Gradnja avtoceste Postojna-Jelšane vse bolj oddaljena

Potem ko je marca lani Zvonko Zavasnik z infrastrukturnega ministrstva na tribuni v Hrpeljah napovedal, da se na ministrstvu nadejajo do konca leta 2019 sprejeti državni prostorski načrt za avtocesto (AC) med Postojno in Jelšanami, so po enem letu napoved snedli. Pravijo, da ta rok ni več realen. Bolj se nagibajo k posodobitvi obstoječe ceste.

Krajani ob cesti, ki povezuje Kozino in Starod, so na robu potrpežljivosti. Država je gradnjo avtoceste skozi ta del Primorske znova 
odmaknila v neznano prihodnost. Foto: Helena Race
Krajani ob cesti, ki povezuje Kozino in Starod, so na robu potrpežljivosti. Država je gradnjo avtoceste skozi ta del Primorske znova odmaknila v neznano prihodnost. Foto: Helena Race

POSTOJNA, JELŠANE “Glede izjemne prometne obremenitve Pivke, pa tudi vasi Parje, Drskovče, zlasti pa Zagorja, sem opozoril na seji občinskega sveta. Potrebno je opozoriti državo na izjemno povečano obremenitev pivške občine s prometom. Izrazito povečan je promet tovornih vozil in s tem povezano onesnaženje okolja prebivalcev Pivke. Občina lahko od policije pridobi podatke o povečanem vstopu tovornjakov v državo. Kritično je tudi stanje zaradi okoljsko problematičnih tovornih vozil iz držav jugovzhodnega Balkana,” opozarja Ernest Margon, predsednik Trške skupnosti Pivka.

40-tonski tovornjaki kar po pločnikih

Podobno je ob cesti Starod-Kozina. Hektor Šepič, ki živi tik ob cesti skozi Podgrad, po kateri dnevno vozi vsaj 1300 tovornjakov, težkih tudi do 40 ton, pa izpostavlja: “Kar se dogaja na naši cesti, je nevzdržno. Ne samo, da dnevno skozi Podgrad pelje vsaj tisoč tovornjakov, ampak sploh ne upoštevajo omejitve hitrosti. Ko se srečata dva, eden zapelje kar na pločnik. Si predstavljate, kaj to pomeni za varnost peščev, kolesarjev! Zvečer moramo zapirati vsa okna in vrata, da sploh slišimo televizijo in za silo spimo. Zdaj imamo krajani res dovolj tega, zapora ceste, četudi z našimi telesi, je edina rešitev. Milijarde za pokrivanje bančnih lukenj se najdejo, za nujne avtoceste pa ga ni!”

Pred avtocesto še obvoznice

Na vprašanje, ali ima ministrstvo za infrastrukturo kak načrt, kako kljub časovni odmaknjenosti avtoceste razbremeniti ceste od hrvaške meje do obstoječe avtoceste, odhajajoči minister Peter Gašperšič odgovarja: “Začasno bi to lahko zagotovili z obvoznicami mimo naselij, na dolgi rok pa bo treba najti ustrezno avtocesto oziroma hitro cesto med hrvaško mejo in našo avtocesto. Želim si, da bi bilo doseženo soglasje in da potem lahko tudi ta projekt zaključimo. A to je zgodba za moje naslednike.”

Prometno vse bolj obremenjena je tudi tretja cesta, skozi Vremsko dolino. Milan Pavlič iz Famelj izpostavlja, da je tovornjakov po vremski cesti omejitvi tonaže navkljub vse več: “Najbrž so tuji vozniki zaznali, da ni pravega nadzora, ker spet opažamo Bolgare, Italijane in druge tujce. Največji hrup povzročajo prazni tovornjaki s prikolicami, namenjenimi prevozu avtomobilov. Ker je cesta v zelo slabem stanju, so ropot in tresljaji tovornjakov še toliko hujši. Strese se cela hiša.”

Kljub vsem težavam in že 25-letnim načrtom, da bi država za sprostitev težkega tovornega tranzitnega prometa zgradila avtocesto med Postojno in Jelšanami, se ta rešitev in vse obljube države odmikajo. Medtem ko so odgovorni že preverjali možne različice umestitve avtoceste, jo uvrščali v strateške načrte in zagotavljali, da bo do konca leta 2019 pripravljen državni prostorski načrt zanjo, je sedaj povsem jasno, da se njena gradnja odmika.

