Kako pa kaj mediji?

V ponedeljek zgodaj popoldne je BBC poročala o tem, da je direktor skupine Virgin Group Richard Branson zaposlene obvestil, da utegne njihova letalska družba Virgin Atlantic pristati v stečaju, če ne bo prejela državne pomoči. Neuradne informacije govorijo o tem, da bi jim pol milijarde funtov (dobrih 570 milijonov evrov) pomagalo obdržati glavo nad vodo.

Skoraj hkrati je Reuters poročal o težavah ameriškega trgovskega podjetja Neiman Marcus, ki med drugim upravlja s prestižno trgovino Bergdorf Goodman na newyorški Peti aveniji. Znašlo se je v še hujših težavah in naj bi že do konca tega tedna vložilo predlog za stečaj.

V ponedeljek zvečer je cena surove nafte padla pod nič, do včeraj se je povzpela na “celih” 21 dolarjev in nekaj za sodček. Čas, ko je ta isti sodček stal sto in več dolarjev, so za zdaj preteklost. Sredi tedna se je razvedelo, da bo Hisense, kitajski lastnik Gorenja, na veliko odpuščal, v Sloveniji naj bi brez dela ostalo kar okrog 1000 ljudi. In tako naprej.

Podpreti velja dobre medije! Odprte, pluralne, tudi tiste, s katerimi se nemara ne strinjate. Na dolgi rok za mentalno higieno družbe s tem storite največ.

V minulih tednih smo mediji poročali o številnih podobnih zgodbah v turizmu, transportu, avtomobilski industriji, logistiki, gostinstvu, gradbeništvu, prehranski industriji, vsi se srečujejo z razmerami, ki si jih še pred tremi meseci niso mogli predstavljati.

Mediji kot gospodarska panoga smo ob teh poročilih ostajali bolj ali manj v ozadju, nekako velja, da se ne spodobi, da bi prav na veliko pisali o sebi. Pa ni čisto tako. Mediji smo prav tako gospodarska panoga, ki deluje na trgu, in če gre trgu slabo, gre slabo tudi nam. Pred časom je bilo sicer moderno govoriti, da mediji nismo “neke navadne gospodarske družbe”, da imamo poslanstvo in podobno. Imamo ga: javnosti posredovati kakovostne, pravočasne, verodostojne, preverjene in dobro zapisane informacije, ki ji pomagajo živeti bolje, ter od tega preživeti.

Davek, ki ga je že in ga bo še med mediji terjala pandemija, je ogromen. Seznam ukrepov, ki so jih uvedli ameriški mediji in o katerih je že pred časom poročala spletna stran Poynter Instituta, se bere kot časopisna stran z osmrtnicami. Delna ali popolna ukinitev tiskanih izdaj, odpuščanja redno zaposlenih in njihova nadomeščanja s študenti novinarstva, nižanje plač zaposlenih, zmanjšanje obsega dela ... V Sloveniji je za zdaj manj hudo, kot bi lahko bilo, čeprav smo se vsi morali prilagoditi novi stvarnosti.

Časi za medije tudi brez koronavirusa niso najbolj rožnati. Pojem verodostojnosti je popolnoma razvrednoten, soočeni smo s tem, da je “dober” medij tisti, ki piše tako, kot “verjamem ali hočem jaz”, vsi drugi so fake news, plačanci tega ali onega, družbenopolitični delavci ali karkoli se nam že nalepi. Svetovni prvak v tem kontekstu je ameriški predsednik Trump, ki ne najde dobre besede za največje in najbolj verodostojne ameriške medije samo zato, ker opravljajo svoje delo in opozarjajo na njegove nedoslednosti, manipulacije ali laži. In vendar je med nedavnim obiskom v Washingtonu sogovornik presenetil s tem, da ima kot uslužbenec zvezne administracije sklenjeno naročnino na dnevnik Washington Post. Skratka, Trumpova administracija posredno podpira medij, ki dosledno šteje njegove laži in napačne navedbe? Tako je.

Pri nas je drugače: institucije so pogosto zaradi nezadovoljstva s poročanjem tudi demonstrativno odpovedale oglaševanje v mediju ali naročnino nanj. Kar ne pomeni, da smo o njih nehali poročati, saj v slovenskih medijih še vedno delajo številni predani in profesionalni novinarji in uredniki. Jasno jim je, da je njihova naloga seznanjati javnost o dogajanju v lastnem okolju, opozarjati na nepravilnosti, pogosto objavljati tudi dobre zgodbe, zgodbe o uspešnih posameznikih, podjetjih, institucijah, s čimer jim ponujajo podporo. Pogosto je bila ta podpora enosmerna in javnost se je na medije navadila nekako tako kot posameznik na čist zrak, pitno vodo in urejeno okolje. Nekaj dobiš, ne da bi za to kaj dal.

Če kdaj, je zdaj čas, da ta podpora postane dvosmerna. Nihče si namreč ne želi živeti v družbi, v kateri bodo mesto verodostojnih medijev zasedli tisti, ki poročajo enostransko in po naročilu. Tudi v Sloveniji jih ne manjka. Zato velja poziv bralcem, oglaševalcem, politiki, lokalnemu in nacionalnemu gospodarstvu: podprite dobre medije! Odprte, pluralne, tudi tiste, s katerimi se nemara ne strinjate. Na dolgi rok za mentalno higieno družbe s tem storite največ.

Preberite še:

Mediji v primežu pandemij

Primorske novice ljudem vračajo podporo z dobrimi vsebinami


Najbolj brano