O življenju v glini in kolažih
Kultura
07. 03. 2018, 06.00
, posodobljeno: 21. 03. 2018, 16.22
Slikar Danilo Jereb in oblikovalka gline Darinka Lapajne sta minuli petek na odprtju skupne razstave keramike in akrilnih podob prenapolnila podzemno galerijo Barbara. S svojstvenima likovnima govoricama pripovedujeta o življenju, tega pa sneg in mraz, ki sta množico pospremila v zavetje umetnosti, nista zmogla preglasiti.
IDRIJA
> Idrijčan Danilo Jereb in Darinka Lapajne iz sosednje Hotedršice sta v razstavni kolaž povezala sveže akrilne in postmodernistične keramične podobe, premisleke, odseve in poklone življenju skozi stoletja. Pripoved o njegovi pestrosti, ljubeznivosti in krutosti ter odmev številnih nagrad, ki sta jih v zadnjih letih požela doma in na tujem, je v galerijo sv. Barbare pritegnila ne povsem običajno, a številno občinstvo.
Spomenik v Idriji klekljanim čipkam
Ljubezen je naslov novejšega ciklusa plastovitih, akrilnih podob ljudi, izstopajočih žensk, s katerimi Jereb navdušuje po zadnjem razstavnem likovnem poklonu Idriji in Istri v sv. Barbari pred štirimi leti. Izpovedne človeške podobe spremljajo živali. Tiste, ki so Jerebu in njegovi družini najbliže - od domačega pasjega prijatelja, prek konj do ovc. Bržčas prispodobe za nas same in našo prevladujočo vlogo v življenju.
Idrijčan Danilo Jereb in Darinka Lapajne iz sosednje sosednje Hotedršice sta v razstavni kolaž povezala sveže akrilne in postmodernistične keramične podobe, premisleke, odseve in poklone življenju skozi stoletja.
Figuram pripadajo velika platna v Jerebovem značilnem kontrastnem barvnem spektru z različnimi dodatki. Z nizom platen kvadratnih, zemeljskih oblik, kot je poudarila kritičarka Anamarija Stibilj Šajn, pa se je znova poklonil Idriji in njeni dediščini. Čipkam, kot njenemu najbolj živemu delu, je v času, ko so jo domači skrbniki oropali slovenskosti, nezavedno ustvaril dragocen spomenik. Pa tudi klekljaricam! Na platna v značilnih idrijskih cinabartino rdečih, srebrnih, nebesno modrih in zlato odsevajočih barvah, Jereb dodaja tudi ustvarjalne predloge - papirce in kleklje - pa tudi čipke. Pogoste so vertikalne linije, ki čipkarstvo razpenjajo med rudarskimi rovi in nebom. Oziroma “naslikano iz podzemlja dviguje v duhovne sfere,” kot je ocenila Šajnova.
Ljubezen med zidovi
Grobi podzemni galerijski betonski zidovi so dodatno poudarili kontrast z likovno pripovedjo o življenju in ljubezni. Zidovi, stene - murales - so tudi tema predstavljenih glinenih skulptur Lapajnetove. “Njihova skupna značilnost je, da ne govorijo le z obliko, ampak je svojskost zapisana na površine, stene,” je prestavitev uvedla Šajnova. Stene je Lapajnetova s posebnimi tehnikami žganja različnih glin in z obdelavo površin dodelala v čipke. Na tokratnih, iz osnovnih geometrijskih teles preoblikovanih skulpturah, je čipke abstrahirala in jim tako ostala zvesta na svojstven način. Privlačno za oči in možgane. “Avtorica s skulpturami potuje med analogijami življenja, med zemljo in nebom, med materialnim in duhovnim,” je sklenila Šajnova.