Gledališče krutosti na koprskem odru

Uprizoritev Služkinj, dramskega prvenca francoskega pisatelja, dramatika in političnega aktivista Jeana Geneta, ki je v režiji Damirja Zlatarja Freya in izvedbi Istrskega narodnega gledališča iz Pulja na lanskem mednarodnem festivalu komornega gledališča Zlati lev v Umagu prejela nagrado žirije za igralske dosežke, bo na koprskem odru gostovala v petek, 8. marca 2019.

Predstava  Služkinji v izvedbi Istrskega narodnega gledališča - 
Mestnega gledališča bo v Kopru gostovala 8. marca.     Foto: Tanja Draškič Savič
Predstava Služkinji v izvedbi Istrskega narodnega gledališča - Mestnega gledališča bo v Kopru gostovala 8. marca.  Foto: Tanja Draškič Savič

Režiser Damir Zlatar Frey, ki je od konca osemdesetih do srede devetdesetih let minulega stoletja v produkciji gledališča Koreodrama na oder postavil kar tri Genetove igre, Služkinji, Poostreni nadzor in Balkon, se s prvo med njimi - po uprizoritvi v Ljubljani (1989) in zagrebškem gledališču Gavella (2001) - srečuje že tretjič. Tokratno uprizoritev podpisuje tudi kot dramaturg, scenograf in kostumograf, njeno dogajanje pa (v nasprotju z ljubljansko uprizoritvijo, ki je Služkinje postavila v nizek, zadušljiv prostor, od tal do stropa zatrpan s slamo in ob spolni mimikriji izpostavila sadomazohistično igro med sestrama) umešča na razkošno scenografijo meščanskega salona ter izpostavlja družbeno licemerje, ki je danes, kot so zapisali v gledališkem listu “postalo ne samo sprejemljiva, temveč tudi zaželena oblika obnašanja”.

V Služkinjah spremljamo igro menjave vlog med služkinjama-sestrama, Claire in Solange, ki služita pri Gospe. Njuna igra, v kateri se izmenjujeta v vlogah služkinje in gospodarice ter skozi sadomazohistični obred raziskujeta odnos med gospodarji in podrejenimi, kot vedno doseže vrh v simuliranem uboju služkinje-Gospe, le da tokrat igrata vse do konca, ko mlajša, Claire, v vlogi Gospe, popije skodelico zastrupljenega čaja.

V uprizoritvi, ki spoštuje Genetovo idejo teatralizacije, saj briše meje med igro in stvarnostjo, služabnikom in gospodarjem, žrtvijo in krvnikom, hkrati pa poudarja razlike v družbeni hierarhiji in skozi videnje dveh žensk, ki nimata ničesar, ju pa njun družbeni položaj in delo postavljata v nezavidljiv položaj potlačenih, ponižanih in degradiranih, spregovori o razredni delitvi in poziciji moči, bosta v vlogi služkinj-sester nastopili igralki Petra B. Blašković (Solange) in Rada Mrkšić (Claire). V vlogi Gospe pa baritonist Ronald Braus. Žirija, ki je igralski trojec nagradila na lanskem festivalu Zlati lev v Umagu, je v utemeljitvi nagrade zapisala, da so igralci “z izjemno notranjo poetično močjo predstavili izkušnjo zunanjega sveta njihovih dramskih likov in z zamenjavo vlog oblikovali svet privida, ki v tej poetični in estetsko prefinjeni uprizoritvi briše meje realnega in občinstvu ponudi svoje čarobno zrcalo”.


Najbolj brano