Tat not je prišel po pisku

26-letni Izolan Blaž Gracar je vse življenje povezan z umetnostjo in se prek nje izraža: maturiral je iz likovne umetnosti, diplomiral pa iz filmske montaže. Vrsto let je bila središče njegovega ustvarjalnega sveta glasba, nenadna izguba sluha pa je pripomogla, da je na mesto zvoka stopila beseda. Kot je pred dnevi povedal na literarnem srečanju v koprskem Domu knjige, se je njegov prozni prvenec Tat not rodil iz frustracije.

Blaž Gracar je roman Tat not izdal pri založbi Vseočesje, kjer 
izdaja tudi svoje glasbene projekte. Foto: Maksimiljana Ipavec
Blaž Gracar je roman Tat not izdal pri založbi Vseočesje, kjer izdaja tudi svoje glasbene projekte. Foto: Maksimiljana Ipavec

KOPER > Blaž Gracar bi vam 24. oktobra lani na vprašanje, kaj namerava početi do konca življenja brez oklevanja odvrnil, da se bo ukvarjal z glasbo. Dan kasneje vam ne bi mogel odgovoriti, ker ni slišal. Visoke frekvence s triurnega koncerta zelo glasne zasedbe Swans v Kinu Šiška so v njegov sluh zarezale s tinitusom - kroničnim piskom, ki nikoli zares ne izgine.

Najprej poezija, zdaj pa še proza

Kot je minuli četrtek v Kopru povedal med pogovorom z Gašperjem Malejem, čez noč ni mogel več muzicirati. Ustvarjalna nuja ga je takrat gnala v iskanje novega “kanala”, prek katerega bi se lahko izrazil. Našel ga je v literaturi, ki pa zanj dejansko ni tuj in neznan svet. Leta 2011 je namreč pri koprski založbi KUD AAC Zrakogled izdal pesniško zbirkoLahko si jabuka, še pred Tatom not pa napisalroman, a ga ni izdal, saj je ugotovil, da je tistim, ki so ga prebrali, precej manj zanimiv kot njemu.

Blaž Gracar (1991) se z glasbo ustvarjalno druži že od osnovne šole. V petem razredu sta z Drillom repala v hip hop duu R.I.C, kasneje pa je našel svoj izraz v instrumentalni elektronski glasbi, ki ji lahko prisluhnete na šestih EP-jih in dveh “dolgometražnih” albumih. Projekt Bags soustvarja z mariborskim beat-makerjem Šuljom, deluje v primorskem kolektivu glasbenikov Giro, kot producent pa je sodeloval pri zadnji plošči N'tokaEmirates.

Iz te izkušnje se je naučil, kako napisati knjigo, in verjetno je Tat not tudi zato nastal tako hitro - v samo petih mesecih. Kot je Gracar zapisal na svoji spletni strani, gre za “roman o glasbi, glasbi, glasbi, slavi, vojni, magiji, beguncih, facebooku, drogah, Izoli, tudi nekaj malega o ljubezni in o Mozartu”.

Zgodba, ki po Malejevih besedah ni enostavna, se pred bralčevimi očmi ustvarja hitro in intenzivno, z glasbo pa ni povezana samo vsebinsko.

Roman namreč odlikuje izrazit ritem, stavki so kratki in izčiščeni, zaradi česar se Tat not prebere “na dušek”.

Mozart in Twin Peaks

“Ko sem začel pisati ta roman, sem bil v popolnoma neliterarnem obdobju in tudi med samim pisanjem nisem bral nobene knjige,” je občinstvu na predstavitvi v Domu knjige pojasnil avtor in pristavil, da je na roman, v katerem bralcu pripoveduje zgodbe o človeku, ki si tako zelo želi glasbeni uspeh, da ponesreči prikliče Mozarta v naš čas, precej vplivala tretja sezona kultne televizijske serije Twin Peaks: “Bil sem čisto 'noter'. Lynch sanjskost in realnost poveže v prepričljivo zgodbo, potem pa te totalno uniči v zadnji epizodi, ko vse postavi na glavo. Taki obrati so mi všeč.” Med pisatelji sta mu blizu Bukowski in Murakami. Prvi ga navdušuje s preprostostjo, drugi s sanjskostjo.

Tinitus je Blaž Gracar prebolel, ko je končal roman. Kot pravi, nadležni pisk ni še povsem izginil, a v tem času sta se nekako spoprijateljila in ga ne moti. Česa vse se bo v prihodnje lotil, še ne ve natančno: “Vsekakor bom tipkal: ali pa klaviaturi ali pa po tipkovnici.”

MAKSIMILJANA IPAVEC


Najbolj brano