Priznanje za pilota, ki je preprečil okoljsko katastrofo v zalivu

Andrej Gorup, pristaniški pilot podjetja Piloti Koper, je letošnji prejemnik posebne zahvale ministrstva za okolje za izjemno požrtvovalnost za varovanje okolja. Gorupu se je 1. aprila zvečer uspelo vkrcati na tanker, ki se je veliko prehitro bližal prvemu pomolu, zmanjšati hitrost, ga ob asistenci vlačilca obrniti ter preprečiti pomorsko nesrečo in okoljsko katastrofo.

Pristaniški pilot Andrej Gorup pred vkrcanjem na ladjo. Foto: arhiv Andreja Gorup
Pristaniški pilot Andrej Gorup pred vkrcanjem na ladjo. Foto: arhiv Andreja Gorup

KOPER > “Zelo sem počaščen. Zadovoljen sem, da se na ministrstvu za okolje zavedajo, kaj bi se lahko tisti večer zgodilo. Je pa to prvič po osmih mesecih od dogodka, da so me v zvezi s tem poklicali iz katere od državnih institucij,” pravi Andrej Gorup.

Tanker je priplul dvakrat prehitro

182-metrski švedski tanker Alice, na katerem je bilo več tisoč ton dizelskega goriva, je 1. aprila zvečer na točko, kjer se pred pristaniščem na ladjo s pilotskega čolna po lestvi povzpne pilot, priplul s polno hitrostjo enajstih vozlov, čeprav bi morala biti hitrost le pet vozlov. Gorupu se je kljub temu uspelo vkrcati, a tanker je ob njegovem prihodu na poveljniški most še vedno drvel naravnost proti prvemu pomolu s hitrostjo več kot devet vozlov. Nemudoma je ukazal oster obrat v desno in s pomočjo vlačilca, ki je potiskal ladjo, mu jo je uspelo obrniti. Krožni manever se je srečno iztekel. A tanker z ugrezom 10,7 metra je bil le 100 metrov oddaljen od globine, na kateri bi nasedel, in nevarno blizu prvega pomola. Samo profesionalno in takojšnje ukrepanje pilota je preprečilo nasedanje ladje in veliko okoljsko škodo, izhaja iz poročila preiskovalca pomorskih nesreč.

Kaj dela pilot?

Andrej Gorup o svojem poklicu pravi, da mora ljudem še vedno velikokrat razlagati, kaj sploh počne pilot. Torej, večine ladij pri vplutju do priveza v pristanišču in pri izplutju ne vodi samo poveljnik ladje, ampak mu pri tem pomaga lokalni strokovnjak - pristaniški pilot. Na ladjo se vkrca tako, da se ji s svojo posadko približa s pilotskim čolnom, nato pa po lestvi spleza na krov.

Ogrožen je bil severni Jadran

Andrej Gorup, kapitan dolge plovbe, ki je med piloti dve leti, pravi, da je bila to njegova najbolj “posebna” pilotska situacija. “Moral sem na ladjo. Res je bila hitrost ladje dvakrat prevelika, a to je moje delo. Naloga pilota je profesionalno opraviti svojo dolžnost,” poudarja. “Ne moremo ugibati, kako bi se lahko drugače izteklo in bi ladja nasedla na čelu prvega pomola. A tudi starejši pomorci ocenjujejo, da s takšnim tankerjem v tisti situaciji ni bil ogrožen samo Koprski, ampak kar celoten Tržaški zaliv,” pravi.

Minister za okolje Simon Zajc mu bo zahvalo za izjemno požrtvovalnost podelil v ponedeljek v Ljubljani.

Tudi Valter Kobeja, prokurist družbe Piloti Koper, poudarja, da se je le trezni Gorupovi reakciji zahvaliti, da ni prišlo do “nasukanja” ladje in ekološke katastrofe. “Odreagiral in pilotiral ladjo je izredno profesionalno,” pravi. “V podjetju Piloti veliko investiramo v strokovno usposabljanje pilotov in bistveno presegamo za to v Sloveniji predpisane pogoje,” dodaja Kobeja. Na ministrstvu za infrastrukturo sicer snujejo drugačno ureditev pomorske pilotaže, tako da je ne bi več opravljalo to podjetje.


Najbolj brano