Ostrejši ukrepi in zelena luč za avtonomna vozila

Na ministrstvu za infrastrukturo so pripravili osnutek prenovljenega zakona o pravilih v cestnem prometu, ki gre v medresorsko usklajevanje. Ostreje bi ukrepali nad prekrškarji, ki med vožnjo klepetajo po telefonu, dovoljeno bi bilo testiranje avtonomnih vozil, mestni redarji bi na vozilih dobili modre utripajoče luči, policisti pa bi morali po novem obvezno pridržati voznike pod vplivom nedovoljenih snovi.

Če bodo predloge uskladili in na koncu tudi potrdili  v parlamentu, 
bo prenovljena zakonodaja začela veljati predvidoma jeseni. Foto: Peter Pirkovič
Če bodo predloge uskladili in na koncu tudi potrdili v parlamentu, bo prenovljena zakonodaja začela veljati predvidoma jeseni. Foto: Peter Pirkovič

LJUBLJANA > Zakonski predlog povsem na novo opredeljuje nekatera pravila v cestnem prometu. Med najbolj zanimive spada ureditev področja vožnje z električnimi skiroji, ki v mestnih središčih postaja čedalje večja težava. V kolikor bi na območju skupnega prometnega prostora ogrožali pešce, je zagrožena kazen 120 evrov, mladoletniki pa bi morali obvezno nositi varnostno čelado. Najvišja dovoljena hitrost na skupnih površinah bi bila 20 km/h, če prometni znaki to omogočajo, pa tudi 30 km/h. Rahlo nenavaden je predlog, da se kazenske točke ne bi več izrekale voznikom mopedov, ki ne presežejo 25 km/h.

Za uporabo telefonamed vožnjo višja kazen

Novela zakona predvideva ostrejše kazni za voznike, ki med vožnjo uporabljajo mobilne telefone. Zdajšnja globa znaša 120 evrov, iz predloga pa je razvidno, da bi se ukrep zaostril z globo 250 evrov in s stranskim ukrepom treh kazenskih točk. Za primerjavo so omenili Italijo in Veliko Britanijo, kjer globa znaša tudi več kot 600 evrov oziroma 200 britanskih funtov.

250

evrov globe in

3

kazenske točke naj bi po novem veljalo telefoniranje med vožnjo

Policisti bodo lahko, če bo novela sprejeta, zasegli vozilo, v kolikor voznika ujamejo s poteklim vozniškim dovoljenjem, slednje pa je pogojeno s predložitvijo zdravniškega potrdila oziroma potrdila o dodatnem usposabljanju voznika začetnika ali povratnika.

Avtonomna vozila tudi na naših cestah

Končno naj bi tudi pri nas zakonsko uredili področje preizkušanja avtonomnih vozil. Med avtonomna vozila spadajo motorna vozila z vgrajenimi sistemi, ki lahko samostojno upravljajo vozilo v prometu brez posredovanja voznika. Najvišja dovoljena hitrost na običajnih cestah bo 50 km/h, na avtocestah in hitrih cestah pa 100 km/h. V vsakem primeru bo moral biti v potniški kabini tudi operater, ki bo moral ves čas spremljati vožnjo in dogajanje v prometu ter po potrebi prevzeti upravljanje vozila, vozilo pa bo moralo imeti sklenjeno posebno zavarovalno polico.

Zanimivo je tudi, da so na ministrstvu za infrastrukturo uslišali predloge mestnih redarjev. Ti so namreč opozarjali, da so pooblastila na področju varnosti v cestnem prometu, varovanja premoženja ter vzdrževanja javnega reda in miru v določenih primerih enaka policijskim, zato se občinska redarstva po naravi svojega dela približujejo delu oziroma nalogam, ki jih opravlja policija. Temu primerno bodo ti na svojih avtomobilih verjetno dobili modre opozorilne luči.

Pridržanje voznika bo obvezno

Pri pregledu novosti pade v oči predlog izbrisa določbe, ki kaznuje voznika, ki ne potrebuje vozniškega dovoljenja, tudi če ima do vključno 0,5 grama alkohola na kilogram krvi, zato pa bodo policisti po novem morali pridržati vse ostale voznike, ki jih bodo ujeli med vožnjo pod vplivom nedovoljenih substanc.

Sedaj veljavna zakonodaja, ob določenih dejstvih, omogoča policistu odločitev, ali bo voznika pridržal ali ne. Iz sprememb zakona, ki jih bodo zdaj medresorsko usklajevali, je razbrati še spremembo pri prehodu čez železniško progo, kjer se globa v primeru, da se voznik ne ustavi (ob spuščeni zapornici in signalnih znakih), zvišuje na 500 evrov ter pet kazenskih točk.

Hkrati bo urejeno tudi področje parkiranja tovornih vozil na počivališčih, ki bo omejeno na 25 ur (razen v primerih omejitve prometa), po novem pa se znižuje meja, ki za mladoletne določa uporabo otroškega sedeža oziroma varnostnega pasu. Po zdajšnjem predlogu se bodo otroci, ki so visoki vsaj 140 centimetrov, lahko zavarovali le z varnostnim pasom za odrasle (veljavna ureditev določa višino 150 centimetrov).


Komentar novinarja

Silva Križman

Tudi če ni kazni, so lahko posledice

Še vsaka sprememba prometne zakonodaje je praviloma prinesla višje kazni za prometne prekrške in napoved, da bo to vplivalo na izboljšanje prometne varnosti. Zastraševalni učinek je trajal krajši čas, potem pa ... Že vrsto let med glavnimi vzroki prometnih nesreč, tudi najhujših, prevladujejo neprilagojena hitrost, nepravilna stran ali smer vožnje, izsiljevanje prednosti, prepogosto ob spremljavi alkohola in (ali) prepovedanih drog in drugih snovi. Prave analize, kakšno vlogo imajo v nesrečah ...

Preberi več

Najbolj brano