Harley - motor, ki je za vedno spremenil slog popotovanja

Svoboda, potovanje in poseben glas motorja so sinonimi za Harley Davidson. Znamke, ki je več kot le stalnica popularne kulture. Gre za filozofijo in, če želite, način življenja.

 Vegas de Laroja je pobudnik dogodka Diham Harley v Lipici. “Lipicance in Harleyje povezuje svoboda,”  je prepričan. Foto: Petra Mezinec
Vegas de Laroja je pobudnik dogodka Diham Harley v Lipici. “Lipicance in Harleyje povezuje svoboda,” je prepričan. Foto: Petra Mezinec

Na sovoznikov sedež harley davidsona je treba skorajda splezati. Sledi poveznjenje obvezne čelade, seveda čisto tipične za harley davidson. Že v trenuku, ko svet ugledaš iz nekoliko višje perspektive, se ne počutiš, kot da bi sedel na dveh kolesih, ampak bolj v kraljevski kočiji. Prav nič pa te ne more pripraviti na zvok, ki se zasliši, ko voznik prižge motor. Nizek in globok zvok, gre specifičen motor harley davidsona, ki ga nima prav noben drug motor na svetu.

Hitrost ostaja ves čas kratkega potovanja nizka. 40, 60 in mogoče na nekaterih odsekih 80 kilometrov na uro. “Harleyja si ne kupiš, ker bi želel hiteti, ampak predvsem, ker si želiš potovati,” pove Marzio Carusi iz Milana.

Slovenija, motoristični raj

Potovanje je, kot pravi, še posebej lepo v Sloveniji. Za motoriste celo idealno. Morje, reke, hribi in doline, opisuje, kar ga v Sloveniji navdušuje. “Prvič sem prišel sem pred tridesetimi leti, ker sem bil tu blizu v vojski,” pojasni in doda: “Grozno je, da v Italiji Slovenijo poznajo le po casinojih, saj je pravi raj za motoriste.”

Prav ima. Prizora, ki ga spremljava, se ne bi sramovala niti Peter Fonda in Dennis Hopper iz filma Goli v sedlu: lipicanci ob ograji, vsak ovinek ponuja novo panoramo, harley z bučečim motorjem na ozkih kraških cestah.

Mimogrede, epski film ni pomenil le boljše bilance za podjetje Harley Davidson, ampak je tudi za vedno spremenil koncept potovanja z motorjem.

Carusi, ki na leto prevozi približno 50.000 kilometrov, pravi, da je harley davidson način življenja. Vendar pozabite na stereotipe o tetoviranih odpadnikih na robu družbe. Potetovirani Carusi, ki se je v ponedeljek vrnil v svojo službo in pričel znova sklepati milijonske posle, je bančnik v Milanu.

Harley kot statusni simbol

Vegas de Laroja, pobudnik dogodka Diham Harley, ki se je pretekli vikend zgodil v Lipici, je prepričan, da je Slovenija za motoriste še neodkrit raj. “Vedeti moramo, da so motoristi, ne le lastniki harleyjev, ljudje z višjim dohodkom in zato tudi dobri turisti,” pojasnjuje navdušeni motorist.

Svojega prvega harleyja je kupil pred petnajstimi leti. “Poudarjam, da pri dogodku Diham Harley ne gre za motoristični zbor, ampak za to, da se združijo ljubitelji narave in vsega lepega,” še pove de Laroja.

“Predvidevam, da je v Sloveniji približno 300 ljudi, ki imajo motor znamke Harley. Skupnost ni močna in ni povezana. Opažam, da je Harley v Sloveniji velikokrat statusni simbol in le malokrat zapusti garažo. Večina lastnikov prihaja iz Ljubljane in z njimi ni lahko komunicirati,” pojasni de Laroja. Vendar ni to le slovenska navada, vse več ljudi si kupuje nekaj deset tisoč evrov vreden motor zaradi statusa.

Toda to niso pravi ljubitelji, so prepričani tisti, ki na harleyju preživijo večino prostega časa. “Pravega ljubitelja Harleyja Davidsona ne skrbi letni čas, temperatura, vreme ali videz, najpomembnejša je pot. Najlepše se je izgubiti med različnimi vasmi in si ogledovati panoramo,” o pravem ljubitelju pove Marzio Carusi: “Gre za filozofijo in način razmišljanja.”

S harleyjem povsod, tudi po kruh

Na vprašanje, koliko kilometrov letno prevozi s svojim harleyjem, Vegas de Laroja v smehu odgovori: “Jaz grem povsod z motorjem, še v trgovino po kruh. Ja, to znese približno 40.000 kilometrov letno.” Harley je motor, ki je narejen za potovanja. Potem, ko drugim motorjem že zmanjka goriva, podležejo vremenskim razmeram, ima harley s svojim voznikom še dolgo pot pred sabo. Ni čudno, saj je bil narejen za potovanja po ameriških prostranstvih in, kar ni čudno, ostal za vedno sinonim za svobodo, potovanja in neukročenost.

Vojna, zapisana v DNK motorja

Ob samem dogodku Diham Harley je bila na ogled tudi razstava posebnih vozil harley davidson. Na razstavi v lipiškem hotelu Maestoso si je mogoče tako ogledati tudi posebnega starodobnika iz druge svetovne vojne, ki je postal bolje poznan kot osvoboditveni motor (liberty bike). Ko so ameriški vojaki prišli v vas s tem motorjem, so vedeli, da prihaja tudi svoboda. “Še ena vzporednica. Ta motor so v 2. svetovni vojni uporabljali namesto konjev in harley v Združenih državah Amerike predstavlja svobodo, zato je smiselno, da se ta povezava vzpostavi tudi tu, v Lipici,” še pojasni Vegas de Laroja.

Je pa s tem motorjem povezana še ena zanimiva zgodba, kot pojasni Vegas: “Ko so Američani zajeli Nemce, ki so uporabljali motorje znamke boxer, so njihove motorje vzeli in jih dali na harley davidsone, saj so bili prepričani, da so nemški motorji boljši kot ameriški.”

Ostanki v popularni kulturi

Poleg harleyja, ki je prinašal svobodo v Evropo, je razstavljen še en lepotec iz Trsta, iz približno istega obdobja. Gre za angleško verzijo harley davidsona. “Iz njega se razvije kasnejši model triumph, ki ga uporabi Steve McQuenn pri pobegu v filmu The Great Escape,” pojasni Carusi le enega od pokazateljev, kako močno so ti motorji usidrali v sodobno popularno kulturo.

Oba harleyja sta se v Lipico pripeljala iz Trsta. “Sta kot vsi dobri harleyji: glasna, smrdita in izgubljata olje,” se posmeje de Laroja.

Lep kot lipicanec

Poleg dveh starodobnikov iz druge svetovne vojne je tu še harley shovel iz leta 1968. Vse na njem je originalno, zadaj je le nekoliko širše kolo in blatnik. V Slovenijo pa je prišel pred desetimi leti iz Italije v zelo slabem stanju, zato je bil potreben skorajda popolne obnove.

Motor harley davidsona spodbuja različne interpretacije, tak je tudi poseben, unikatni beli harley. Skupina Dreamachine pod vodstvom Tomaža Capudra iz Ljubljane ga je izdelala pred petimi leti.

“Motor je original iz leta 2003, ogrodje pa je napravljeno po meri,” je povedal lastnik, ki bi raje ostal neimenovan: “To je osebna stvar, nimam takega motorja zato, da bi se z njim hvalil.” Na cesti ga ne boste velikokrat opazili, saj gre bolj za butični motor.

PETRA MEZINEC


Najbolj brano