Spoznanja o turizmu z boni

Prejšnji teden, ko se je indijansko poletje zares poslavljalo, je bilo v Istri še ogromno obiskovalcev. Velika večina ponudnikov nastanitev je imela odlično zasedenost. S tega vidika je bila letošnja poletna sezona uspešna, ključni dejavnik pa so tako imenovani turistični boni, ki jih je država kot krizno pomoč namestitveni turistični dejavnosti podelila vsem državljanom.

Blagodejnih učinkov turističnih bonov je precej, med neposrednimi je v prvi vrsti preživetje tistih, ki jim je sobodajalstvo osnovna dejavnost. V turističnih krajih so s cenami, podobnimi in celo višjimi kot v prejšnjih letih, nekako uspeli zvoziti sezono in zadržati raven zaposlenosti ter se izogniti grozečim socialnimi stiskam. Številni državljani so pobliže spoznali manj znane konce Slovenije, veliki hit so še vedno Brda, enako je s Prekmurjem. Zanimivo je, da je bilo zelo malo zanimanja za največji mesti, Maribor in Ljubljano, ki je bila v minulih letih turistično najbolj vroč kraj v državi. Hotelske cene v prestolnici so izjemno padle, v razmerah širjenja novega koronavirusa pa ni pričakovati niti turistov niti kongresnih ali festivalskih gostov. Nezavidljivo. Morda si del krivde lahko pripišejo tudi v tamkajšnjih turističnih združenjih, ki nista uspeli nagovoriti domačih gostov, a bo vendarle ključni razlog v tem, da je v virusnem letu odločitev za naravo in široke, odprte prostore, veliko bolj smiselna in bliže samozaščitnemu ravnanju kot sprehajanje po mestu in obiskovanje muzejev ali galerij.

Drži, da je kriza lahko čistilec neustreznih praks in neatraktivne ponudbe, a bo zagotovo terjala tudi kolateralno škodo.

V letu, ko je bilo tako zaradi zdravstvenih razlogov kot zaradi globalne situacije smiselno in oportuno ostati doma, izjema je bila Hrvaška, ki je imela veliko pozornost tako politike kot javnosti, se je zgodilo nekaj pomembnih turističnih premikov. Izvrstno spoznanje je, da so bili turisti v Sloveniji tudi številni, ki so doslej v veliki meri potovali v tujino. Nekako so se spet povezali z domačo državo kot destinacijo za preživljanje prostega časa, kar je dober obet za prihodnja leta. Drugo pomembno spoznanje je, da so se turističnih veščin privajali mnogi, ki sicer ne potujejo ali pa so zaradi bonov izstopili iz dolgoletne rutine, denimo obiskovanja vedno istega avtokampa kje ob hrvaški obali. Več domačih turistov je lahko dobra spodbuda za izboljšanje in dopolnitev turistične infrastrukture, saj bo poslej, ko je morebitne vrzeli zaznal pomemben del domače javnosti, lažje upravičiti potrebe. Med njimi gotovo izstopa nujna ureditev kakovostne in varne kolesarske mreže, saj je letos neskončno veliko ljudi kolesarilo po državi. Spoznali so, da kolesarji potrebujejo kolesarske poti.

Če je v sobodajalskem sektorju nekako šlo, pa je gostinstvo v izjemni stiski. Tako kupna moč kot navade večine domačih turistov so drugačni od obiskovalcev v prejšnjih letih. Večina povpraševanja se je preselila v nižji razred, ker ni bilo tujcev, je bilo povpraševanja nasploh manj, svoje je naredila tudi previdnost pri obiskovanju lokalov zaradi izogibanja tesnejšim stikom. Posledica je domala petina gostinskih delavcev na zavodu za zaposlovanje, ki bodo iskali priložnosti tudi v drugih poklicih. V novem zagonu, upajmo, da do njega pride čim prej, bo tako še manj veščih in storitve pač ne bodo mogle biti na visoki ravni.

Drži, da je kriza lahko čistilec neustreznih praks in neatraktivne ponudbe, a bo zagotovo terjala tudi kolateralno škodo. Gastronomska ponudba je v Sloveniji v minulih letih začela brsteti, videti je bilo, da se kar nekaj stvari postavlja na ustrezno mesto. Zastoj nemara ne bo močno prizadel najbolj trpežnih, bo pa vplival na manj intenziven nadaljnji razvoj in - na žalost - tudi na razcvet ponudbe hitre cenene hrane, ki je praviloma generična, neokusna in nezdrava. OK, nahrani te, a to, da v Sloveniji pač lahko ješ, ni kakšna blesteča popotnica v gastronomsko prihodnost, ki naj bi bila pod zvezdicami veliko svetlejša.

Najslabše jo je odnesla tako imenovana industrija srečanj, ki je pomemben del turizma. Velikih dogodkov ni in jih, kot je videti, še nekaj časa ne bo. Nov zagon na tem področju bo počasen in četudi bo vse v redu, po letu 2020 nič več ne bo tako, kot je bilo.


Preberite še


Najbolj brano