V podjetniškem svetu ženske uspejo težje kot moški

Okrog 100 podjetnic in obrtnic se je pred dnevom žena na povabilo Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije (OZS) v Postojni zbralo na letošnjem Dnevu obrtnic in podjetnic. Niso razpravljale o problematiki ženskega podjetništva, ampak prisluhnile nasvetom, kako zgraditi osebno blagovno znamko, imeti nadzor nad denarjem in poskrbeti za zunanji videz. Stereotipno? Udeleženke so se strinjale, da se ženske podjetnice v pretežno moškem podjetniškem svetu, kjer imajo slabša izhodišča, ne uveljavijo zato, ker bi dobro izgledale, ampak zato, ker dobro in trdo delajo in se veliko odrekajo.

Na vprašanje, ali je osebna podoba v podjetniškem svetu bolj pomembna za ženske, zaradi česar postajajo njene sužnje, ena od predavateljic na dogodku Lea Pisani, priznana strokovnjakinja in svetovalka za celostno podobo, odgovarja z odločnim ne. In dodaja, da tako v podjetniškem svetu kot sicer res šteje smo to, kar smo in kar znamo, obleka pa nam lahko pomaga, saj je moč podobe večja, kot se zavedamo.

Ženske v podjetništvu nosijo večje breme

Tudi predsednik Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije (OZS) Branko Meh, ki je bil edini moški v dvorani, je že uvodoma ovrgel morebitne opazke o seksističnosti dogodka - navkljub lanski nominaciji za bodečo nežo, pač pa je po njegovem eden od izrazov pozornosti, ki jo OZS posveča ženskemu podjetništvu.

“Ni dovolj iti s srcem v neko stvar, to ni dober način podjetništva. Eno je nekaj si želeti, nekaj drugega pa je to tudi uresničiti.”

Irena Silič Torkar podjetnica

“Ženske v obrti in podjetništvu so bolj obremenjene kot moški, saj ob podjetniškem delu skrbijo še za družino, otroke, gospodinjska opravila in opravljajo še druga dela, zato bi jim morala več pozornosti nameniti tudi politika,” poudarja Meh, prepričan, da bi bilo treba žensko podjetništvo spodbujati tudi z njim namenjenimi in prilagojenimi ukrepi, na primer za razvijanje znanja. Tudi zato, da bi se več žensk za podjetništvo odločalo zaradi svoje podjetniške žilice, zaznanih priložnosti, znanja, sposobnosti in inovativnosti, ne pa zaradi nuje, ker nimajo drugih možnosti.

Po podatkih zadnjega Globalnega podjetniškega monitorja (GEM), ki je največja svetovna letna raziskava o podjetništvu, v Slovenije pa pri njej sodeluje Inštitut za podjetništvo in management malih podjetij z mariborske Ekonomsko-poslovne fakultete, se v Sloveniji s podjetništvom ukvarja okrog štiri odstotke ženske populacije, medtem ko je med moškimi podjetnikov dvakrat več. Delež nastajajočih in novih podjetnic med vsemi podjetniki je približno 30 odstotkov, kar Slovenijo med 49 državami, vključenimi v raziskavo GEM, uvršča na predzadnje mesto. Spodbudnejši je delež ustaljenih podjetnic med vsemi podjetniki (35 odstotkov), ki kaže, da ženske kasneje izkazujejo višjo raven preživetvene sposobnosti njihovih podjetij.

“Najpomembnejši za podjetniški uspeh ženske so znanje, strokovnost, organizacija, disciplina, urejenost in komunikativne sposobnosti.”

Danijela Brcar podjetnica

Kot ocenjuje direktorica sežanske območne obrtno-podjetniške zbornice Klementina Križman, so številke v podjetnišvo vključenih žensk verjetno nekoliko višje, ker so ženske pomemben steber večine družinskih podjetij, čeprav jih formalno zastopajo moški.

V ospredju pa največkrat niso zato, ker na prvo mesto postavljajo družino. Kar je ob praviloma manjšem zaupanju v svoje podjetniško zanje in strahu pred neuspehom tudi eden glavnih razlogov, da se v manjši meri odločajo za podjetništvo, saj to terja več odpovedovanja, prevzemanje večje odgovornosti in tveganja, manj ustaljen ritem, a na drugi strani prinaša tudi veliko možnosti za samopotrditev in osebni razvoj, pravi Danijela Brcar, ki ima podjetje za računovodstvo in davčno svetovanje. “Najpomembnejši za podjetniški uspeh ženske so znanje, strokovnost, organizacija, disciplina, urejenost in komunikativne sposobnosti,” je prepričana.

