Cankar je moderen

11. decembra bo minilo sto let od njegove smrti, pa ga še danes večina rojakov sploh ne pozna - ali pa je njihova predstava o velikem Ivanu Cankarju izkrivljena. Popraviti jo skušata tudi dopolnjujoči se razstavi, od sinoči na ogled v našem glavnem mestu.

Razstavi v Cankarjevem domu je  pečat vtisnil likovnik,  režiser in lutkar Silvan Omerzu.  Foto: Blaž Zupančič
Razstavi v Cankarjevem domu je pečat vtisnil likovnik, režiser in lutkar Silvan Omerzu.  Foto: Blaž Zupančič

LJUBLJANA >Razstavo Cankar in Evropa - Med Shakespearom in Kafko je v Cankarjevem domu odprl predsednik republike Borut Pahor, preprosteje naslovljeno Ivan Cankar pa v Mestnem muzeju Ljubljana župan Zoran Janković.

V koraku z Joyceom

S prvo želijo “podati celosten pogled na Cankarjevo delo”, od katerega pričakujejo, da “bo pod vprašaj postavil ali celo razblinil nekatere zakoreninjene zablode in anekdotične poenostavitve, ki jih imamo za samoumevne”, v uvodniku kataloga poudarja generalna direktorica Cankarjevega doma Uršula Cetinski. In dodaja: “Cankar je lahko neznansko otožen, pa tudi neverjetno zbadljiv, nabrit in duhovit.”

Uršula Cetinski

generalna direktorica Cankarjevega doma

“Cankar je lahko neznansko otožen, pa tudi neverjetno zbadljiv, nabritin duhovit.”

Razstavi sta podobo vlila arhitektka Katarina Štok Pretnar in likovnik, režiser in lutkar Silvan Omerzu, ki je pred desetletjem navdušil s postavitvijo Hiše Marije Pomočnice. Za zanimiv pregled Cankarjevega dela je poskrbel literarni zgodovinar dr. Janko Kos s sodelovanjem novinarke in komparativistke Ženje Leiler. Izhajala sta iz prepričanja, da “je treba ustvarjalnost osrednjega slovenskega pisatelja in dramatika videti v povezavah z duhovno kulturo in literarno umetnostjo Evrope”, v spremnem zapisu pojasnjuje Kos. Utemeljuje, kako pomembno so na Cankarja vplivali trije osrednji evropski filozofski misleci, Platon, Marx in Nietzsche, medtem ko so mu bili med literarnimi klasiki najbližji Shakespeare, Cervantes in Heine. A večino spodbud je Cankar, ki se je leta 1899 deklarativno odpovedal naturalističnemu posnemanju stvarnosti, našel v evropski literaturi srede in konca 19. stoletja - nanj so močno vplivali Rusi Gogolj, Tolstoj in Dostojevski. “Razlog je bila njihova izrazita psihološka, duhovna in moralno analitična usmeritev, podložena s krščanskim etosom,” pojasnjuje Kos in se sprehodi še skozi impresionizem, novo romantiko, dekadenco in simbolizem, s katerimi se je opajal Cankar in ostajal v koraku s sočasno evropsko literaturo.

Kos Cankarjeva dela zatem vzporeja s tujimi, na katera sicer ne pomislimo. Na primer, Cankar je Grešnika Lenarta napisal leta 1915, James Joyce pa leto zatem prvi roman Umetnikov mladostni portret, ki je podobno “avtobiografski, o družinskem otroštvu, mučnih doživljajih v jezuitski šoli in prvih izkušnjah pubertetne erotike”, piše Kos in opozori še na razliko: “V nasprotju s Cankarjem, ki sklene povest z vrnitvijo 'grešnika Lenarta' k materi, se Joyceov junak odloča za ločitev od matere, družine in domovine. Kljub temu sta si deli podobni v psihološki strogosti, s katero pisatelja govorita o mladosti umetnika.”

Pri Martinu Kačurju in Hlapcih Kos opozori, da jima v sočasni evropski literaturi težko najdemo ustrezno vzporednico. Preleti še številne Cankarjeve interprete in sklene: “Različnost interpretacij potrjuje izjemno vsestranskost Cankarjeve osebnosti in dela, pričuje pa tudi o izvirnosti njegove vpetosti v evropsko kulturno in literarno izročilo.”

Utesnjen v Istri

Razstava v Mestnem muzeju, ki jo je Blaž Vurnik zasnoval v sodelovanju z Janezom Polajnarjem, obiskovalca seznani z mesti, ki so Cankarju nudila dom, od rodne Vrhnike do Ljubljane in Dunaja. Komaj tri mesece je leta 1898 kot gost sorodnikov strpel v Pulju, kjer se je v polkletnem stanovanju počutil utesnjenega, z žalostjo pa ga je navdajala tudi istrska pokrajina. Nasprotno je pozneje vzljubil ljubljanski Rožnik, kjer je stanoval sedem let.

Razstavi, ki ju je pomagalo postaviti še več drugih institucij, bosta na ogled do 28. februarja 2019.


Najbolj brano