Bitka med preteklostjo in prihodnostjo

Gigantski ponudnik filmskih vsebin Netflix je zaradi omejujoče francoske zakonodaje, ki nalaga, da mora film po premieri na festivalu najprej romati v kinematografe in šele nato na platforme za video vsebine na zahtevo, Cannesu letos obrnil hrbet. Na beneški Mostri pa je predstavil kar šest premier, med temi tudi najnovejša filma oskarjevcev Alfonsa Cuarona in bratov Coen. A tudi v Benetkah se krešejo mnenja o prisotnosti Netflixa na festivalu.

Na beneški Mostri je svetovno premiero doživel tudi najnovejši western bratov 
Coen Balada Busterja Scruggsa.
Na beneški Mostri je svetovno premiero doživel tudi najnovejši western bratov Coen Balada Busterja Scruggsa. 

Zadnja leta sta predvsem HBO in Netflix z velikimi finančnimi vložki, s katerimi sta privabila številne režiserske in igralske težkokategornike, ter precejšnjo svobodo v izboru tem in načinih predvajanja, temeljito predrugačila kinematografsko krajino. Ljubitelji filma zaradi veliko bolj atraktivne filmske ponudbe pri ponudnikih filmskih vsebin na zahtevo občutno manj obiskujejo kinematografe. Samo v Italiji, denimo, je lani obisk upadel za 12,5 odstotka v primerjavi z letom poprej.

Netflix, ki po festivalski premieri svoje filme takoj ponudi svojim naročnikom, pa predstavlja še veliko večjo grožnjo zastarelemu sistemu filmske distribucije, ki se še ni prilagodil novim trendom konzumiranja filmskih vsebin. Netflixov programski vodja Ted Sarandos je že pred letošnjim cannskim filmskim festivalom dejal, da gre za bitko med kinematografsko preteklostjo in prihodnostjo. “Festival se je raje odločil slaviti distribucijo kot pa filmsko umetnost. Mi smo se odločili za prihodnost filma,” je dejal Sarandos.

Skrajni čas za uvedbo novih prijemov

Osrednje italijansko filmsko združenje pa je v Benetkah zmotilo predvsem to, da so se kar trije Netflixovi filmi znašli v tekmovalnem programu, in sicer Rim Alfonsa Cuarona, 22. julij Paula Greengrassa in Balada Busterja Scruggsa bratov Coen. “Odločitev festivala, da vključi v tekmovalni program tri Netflixove filme, ki morda ne bodo distribuirani v kinematografih, je kontroverzna in neprimerna,” so zapisali v združenju in vodstvo festivala pozvali, da za prihodnjo izdajo temeljito razmislijo o tem. Nekateri italijanski producenti pa se zavedajo, da je skrajni čas za uvedbo novih prijemov. “Nimam težav z Netflixom na Mostri - nastopila je drugačna doba. Nepojmljivo je, da še vedno vztrajamo z enakimi distribucijskimi mehanizmi kot pred desetletji. Občinstvo danes drugače konzumira filmske vsebine in potrebujemo različne načine distribucije za različne filme. Treba je najti rešitev v sozvočju s kinematografi. Če se ne bomo prilagodili željam občinstva, utegnemo popolnoma uničiti ta posel,” je za italijanske medije povedal eden pomembnejših italijanskih filmskih in televizijskih producentov Riccardo Tozzi.

Netflixov kompromis

Skratka, gre za temo, ki bo na prihajajočih filmskih festivalih še zelo burila duhove. Netflix pa je medtem za njihove najbolj težko pričakovane filme naredil nekakšen delni kompromis z distributerji, in sicer najnovejši western bratov Coen bo na voljo na Netflixu 16. novembra, po redni distribuciji v kinematografih, Rim Alfonsa Cuarona bo 14. decembra na voljo tako Netflixovim naročnikom kot obiskovalcem kinematografov. Na Mostri pa je bila še ena težko pričakovana Netflixova premiera, in sicer Druga stran vetra, ki ga je velikan svetovnega filma Orson Welles snemal od leta 1970 do 1976 in ga ni nikoli dokončal. V to jabolko je zagrizel prav Netflix in ga po več kot 40 letih obudil od “mrtvih”. Ta satirični mockumentarec o zatonu zlate dobe Hollywooda in ameriškem avantgardnem filmu pa bo 2. novembra na voljo samo Netflixovim naročnikom.


Najbolj brano