Od Cankarja do Simone Semenič

Na 49. Tednu slovenske drame, ki bo oder Prešernovega gledališča Kranj bogatil od 27. marca do 8. aprila, se bo v tekmovalnem programu pomerilo sedem predstav. Izbral jih je selektor Marko Sosič. Med pet predstav v spremljevalnem programu je uvrstil tudi novogoriški “kabaret za pet igralcev, pijanca in občinstvo” Realisti.

Besedilo Simone Semenič, naslovljeno še ni naslova,  je na oder Slovenskega mladinskega gledališča 
postavil režiser Tomi Janežič.  Foto: Žiga Koritnik
Besedilo Simone Semenič, naslovljeno še ni naslova, je na oder Slovenskega mladinskega gledališča postavil režiser Tomi Janežič.  Foto: Žiga Koritnik

KRANJ > “V čast mi je bilo, da sem si lahko kot selektor festivala Teden slovenske drame ogledal skupno 57 predstav,” je v končnem poročilu zapisal selektor, režiser in pisatelj Marko Sosič.

Od institucionalnih do ljubiteljskih

Gledališča so prijavila 38 uprizoritev, poleg teh pa si je ogledal še nekaj drugih. “Ob dojemanju različnih kodov in 'jezika uprizoritve' menim, da je selekcija seveda še vedno le subjektivno dejanje; tako ostaja tudi pri ogledu tistih predstav, ki presegajo klasično dramsko pisavo, pri tistih, ki iščejo nova polja gledališkega izraza, in ne nazadnje pri tistih, ki odpirajo vprašanja o dejanski vlogi gledališča v družbi,” ugotavlja Sosič.

Kot osnovni kriterij pri izboru sta ga vodila vsebinska in estetska slojevitost ter celovitost izvedbe posameznih predstav, pa “tudi to, ali se je uprizoritev dotaknila določenih registrov, ki izrazito vzpostavljajo dialog s sodobno civilno zavestjo”.

Ogledal si je predstave tako institucionalnih gledališč kakor drugih profesionalnih skupin, pa tudi ljubiteljskih gledališč. “Produkcija slovenskih uprizoritev v letu 2018 je po mojem mnenju v večini primerov ostala v standardih kakovostnih uprizoritev, ki tematizirajo mnogotere vidike sodobnega človekovega bivanja, pa tudi vprašanja samega uprizarjanja, pri čemer je bilo pogostoma opaziti izpovedno avtorefleksijo igralcev,” poroča selektor.

V minulem letu, ko smo obhajali 100. obletnico smrti našega največjega pisatelja in dramatika, je Sosič opazil večjo navzočnost del Ivana Cankarja, pa tudi besedil Simone Semenič, dramatičarke in performerke iz Ajdovščine, ki je lani prejela nagrado Prešernovega sklada. “Ob tem bi izpostavil še zastopanost tekstov in priredb slovenskih avtorjev v domala vseh institucionalnih gledališčih, ki so krstila marsikatero novost tako uveljavljenih piscev kot tistih, ki šele prihajajo v gledališko javno zavest. Opazen je še velik delež režiserjev mlade in najmlajše generacije, ki z izostreno idejno zasnovo močno prispevajo k rasti in razvoju sodobnega slovenskega teatra,” je v splošni oceni še zapisal Sosič.

Od Linharta do Karasa

Simona Semenič je v Kranju že trikrat osvojila Grumovo nagrado za najboljše novo slovensko dramsko besedilo. Sosič je v tekmovalni program uvrstil uprizoritev njenega besedila še ni naslova v režiji Tomija Janežiča in produkciji Slovenskega mladinskega gledališča. Delo, ki se opira na mit Don Juana, je prepleteno z avtentičnimi osebnoizpovednimi stanji duha, spomina, bolečine in pozabe, v utemeljitvi ugotavlja Sosič: “Besedilo Simone Semenič se z gradivom, ki ga je igralska ekipa zbirala več mesecev, organsko poveže v večpomensko celoto, ki skozi donjuanizem spregovori o sodobnih strahovih, upanjih in stiskah ...”

Isto gledališče je z Masko sodelovalo tudi v produkciji prav tako v tekmovalni program uvrščenega avtorskega projekta 6, dokumentaristične drame o nestrpnosti in kulturni nepismenosti. Predstava, ki jo je režiral Žiga Divjaka, je jeseni na Boršnikovem srečanju prejela veliko nagrado za najboljšo uprizoritev.

V tekmovalnem programu so tri uprizoritve ljubljanske Drame: “velika družinska saga in zgodovinska freska” V imenu matere Iva Svetine v režiji Ivice Buljana, Linhartov Ta veseli dan ali Matiček se ženi v režiji Janusza Kice in Tavčarjeva Visoška kronika v režiji Jerneja Lorencija.

Na osrednjem festivalu uprizoritev slovenskih dram bodo uprizorili še najnovejšo predstavo Prešernovega gledališča Ob zori, postavitev Cankarjevih črtic v režiji Žige Divjaka, in postavitev dramske miniature Vinka MöderndorferjaFant, dekle in gospod v režiji Mateje Kokol in produkciji mariborske Drame.

V Kranj potuje le ena primorska predstava - med petimi v spremljevalnem programu so RealistiJureta Karasa v režiji Tijane Zinajić in produkciji SNG Nova Gorica. “Družbenokritični kabaret, zasidran v slovenske arhetipe in stereotipe. Homogena celota prizorov, ki ostro tematizirajo stanje slovenskega in občega družbenega duha. Predstava, ki živi tudi onkraj samega žanra,” v lapidarnem zapisu ocenjuje Sosič.


Najbolj brano