Danijela Brcar (foto: Veronika Rupnik Ženko)

Potreben je posluh moškega

Da je z zelo dobro organizacijo in samodisciplino mogoče vse uskladiti, je prepričana Patricija Kavčič, direktorica sežanske papirnice in knjigarne Patri. “Cela družina mora živeti s tem in sodelovati. Ženska podjetnica, ki je tudi mama in žena, mora imeti posluh partnerja.”

Tako kot je za podjetniški uspeh moškega zelo pomembna ženska, ker podpira ostale tri stebre v hiši, je za podjetniški uspeh ženske zelo pomemben moški, se strinja tudi Irena Silič Torkar, direktorica podjetja ManiPediSpa iz Nove Gorice, ki se ukvarja s kozmetično dejavnostjo. Sploh pri konzervativnejših moških, ki so manj pripravljeni sprejemati tradicionalno “ženske” naloge, je razumevanje lahko manjše. Sama je naletela na velik posluh in podporo moža. “V času, ko se je on bolj posvetil karieri, sem se temu prilagodila sama, ko sem sama začela s podjetništvom, pa je bil več doma on. Vzel je tudi starševski dopust.”

Irena Silič Torkar (foto: Veronika Rupnik Ženko)

Za podjetništvo se je sicer, čeprav je imela dobro službo, odločila predvsem zaradi večje prilagodljivosti in možnosti usklajevanja svojega delovnega časa z moževim.

Za podjetniški uspeh pa je po njenih besedah potrebna predvsem predpriprava, poslovni načrt. “Ni dovolj iti s srcem v neko stvar, to ni dober način podjetništva. Eno je nekaj si želeti, nekaj drugega pa je to tudi uresničiti.” Prav tako se ženska podjetja, kot ugotavljala Silič Torkarjeva, od podjetij, ki jih vodijo moški, pogosto razlikujejo potem, da so manjša in imajo manjše število zaposlenih oziroma so ženske samozaposlene, kar je lahko ovira pri razvoju.

Zaslužen počitek brez slabe vesti

Da je treba danes v podjetništvu poznati predvsem zakonitosti trga in prave marketinške prijeme, pa je prepričana Katja Tomič Pintar, strokovnjakinja za marketing in blagovne znamke, ki je udeleženkam spregovorila o oblikovanju osebne blagovne znamke. Iz prakse, saj je po 18 letih dela v banki zadnje poldrugo leto tudi sama podjetnica. Na to pot jo je, kot pavi, pripeljala kriza 40. let. “Ko se finančno osamosvojiš, ko so otroci že večji in imaš več časa, se začneš spraševati, ali si želiš ostati v isti službi do konca življenja, ali ti to zadošča ali želiš doseči še kakšne druge cilje.”

Ker podjetništvo prežema vse tvoje življenje, saj si podjetnik 24 ur na dan, je, kot pravi, pomembno, da si, čeprav delaš s strastjo in veseljem, ob izpolnitvi zastavljenih ciljev znaš privoščiti zaslužen počitek brez slabe vesti. “V podjetništvu je zelo pomembno, da si samodiscipliniran, učinkovit in da si zastaviš realne cilje. Če imaš realna pričakovanja, potem ni neuspehov,” meni Tomič Pintarjeva.

Čeprav se ženske pri nas torej v veliko manjši meri kot moški lotevajo podjetništva, podjetja, ki jih ustanovijo ženske, preživijo dlje kot tista, ki jih moški. Strokovnjakinja za financiranje Ana Vezovišek, ki je na Dnevu obrtnic in podjetnic ženskam svetovala o tem, kako se lotiti financ, meni, da bi to lahko pripisali tudi dejstvu, da znajo ženske v splošnem bolje s financami kot moški, čeprav jim moški pogosto očitajo zapravljivost. “Pri ženskah je občutek za odgovornost bolj razvit, smo bolj racionalne in konzervativne.” Zato ni naključje, da so ženske pogosto v podjetjih zadolžene za finance, medtem ko so moški tisti, ki nosijo posel in ki se tudi bolj ženejo za rastjo, višjimi prihodki in dobičkom. A tudi v podjetništvu si, tako Vezoviškova, srečen takrat, ko najdeš pravo ravnotežje.


Najbolj brano