Einstein in Luna

Čez nekaj dni se v novogoriški Mestni galeriji začenja že 19. edicija festivala sodobne umetnosti Pixxelpoint. Kuratorstvo festivala so letos zaupali priznanemu domačemu umetniškemu kolektivu Brida. Tema je Inteligentni opazovalec.



  Pokopališče sanj Keiko Miyazaki, japonske umetnice, ki živi v 
Sloveniji.
Pokopališče sanj Keiko Miyazaki, japonske umetnice, ki živi v Sloveniji. 

NOVA GORICA > Festival se začenja v petek, na zadnji dan pred volilnim molkom. V tem, da letošnji praznik sodobne intermedijske umetnosti v mestu vrtnic sovpada z volilnim cirkusom, je nekaj poetičnega. Še posebej ob naslovu, ki se glasi “Inteligentni opazovalec”. In nase vleče celo vrsto političnih metafor. Denimo vprašanje, ali se državljan danes še zna oziroma sme postaviti v vlogo inteligentnega opazovalca. Člani umetniškega kolektiva Brida, Sendi Mango, Tom Kerševan in Jurij Pavlica, pri izbiri teme seveda niso imeli v mislih nečesa tako banalnega, kot je politični komentar.

Kot je pojasnil Pavlica, njihovo izhodišče povezuje umetnost in znanost, ki se je v prvi polovici 20. stoletja intenzivno ukvarjala s konceptom opazovalca in dilemo, kako samo opazovanje spreminja opazovano. V tem kontekstu je nastala izjava, ki je nekakšen moto letošnjega festivala. Albert Einstein je trditev Nielsa Bohra, da se nič ne zgodi, dokler dogodka nekdo ne opazuje, komentiral z besedami: “Veseli me, da je mesec na nebu, tudi če ga tisti trenutek ne opazujem.”

Sendi Mango

kuratorka

“Vprašali so nas, iz koliko držav prihajajo. In kakšno vprašanje je to? Če je nekdo rojen v eni državi, ima državljanstvo druge in biva v tretji? A je to še pomembno?”

Dilema o opazovanju je bila pomemben del tako imenovane kvantne revolucije, premika v znanosti, ki je sicer že daleč, a še kako določa naš sodobni, digitalni svet, ko inteligentno oziroma pametno, kot pravi Pavlica, večkrat razumemo kot lastnost tehnologije. Denimo v besedni zvezi “pametni telefoni.”

Bridovci so diplomanti beneške Akademije lepih umetnosti, povezali so se med študijem leta 1996. Skupina, ki ustvarja lastno produkcijo na širokem polju sodobnih umetniških praks, razstavlja tako doma kot v tujini. Kot je poudarila vodja galerije Mateja PoljšakFurlan, je njihova prepoznavnost v mednarodnem ustvarjalnem prostoru bistveno pripomogla k kakovosti izbora del in ustvarjalcev na festivalu.

In izbor je res pester, je poudarila Sendi Mango. “Ustvarjalci se med sabo razlikujejo tako po generacijski pripadnosti kot po tehnikah. Posebej smo se potrudili, da so med njimi tudi slovenski ustvarjalci, ki morda še niso bili predstavljeni, kot si zaslužijo. Proces je bil dolg, vzeli smo si čas. Srečali smo se z veliko umetniki in ko smo potovali po svetu z lastnimi produkciji, smo vedno razmišljali tudi o Pixxelpointu.”

Kot je poudarila direktorica Kulturnega doma Pavla Jarc, festival drugo leto praznuje okrogli jubilej: “Večinoma ga financira Ministrstvo za kulturo. Veseli nas, da je dozorelo spoznanje o tem, da dogodek presega regionalne in tudi nacionalne okvirje.” Trdno ostaja sodelovanje z goriško galerijo Agorè, kjer bo v petek predpremierni dogodek, uradna slovesna otvoritev pa bo ob 20. uri v mestni galeriji.

Do naslednjega četrtka se bo zvrstilo več kot petnajst najrazličnejših dogodkov. Zanimiva je tudi ambientalna inštalacija Martina Briclja Barage na Kostanjevici. Najbolje, pravijo kuratorji, jo je opazovati točno ob 16.30, ob sončnem zahodu.

Festival sicer sooblikuje 23 umetnikov. “Vprašali so nas, iz koliko držav prihajajo. In kakšno vprašanje je to? Če je nekdo rojen v eni državi, ima državljanstvo druge in biva v tretji? A je to še pomembno?” je inteligentno opazila Mangova.


Najbolj brano