Gledališče sredi oljčnika

Na pobočjih, ki se spuščajo od Šareda proti doline Drnice, se prelivajo vinogradi in oljčniki. V enem od njih, pod zaselkom Grbci, bo danes popoldan spet živahno. V njem še ne bo obiralcev, bodo pa igralci, da bodo trem desetinam gledalcev predstavili Oljčno gledališki sprehod skozi čas.

 Foto: Jaka Jeraša
Foto: Jaka Jeraša

V oljčniku družine Bajda pod Grbci, zaselkom nad dolino Drnice, kjer spet malce diši po življenju, gledalce, ki jih je pripeljal kombi iz Izole, pričaka feničanski trgovec. “V Grčijo se odpravljam,” pove igralec Aaron Uazeua, da bo kaj prodal in povprašal o novih znanjih. Z gledalci odvesla nekoliko naprej po nasadu, do botanika Teofrasta, upodablja ga Dare Brezavšček, ki filozofira s kolegom, v njegovi vlogi je Darjan Gorela. Iz Grčije se prek Rima pripoved o oljčnem olju premakne v srednji vek in v Istro. Oljčno olje je bilo tod že v 14. stoletju tihotapsko blago, pri prodaji na črno so sodelovali tudi občinski možje. Naslednja postaja so Ilirske province in navodila za kultivacijo oljk, pa Avstro-Ogrska, ki je uvedla terase in preizkušanje oljčnih olj.

Prek pozeb do sedanjosti

Prek pozeb in svetovnih vojn zgodba, ki jo ob omenjenih upodabljajo še Laura Ivančič, Tina Ivetac, Barbara Jerman, Sara Podreka, Ana Zupan in Tomi Brajda, gledalca prestavi v čas kolektivizacije in selitev v mesta ter slednjič v bližnjo preteklost in sedanjost. To orišejo tudi z izrabljanjem oljkarstva v politične namene in z igranim televizijskim šovom ponazorijo zasidranost zmot o oljčnem olju. Konča se s poetičnim prizorom o oljkah in sporočilom, da je edino, kar šteje, namen pridelati dobro oljčno olje.

Ekologija in gledališče

Oljčno gledališki sprehod je zasnovala in režirala dramaturginja Anja Bajda, ki se je naslonila na etnološko študijo Sonje Zlobko in pripovedi starejših. Zamisel se ji je utrnila, ko je še kot študentka v družinski oljčnik na obiranje oljk povabila kolege, danes režiserje in igralce, in so v nasadu nastajali situacijski, tudi igrani, prizori. “Zamislila sem si, da združim gledališko predstavo z razvojem oljkarstva pri nas,” pripoveduje. Z razpisom LAS (Lokalne akcijske skupine) se je ponudila priložnost za resnejši razmislek, saj tudi predstava zunaj in z ljubiteljskimi igralci terja sredstva. Povezala se je s Sonjo Zlobko, igralci iz koprske gledališke šole Talia Urške Bradaškja ter nekaj prijatelji in zadnjega pol leta so se kar intenzivno pripravljali. “O oblačilni kulturi nekoč v naših krajih vemo precej o prazničnih nošah, veliko manj o vsakdanjih oblačilih,” je povedala o enem izmed orehov, ki se ga je pri načrtovanju predstave lotila.

Anja Bajda ima kar nekaj načrtov s svojskim “trajnostnim gledališčem”, saj želi v svojih projektih povezovati ekologijo in gledališko umetnost, denimo z umeščanjem v naravne ambiente in s svetlobo, za katero ni potrebna elektrika.

Z Oljčno gledališkim sprehodom skozi čas so se prvi gledalci soočili prejšnji konec tedna. Danes ob 17.30 bo zadnja ponovitev v Grbcih, avtobus iz Izole odpelje pol ure prej. Predstava je sicer brezplačna, a je število obiskovalcev, ki so po potrebi tudi igralci in kulisa, omejeno, zato se je za ogled potrebno najaviti po elektronskem naslovu zavod.publika@gmail.com. Enako velja za prihodnji teden, ko bo predstava ob 17. uri v oljčnikih na Beneši nad Ankaranom, in 27. september, ko jo bodo uprizorili na Formi Vivi na Seči.

“Imamo kulturno krajino, zatorej imejmo tudi kulturo v krajini,” je bil v Grbcih zadovoljen Beno Bajda, Anjin oče, ki je sodeloval pri pripravi kulis: oljčnik je bilo potrebno urediti, ga pokositi in pripraviti za predstavo.

Anja Bajda ima z Oljčno gledališkim sprehodom skozi čas kar ambiciozne načrte za prihodnje leto. Besedilo predstave bodo prevedli v italijanski, nemški in angleški jezik, da bodo k ogledu zgodbe o razvoju oljkarstva pri nas povabili tudi turiste od drugod. Pripravili bodo še tiskana gradiva o razvoju oljkarstva v Istri.

SAŠO DRAVINEC


Najbolj brano