Kljub že 25-letnim načrtom, da bi država za sprostitev težkega tovornega tranzitnega prometa zgradila avtocesto med Postojno in Jelšanami, se ta rešitev in vse obljube države odmikajo.

Država prelomila lastne obljube

Odgovorno ministrstvo je snedlo svojo napoved, da bodo do konca leta 2019 sprejeli državni prostorski načrt (DPN) za umestitev avtoceste Postojna-Jelšane v prostor. Predstavnik infrastrukturnega ministrstva Zvonko Zavasnik je namreč lani konec marca na tribuni v Hrpeljah na vprašanje, zakaj še vedno ni zarisane trase avtoceste ter kdaj jo država načrtuje zgraditi, odgovoril: “Državni svet je lani sprejel program razvoja prometne infrastrukture do leta 2030, v katerega je vključil tudi to avtocesto, vendar je treba zanjo prej sprejeti državni prostorski načrt, nadejamo se, da ga bomo do konca leta 2019, nato bo treba še zbrati denar.”

Toda maja letos so nam z ministrstva pojasnili, da se postopek sprejemanja DPN vleče: “Žal omenjeni rok ni več realen. Na omizju je bila izražena želja infrastrukturnega ministrstva, da bi bil OPN sprejet v letu 2019, a postopek sprejemanja ni odvisen le od tega ministrstva, ampak od številnih drugih dejavnikov in deležnikov v postopku, predvsem pa od okoljskega ministrstva, ki ta postopek koordinira.”

1300 tovornjakov vsak dan pelje skozi Podgrad.

Dodali so, da aktivnosti potekajo naprej: “Dars izdeluje strokovne podlage preveritve možnosti izvedbe rekonstrukcije obstoječe cestne povezave Postojna-Jelšane. Osnovni namen je proučitev možnosti posodobitev obstoječe infrastrukture tako, da se zagotovita ustrezen standard in pretočnost prometa in da se izboljša varnost. Rezultati študije bodo znani jeseni.” Sicer ocenjujejo, da bi ta AC stala približno milijardo evrov.

Za ureditev prometne varnosti na omenjenih cestah se zelo zavzemajo tudi župani. Na pobudo županje Občine Hrpelje-Kozina Saše Likavec Svetelšek so se župani občin Pivka, Postojna, Ilirska Bistrica, Kozina in Divača srečali s predstavniki direkcije za infrastrukturo. Od države zahtevajo, da bo ukrepala in razbremenila obstoječe regionalno cestno omrežje. “Seveda je nesprejemljivo, da v čakanju na napovedano avtocesto država ne bi ukrepala. Verjetno najhitreje izvedljiva bi bila prav cesta po trasi, kakršno je potrdil oziroma predlagal pivški občinski svet pred štirimi leti: zgraditev avtoceste od mednarodnega mejnega prehoda Rupa-Jelšane do Ribnice, od tam pa regionalno cesto skozi Vremsko dolino do Divače rekonstruirati na raven obstoječe ceste Ribnica-Postojna, z obvozom Famelj ter z obnovo obstoječe ceste proti Postojni z izgraditvijo obvoznic Pivka ter Prestranek-Rakitnik,” so zapisali na spletni strani Občine Pivka.


Komentar novinarja

Lea Kalc Furlanič

Država - mačeha avtocesti

Več kot četrt stoletja obljub, da bo država zgradila avtocestni koridor, ki bi vzpostavil varen, predvsem tovorni, promet med obalnimi kraji in Reko, od koder avtocesta (oziroma večina tovora iz tržaškega in koprskega pristanišča) pelje proti Zagrebu in vzhodni Evropi, je tokrat zares padlo v vodo. Zadnja izjava z ministrstva za infrastrukturo je namreč šokantna - namesto avtoceste (AC) med Postojno in Jelšanami, ki bi težkega, gostega, nevarnega in okoljsko nesprejemljivega tovornega prometa ...

Preberi več

Najbolj brano