodo tako na izobraževanju lahko osvežili osnove slovnice in pravopisa, izpilili sestavljanje krajših besedil in spoznali skrivnosti nastopanja v javnosti, trenerji pa bodo poleg navedenega usvojili tudi preproste veščine s področja didaktike slovenskega jezika med treningi.

Tudi v tem primeru so organizatorji oblikovali skupino izkušenih in motiviranih predavateljev, ki jo sestavljajo Gregor Geč, Matejka Grgič, Andreja Kalc, Mihaela Knez, Dafne Marko, Sladjana Jović Mićković, Damjan Popič in Franci Vavpotič. Skupni izobraževalni program je nov korak na poti ustaljenega institucionalnega sodelovanja med ZSŠDI-jem in SLORI-jem, ki se uspešno razvija tudi na drugih področjih.


Najbolj brano