Zvečer je bil v mestu obvezen klobuk
Kultura
19. 04. 2018, 06.00
, posodobljeno: 02. 05. 2018, 18.38
Kako so se oblačili, kje so se družili, kaj so jedli in v katerem jeziku so brali? To in drugo razkriva razstava o Pulju pred prvo svetovno vojno, ki je v avli Osrednje knjižnice Srečka Vilharja v Kopru na ogled do konca aprila.
KOPER
> Na razstavi, ki jo je pripravila puljska Mestna knjižnica in čitalnica, je predstavljeno vsakdanje življenje v Pulju pred prvo svetovno vojno, s poudarkom na kulturnem življenju v mestu, ki se je potem, ko je bilo izbrano za glavno vojno pristanišče avstro-ogrske monarhije, preobrazilo v moderno pomorsko stičišče Sredozemlja in srednje Evrope.
Časopisi v treh jezikih
V Pulju je pred prvo svetovno vojno izhajalo več časopisov v italijanščini, nemščini in hrvaščini. Oglasi v njih razkrivajo navade in vsakdanje življenje meščanov: koliko stane liter terana, kje kupiti mleko za otroke, kam na dopust, v katero pralnico zaviti za “čisto opravo in krasno zlikano perilo” ...
Leta 1910 je v Pulju živelo 58.562 ljudi. Od tega je bilo 26.816 Italijanov, 9511 Hrvatov, 9064 Nemcev, 3293 Slovencev in 1634 pripadnikov drugih narodnosti.
Pred prvo svetovno vojno so moški v Pulju nosili tridelno obleko in klobuk, zvečer je bil večinoma obvezen cilinder, poleti pa slamnik. Veliko moških se je po mestu sprehajalo v uniformah, saj so tu živeli številni mornarji in vojaki. V ženski garderobi se je pojavilo oblačilo za plavanje, ki je razkrivalo gležnje.
S parnikom v Albanijo
Leta 1908 je v mestu začela delovati prva hrvaška ljudska knjižnica, ki je bila ustanovljena na pobudo hrvaških intelektualcev. Prva javna knjižnica v Pulju, Biblioteca Civica, je bila sicer odprta leta 1903, a so bile v njej le tri knjige v hrvaščini.
V mestu je bilo živahno družabno življenje s približno petnajstimi kavarnami, najpomembnejše so bile Miramare, Specchi in Flora. Prvi kino so odprli leta 1906. Meščani so se po mestu radi prevažali z električnim tramvajem, ki je začel voziti leta 1904.
Pulj je bil sicer leta 1876, ko je bila zgrajena železnica, povezan z vsemi večjimi evropskimi mesti. Zelo dobro je bil razvit tudi ladijski promet - od leta 1892 so vozile parne ladje na rednih linijah proti Trstu, Reki, Dalmaciji in Albaniji.