Madžarska vlaganja pride pozdravit Salvini

Madžarska vlaga v Trstu. Logist v madžarski državni lasti se dogovarja za 32 hektarjev veliko zemljišče v Žavljah za pristaniški terminal in logistično bazo za izvoz madžarskega blaga. Dogovor - neuradno omenjajo od 60 do 100 milijonov evrov - bodo slovesno podpisali jutri.

Madžarska logistična baza bo na območju nekdanje rafinerije 
Aquila, v bližini območja, kjer je Italija načrtovala plinski terminal.  Foto: Davorin Krizmančič
Madžarska logistična baza bo na območju nekdanje rafinerije Aquila, v bližini območja, kjer je Italija načrtovala plinski terminal.  Foto: Davorin Krizmančič

TRST > Posel ima močan politični blagoslov, tako da bo podpis dogovora poleg madžarskega zunanjega ministra Petra Szijjarta prišel v Trst pospremit tudi podpredsednik italijanske vlade in notranji minister Matteo Salvini.

V Luki tega ne vidijo kot grožnjo

Bi morali biti v slovenski logistiki zaskrbljeni, da se Madžarska usmerja v sosednje pristanišče?

Na GZS pravijo, da med našimi logisti in špediterji za zdaj ni zaznati, da bi se lahko tovor preusmerja v Trst zaradi madžarskega orientiranja na tržaško pristanišče. “Se pa nekateri ne morejo izogniti občutku, da je ta naložba posledica naše zavrnitve madžarske ponudbe za posojilo za drugi tir in vsega ostalega, kar je madžarska stran želela zraven,” ocenjuje Robert Sever, direktor Združenja za promet pri GZS. V prihodnje pa bi se lahko poznalo tudi pri količini blaga, če bodo Madžari dajali prednost Trstu. “Kot kaže, se bomo morali vsi močno potruditi, da ohranimo madžarsko blago, ki ga imamo,” meni Sever.

“Načrtov Madžarske v Trstu ne poznamo, zato jih ne moremo komentirati,” pa pravijo v Luki Koper, ki jo vodi Dimitrij Zadel. “Madžarska ostaja eden najpomembnejših tujih trgov Luke Koper, kjer imamo svoje predstavništvo in s katerim nas povezujejo dolgoletne poslovne vezi. Madžarski logisti poslujejo že danes z več pristanišči v regiji, zato omenjene investicije v Trstu ne vidimo kot grožnjo,” so poudarili v Luki.

Luka Koper je po pretovoru za madžarski trg trenutno druga največja prekomorska luka, takoj za romunsko Constanzo. Z Madžarsko so imeli lani skoraj dva milijona ton pretovora. Pri kontejnerjih pa je Luka najpomembnejše madžarsko pristanišče; ocenjujejo, da prek Kopra potuje 55 odstotkov madžarskega prekomorskega kontejnerskega prometa. Prevladujoče tržne deleže ima Luka tudi pri sipkih tovorih in avtomobilih. Z Madžarsko je povezana z rednimi dnevnimi železniškimi povezavami, med drugim ima 21 tedenskih vlakov do dveh intermodalnih terminalov v Budimpešti.

Niti generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes ne vidi razlogov za skrb: “Trst pač ponuja zemljišča vlagateljem in niti ni pomembno, kdo je kupec. Trst se razvija, tako kot se Koper. V vsakem primeru je iz Trsta za Madžarsko po železnici ceneje čez Slovenijo kot čez Italijo in Avstrijo, saj je tudi dvakrat manjša razdalja. In Slovenske železnice že zdaj kar nekaj blaga iz Trsta vozimo čez Slovenijo.”

Kaj kupujejo Madžari v Trstu in kaj so ponujali v Sloveniji?

Madžarski zunanji minister Peter Szijjarto je povedal, da se je madžarska vlada za vlaganje v Trst odločila, ker tržaško pristanišče vidi kot evropsko vstopno točko kitajske nove svilne poti in želi biti zraven.

Med madžarskimi dogovori za vlaganje v Trstu in pogovori, ki jih je madžarska stran imela z vlado Mira Cerarja, je pomembna razlika.

Madžarsko logistično podjetje (za katero gre, včeraj še niso razkrili) v Trstu vlaga v zemljišče italijanskih podjetij Teseco in Seastok na območju Žavelj (bivša rafinerija Aquila), da bo tam postavila terminal.

Pri nas pa je Madžarska ponudila 200-milijonsko posojilo za projekt drugega tira, pod pogojem, da bi ji omogočili najem 50 hektarjev zemljišča na območju državnega prostorskega načrta za koprsko pristanišče in da bi madžarska podjetja lahko sodelovala pri gradnji drugega tira, denimo pri viaduktu Vinjan.

Zaradi oznake zaupnosti so se množili očitki, da Cerarjeva vlada prikriva, da bi Madžarom oddala zemljišče, ki ga za svojo širitev potrebuje Luka Koper.

Ministrstvo: Madžarska uradno ni odstopila od ponudbe

Po nastopu mandata nove vlade je ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek ocenila, da lahko Slovenija gradi drugi tir brez Madžarov. Kasneje je večkrat ponovila, da ostajajo vse možnosti za sodelovanje drugih držav v tem projektu odprte, seveda pod pogoji, ki varujejo interese Slovenije.

Na ministrstvu za infrastrukturo so nam pred dnevi povedali, do do zdaj niso uradno prejeli obvestila Madžarske, da bi odstopila od pripravljenosti za sodelovanje pri financiranju projekta drugega tira. “Prav tako v mandatu te vlade na to temo ni bilo uradnih pogovorov z madžarsko stranjo,” so odgovorili.

“Projekt so podprle številne zaledne države, saj se zavedajo, da bo gradnja drugega tira izjemno ugodna za njihovo trgovinsko izmenjavo, konkretnejšega interesa za vlaganje v projekt pa niso izrazile,” so dodali na ministrstvu.


Najbolj brano