Kritični, a brez jamranja

Šesta predstava SNG Nova Gorica v tej sezoni bo “kabaret za pet igralcev, pijanca in občinstvo”, kot je delo Realisti označil njen avtor Jure Karas. Z režiserko Tijano Zinajić sta se lotila drugačnega koncepta priprave kabareta kot običajno, napovedujeta pa, da bo družbenokritičen pogled v predstavi brez jamranja in odet v humor.

Ustvarjalci Realistov se na prvih vajah še niso srečali z besedilom 
predstave, saj je nastajalo sproti. Foto: SNG Nova Gorica
Ustvarjalci Realistov se na prvih vajah še niso srečali z besedilom predstave, saj je nastajalo sproti. Foto: SNG Nova Gorica

NOVA GORICA > Krstna uprizoritev predstave Realisti avtorja Jureta Karasa bo drevi na malem odru SNG Nova Gorica. Pod režijo se je podpisala Tijana Zinajić, ki je v novogoriškem gledališču leta 2011 režirala večkrat nagrajeno živopisano glasbeno igrico za otroke Antonton. V tokratnem delu Realisti izhaja iz humorja, ki je tudi sicer zelo pomemben dejavnik v njenem ustvarjanju, in iz kabareta, v katerem gledalca nagovarja neposredno.

Nadrealistična realnost sodobnega časa

Prvotna zamisel gledališča je bila, da režiserka in avtor na oder postavita priredbo skečev znamenite sarajevske skupine Top lista nadrealista iz 80. let prejšnjega stoletja, ki pa je navdih črpala iz britanske nadrealistične komične skupine Monty Python iz dobrega desetletja poprej. A sta sklenila, da se raje opreta na današnji čas in okolje. Tako je Karas, ki je bil obenem tudi v vlogi dramaturga, napisal novo, avtorsko besedilo v duhu nadrealističnega humorja. “V dobi, ko naše družabno življenje v veliki meri obstaja samo še kot spletna interakcija, je čista, 'nefotošopirana' realnost naenkrat videti kar se da nadrealistično. A čeprav je tako zanimiva in tako v nasprotju z vsem, kar naj bi bilo, jo redko omenjamo,” razmišlja avtor, sicer del dvojice Slon in Sadež ter dolgoletni ustvarjalec v različnih (stand up) gledališčih, televizijskih serijah in oddajah.

Tijana Zinajić

režiserka

“Če si kritičen do družbe, si lahko kritičen tudi do sebe.”

Umetniški vodja novogoriškega teatra Marko Bratuš meni, da sta Karas in Zinajićeva povezala ekipo mladih igralcev z uspešnimi ustvarjalci popularnega slovenskega sodobnega humorja.

Konglomerat humorja

Avtor in režiserka sta se sicer spoznala na snemanju televizijske serije Dragi sosedje, kjer so, podobno kot v SNG Nova Gorica, delovali v precej prešernem duhu, kar je na vajah opazila tudi direktorica gledališča Maja Jerman Bratec.

Realiste sestavljajo Peter Harl, Jure Kopušar, Matija Rupel, Urška Taufer in Žiga Udir. “Prvi tedni skupnega dela so bili kot nekakšna avdicija,” je povedal Jure Kopušar, Žiga Udir pa ga je dopolnil: “Proces nastajanja predstave je bil super, zabavali smo se, prešerni smo bili, kjerkoli že je to bilo.” Postopek priprave predstave je pojasnil še Karas: “To, da pišem 'na igralce', je že v navadi. Vaj tokrat res nismo začeli z besedilom v roki, saj smo se prva dva tedna spoznavali, iskali karakterje za osnovo, izhajali smo iz igralcev, iz njihovega gibanja, govora, da čim bolj naravno in smešno delujejo znotraj tega kabareta. Naredili smo konglomerat humorja.” Vsebinsko so se lotili širšega pojma družbe, a so družbeno kritiko opremili na vesel način, brez jamranja. “Smejemo se vsemu, kar je okoli nas, gre za pozitivno kritiko. Smejemo se drugim in sebi, ne kažemo s prstom le na druge in jih krivimo za nesreče naroda,” je dodal.

Ko ljudje niso nič, kapital pa vse

V predstavi so zajeli teme sodobnega sveta: družino in odnosi znotraj nje, odvisnost od socialnih medijev, rasizem, nacizem in moderni šovinizem, korektnost, recikliranje, videz, praznino današnjega sveta ... “Slednjo živimo in soustvarjamo. Če si kritičen do družbe, si lahko kritičen tudi do sebe,” je še dejala režiserka.

Korepetitorja sta Joži Šalej in Anže Vrabec, njuna glasba pa ni avtorska, ampak reciklaža v vseh oblikah. Scenografinja Neža Zinajić in kostumograf Matic Hrovat pa sta izhajala iz barv slovenske zastave, neoliberalne demokracije, vladavine kapitala, ko ljudje niso nič, kapital pa vse.


Najbolj brano