Naši skrajneži v komediji

Absurdna črna komedija V našo skuto ne pojdejo je delo mladih igralcev, članov Amaterskega mladinskega odra (AMO), ki so jo na velikem odru SNG Nova Gorica v slovenščini prvič zaigrali v torek. S predstavo o evropski identiteti so aprila v angleški različici navdušili že v Franciji.

Mladi igralci so  se s komiko “lotili” nacionalističnih skrajnežev.   Foto: Andraž Gombač
Mladi igralci so se s komiko “lotili” nacionalističnih skrajnežev.  Foto: Andraž Gombač

NOVA GORICA > V našo skuto ne pojdejo je avtorska predstava, nastala v okviru evropskega gledališkega projekta ID: Babylon, v katerem sodeluje šest gledališč iz petih evropskih držav.

Evropska identiteta mladih na odru

Mladi novogoriški igralci Nejka Berce Čeligoj, Neža Lozej, Rebeka Štokelj Hlede, Jakob Šfiligoj in Borut Petrović so jo krstili prejšnji mesec v angleški različici na festivalu v Clermont-Ferrandu, glavnem mestu francoske pokrajine Auervegne, kjer so navdušili, v torek pa so jo na velikem odru SNG Nova Gorica prvič zaigrali še v slovenščini. S to predstavo so se uvrstili tudi na domači majski festival Vizije.

Da je bila priprava letošnje produkcije mladih gledališčnikov z vseh vidikov posebna, je potrdil tudi umetniški vodja novogoriškega gledališča Marko Bratuš in dodal, da se podobnih evropskih projektov želijo še udeležiti. “Evropska identiteta skozi oči mladih je bila osnova za predstave, ki smo si jih v začetku aprila ogledali v Franciji,” je še pojasnil.

Na temo evropske identitete in pogleda mladih na to so razmišljali tudi člani starejše skupine AMO. “Temo so določili avtorji evropskega razpisa, mi pa smo izbrali motiv vključevanja migrantov v družbo. Ker pa v Sloveniji nimamo migrantske krize kot v Nemčiji ali Franciji, smo se zadeve lotili z druge strani - iz perspektive ljudi, ki ne sprejemajo drugačnega,” je povedala dramaturginja Tereza Gregorič, ki je bila režiserka predstave in je mentorica AMO. “V predstavi uporabljamo veliko izrazoslovja iz domačih medijev, ki so zelo desno usmerjeni. Odločili smo se za sovražni govor, ekstremne odločitve in žaljive izjave iz člankov in komentarjev na članke ter vse skupaj uprizorili z absurdno komiko. Želeli smo, da gledalci razberejo, da gre za kritiko avtorjev teh zapisov.”

Vzgibi skrajnežev so na dlani

To jim je tudi uspelo, saj v krepki uri gledalci v likih prepoznajo vzgibe posameznikov z ekstremističnimi težnjami in njihovih somišljenikov, pa tudi razumnih, ki se ne prestrašijo 217 migrantov v državi.

Žanr črne absurdne komedije prinaša prizore iz resničnega življenja ljudi, ki razmišljajo ekstremistično in v resnici ne sprejemajo drugačnega. “S komiko lahko pokažeš kritiko na veliko močnejši način. Dobesedne citate smo vzeli iz določenih desničarskih medijev in so sami po sebi absurdni. V ustvarjalnem zagonu so se zadeve nato odvijale kar same od sebe, zato sem bila nad procesom zelo zadovoljna,” je še povedala Tereza Gregorič. K temu sodi scena revnega gledališča: “Scene ne rabimo, imamo le glavne elemente, vse drugo pa nastane z nastopom, mimiko igralcev, skupine.”

V predstavi o tem, kaj si mladi mislijo o Evropi, ki so jo pripravili ob raziskavi o evropski identiteti mladih v sodelovanju z novogoriško Fakulteto za uporabne družbene študije, tako mrgoli besednih iger, klišejskih totalitarnih razmišljanj in posledično pričakovanih komičnih prizorov, ki so logična posledica absurdnega ekstremizma.


Najbolj brano