Vozi desno, prehitevaj levo

Vse več voznikov vozi le po prehitevalnem avtocestnem pasu in se ne meni za pravilo, da je ta pas namenjen le prehitevanju. Zaradi tega se hitrost vožnje vseh voznikov zniža, v prometnih konicah pa se promet večkrat tudi ustavi. Takšna vožnja ni varna; ker imajo vozniki na prehitevalnem pasu dokazano manjšo varnostno razdaljo, prihaja do naletov in še daljših kolon.

Prehitevalni pas je namenjen prehitevanju, ne pa vožnji na daljši 
razdalji. Foto: STA
Prehitevalni pas je namenjen prehitevanju, ne pa vožnji na daljši razdalji. Foto: STA

LJUBLJANA > Na številnih odsekih slovenskih avtocest je prehitevalni pas praviloma vedno zaseden. Vozniki se drenjajo na njem s prekratko varnostno razdaljo, nemalokrat vozijo v koloni, ki je počasnejša od tiste na voznem pasu. “Najbolj trpi pretočnost prometa, saj nista optimalno izkoriščena oba pasova,” pravi v. d. direktorice Agencije za varnost prometa Vesna Marinko.

Prekratka varnostna razdalja

Agencija je skupaj s Policijo, Darsom, Zavodom reševalni pas in raziskovalcem trajnostne mobilnosti Andrejem Brglezom pripravila akcijo za osveščanje voznikov o pravilni vožnji po avtocesti Vozi desno, prehitevaj levo! “Namen akcije je opozoriti voznike, da je prehitevalni pas na avtocesti namenjen zgolj in samo prehitevanju, vozni pa vožnji,” pravi Marinkova.

Andrej Brglez

raziskovalec trajnostne mobilnosti

“Če hočemo hitreje priti na cilj, se moramo umiriti in vsi skupaj peljati kot val.”

Kaj se dogaja na posameznih avtocestnih odsekih, so preverili na Darsu. V nedeljo zvečer, ko na avtocesti niti še ni tovornjakov, je na odseku primorske avtoceste med Uncem in Logatcem na voznem pasu vozilo po 1400 vozil na uro, po prehitevalnem pa 2000 vozil. Merili so tudi varnostno razdaljo; vozniki na voznem pasu so se držali pravila dveh sekund, tisti na prehitevalnem pa so imeli komaj za sekundo varnostne razdalje. Tu gre iskati odgovor, zakaj tako pogosto prihaja do naletov. Vožnja po voznem pasu je varnejša, sporoča Nataša Kovše z Darsa, ki pa se zaveda, da ob izredni gostoti prometa v jutranjih in popoldanskih konicah vračanje voznikov s prehitevalnega na vozni pas ni mogoče. “Priporočilo, naj se prvenstveno uporablja vozni pas, je torej pomembno uporabljati pri zmerni gostoti prometa oziroma takrat, ko je to možno,” pravi.

Peljati moramo kot val

Ljudje pričakujejo, da bodo s hitenjem, izsiljevanjem in vožnjo brez varnostne razdalje na prehitevalnem pasu, hitrim zaviranjem in vrivanjem pred druga vozila hitreje prišli na cilj, a tako povzročijo le fantomske zastoje, če ne že naletov, zaradi katerih nato več tisoč ljudi zamudi v službo. “Kolona se ne sme ustaviti. Igra je taka, da se bomo vsi peljali 50 kilometrov na uro ali pa se ne bo nihče peljal 90 kilometrov na uro,” zakonitosti vožnje po prenatrpanih avtocestah pojasnjuje Andrej Brglez. Slovenskim voznikom svetuje spremembo sloga vožnje: “Če hočemo hitreje priti na cilj, se moramo umiriti in vsi skupaj peljati kot val.” Optimalna raba obeh pasov avtoceste je edini najhitrejši način za dosego bolj pretočnega prometa.

Vesna Marinko

Agencija za varnost prometa

“Najbolj trpi pretočnost prometa, saj nista optimalno izkoriščena oba pasova.”

Policija se v akcijo Vozi desno, prehitevaj levo! vključuje z nadzori prometa. Vožnja po prehitevalnem pasu, ko ne gre za prehitevanje, je prekršek, ki se kaznuje s 150 evri, a Ivan Kapun z generalne policijske uprave poudarja, da namen policije ni kaznovati kršitelje, pač pa skrbeti za večjo prometno varnost.

Še vedno ovire za intervencijska vozila

Tisti, ki jim je treba ob zastojih omogočiti hitro premikanje, pa so gasilci, reševalci in policisti. Kadar koli nastane zastoj, se morajo vozniki takoj umakniti na skrajni desni ali na skrajni levi rob vozišča. Izobraževanje voznikov, kako naj se razvrstijo, da bi omogočili prehod interventnim vozilom, poteka že leta, a Anže Albreht, ki je ustanovil Zavod Reševalni pas, še vedno opaža težave: “Več kot polovica zastojev ni pravilno formiranih in onemogočajo neoviran prehod intervencijskim službam. Vsak voznik se mora zavedati, da lahko hitimo na pomoč ravno nekomu od njihovih bližnjih ter da premik z vozilom na skrajno levo ali desno stran avtoceste ne stane nič, lahko pa reši življenje.”

Ivan Kapun

Generalna policijska uprava

“Vožnja po levem prometnem pasu, ko voznik ne prehiteva nobenega vozila, je prepovedana. Za vožnjo je namenjen desni prometni pas.”


Najbolj brano