Italijanski mišek praznuje visoko obletnico

Pred 84 leti je pri naših zahodnih sosedih luč sveta ugledal fiat 500, znan tudi kot topolino, ki precej zaznamoval avtomobilsko industrijo tistega časa. Nekaj teh v obnovljenih izdajah še vedno živi in so precej iskan dragulj.



Italijanska legenda je v svojem času pridobila veliko zaupanja kupcev, saj je bilo samo prodanih preko pol milijona primerkov.
Italijanska legenda je v svojem času pridobila veliko zaupanja kupcev, saj je bilo samo prodanih preko pol milijona primerkov. 

Na vrhuncu Mussolinijevega fašizma je Italija cvetela tudi tehnično in pojavilo se je tudi veliko število novih voznikov. Topolino ali mala miška po italijansko, ime je v Italiji nosil tudi takrat še sveži Disneyjev junak Miki, je bil eden najmanjših avtomobilov na svetu v tistem času. Trije modeli so z minimalnimi kozmetičnimi in tehničnimi popravki prihajali s tekočih trakov vse do leta 1955. Avto je poganjal 569-kubični štirivaljni vodno hlajeni motor, postavljen pred sprednjo os. Prvi motorji so imeli stranske ventile, pozneje so jih premaknili na glavo motorja. Hladilnik je bil postavljen za motor in je z nizkim pokrovom motorja omogočal tudi dobro aerodinamiko in preglednost, medtem ko so konkurenti imeli še pokončen, spredaj postavljen hladilnik.

Cena je bila skoraj deset tisoč lir

V osnovi je bil avto narejen za dva potnika, a kupci so vanj pogosto natlačili štiri ali celo pet potnikov, zato so v novejših modelih karoserijo podaljšali in dodali močnejše zadnje vzmetenje. Motor je premogel 9,5 kilovata oziroma 13 konjskih moči, kar je zadoščalo za hitrost 85 km/h, povprečna poraba pa je bila šest litrov na 100 kilometrov. Cena za avto se se je začela pri 9750 lirah. Kljub ceni se je dobro prodajal in prodanih je bilo 520 tisoč primerkov. Modela A in B sta imela enako karoserijo, B pa je imel nekaj več moči. Model A so izdelovali od 1937 do 1948, B pa od 1948 do 1949. Avto je bil na voljo kot dvovratna limuzina, dvovratni kabrio in kot kombi s tovornim prostorom, B pa je prinesel še trivratno karavansko različico, imenovano giardinetta. Leta 1949 so predstavili Model C z drugačno karoserijo in podobo, motor pa je ostal isti kot pri B. 1952 so karavansko giardinetto preimenovali v belvedere, Model C pa je ostal v proizvodnji do 1955. Tega leta je Fiat predstavil Fiat 600 z zadnjim pogonom, ki je bil hkrati tudi podlaga za novega 500, nuova 500, ki je postal ena največjih avtomobilskih legend.

Topolino ali mala miška po italijansko je bil eden najmanjših avtomobilov na svetu v svojem času.


Najbolj brano