Za varnost (in za dolarje) je šlo

Zanimivo je, da kapitan samostojno poveljuje ladji, dokler se ne približa pristanišču. Tam mora na poveljniški most sprejeti lokalnega kolega, da mu svetuje pri usmerjanju ladje do priveza, prav tako pri izplutju. Domači ladjevodec pač svoje območje najbolje pozna; tisti na Amazonki obvlada pasti reke, oni v Rotterdamu zna reševati tamkajšnje plovne labirinte, ta v Kopru pa se odzvati na izzive tukajšnjih pristaniških bazenov, recimo ob kakšni tramontani. Za varnost gre: ko ladja z milijone evrov vrednim tovorom varno “parkira”, so varni tudi prebivalci in okolje. Uporabniki pilotaže so torej tudi občani, ne le ladjarji. V Kopru na ladje pleza manj kot deset pilotov, a brez njih se pristanišče ustavi. Pristaniška pilotaža je torej posebna in pomembna pomorska služba.

Od včeraj jo opravlja državno podjetje Kopp in ne več zasebnik Piloti Koper kot zadnjih 24 let. Tako so ob poudarjanju skrbi za varnost odločili na pristojnem ministrstvu. A zelo verjetno so bili pomemben razlog za “podržavljanje” tudi dolarji.

Kot zadovoljni uslužbenci javnega podjetja morajo pilotirati samo še boljše.

Pilotaža je bila namreč za zasebnika izjemno dobičkonosna. Ob tem se sicer lahko čudimo, da se zasebnik, ki opravlja za tuje ladjarje obvezno storitev, prebije na lestvico 150 najbogatejših Slovencev. Lahko se tudi zgražamo, da zaposlene pilote priveže nase s polmilijonskimi konkurenčnimi klavzulami, kot da bi šlo za jedrske fizike. Toda zasebnik ni počel nič protizakonitega in seveda zdaj na sodiščih brani svoj fevd. Bil je ob pravem času na pravem mestu, ko so po osamosvojitvi spreminjali organizacijo v pristanišču in pilotažo outsourcali. Zakaj je država to takrat naredila na pol, brez podelitve koncesije, je pač le ena od premalo domišljenih političnih potez.

Tudi zdajšnje skrivalnice s “sistemskim urejanjem” pilotaže niso bile ravno zgled transparentnosti, tako da ne preseneča, da so na ministrstvu, upravi za pomorstvo in v novem podjetju 72 ur pred prevzemom pilotaže še trepetali, da ne bi ustavno sodišče vsega skupaj zaustavilo. Malce tvegano, kajne?

A politika lahko tvega nedomišljene korake, piloti pač ne. In piloti so v tej zgodbi najpomembnejši. Ljudje, ki noč, dan, petek in svetek skačejo s čolna na ladijsko lestev, v njihovih rokah je naša varnost. Pri zasebniku v 24 letih niso naredili napake, s katero bi jo ogrozili. Kot zadovoljni uslužbenci javnega podjetja morajo pilotirati samo še boljše.


Preberite še


Najbolj brano