Mariborska nadškofija v “kazinoju kapitalizem”

“Zgodba mariborske nadškofije je največja dolžniška zgodba v času države Slovenije in kronološko pomeni začetek razkroja socialne države. Celotna država vse od tedaj plačuje dolgove,” pravijo ustvarjalci Igre o antikristu: Oratorija po mariborski nadškofiji. Krstna uprizoritev je bila sinoči v Cankarjevem domu, danes pa bodo projekt v koncertni obliki izvedli še v mariborski dvorani Union.

Igro o antikristu: Oratorij po mariborski nadškofiji so krstno uprizorili sinoči na odru Gallusove dvorane Foto: Nada Žgank
Igro o antikristu: Oratorij po mariborski nadškofiji so krstno uprizorili sinoči na odru Gallusove dvorane Foto: Nada Žgank

LJUBLJANA MARIBOR > Gledališki projekt, v katerem so združeni ustvarjalci umetniškega kolektiva Was ist Maribor - režiserja Sebastijan Horvat in Matjaž Latin, dramaturginja Andreja Kopač in igralec Aljoša Ternovšek - dokumentaristično predstavlja finančni in moralni zlom mariborske nadškofije. Umetniški kolektiv, ki je nastal v času, ko je bil Maribor Evropska prestolnica kulture, se ukvarja z vprašanjem angažiranosti v umetnosti. Z vprašanjem kdaj in kako realnost vstopi oziroma prestopi v umetnost in obratno, so se ukvarjali že v “dokumentarni proslavi” Was ist Maribor, ko so predstavili vzpon in propad Tovarne avtomobilov Maribor.

Predstava Igra o antikristu: Oratorij po mariborski nadškofiji združuje klasično gledališče, performans in opero. Odločili so se, da bodo zgodbo o finančnem polomu mariborske nadškofije povedali v glasbeni formi. Izbrali so oratorij: glasbo je napisala skladateljica Nana Forte, v libretu pa so zbrali dokumentarne podatke.

Ustvarjalci pravijo, da oratorij tematizira denar, cerkev in odpuščanje. Poskuša razumeti in raziskuje pot do Boga prek denarja. “Ali je ta vertikala tudi mehanizem, ki omogoča odpuščanje in tolažbo? In kaj je s sočutjem in solidarnostjo, pomočjo človeka sočloveku? Glavni akterji finančne tragedije odločijo, da mariborska nadškofija vstopi v kazino finančni kapitalizem. Pastoralna dejavnost brez tega ni mogoča. Izvedenci za dušo in moralo postanejo poroki za varnost finančne investicije; šele z denarjem se bomo odrešili denarja: treba je imeti denar za pridigo proti pohlepu. Če cerkev jemlje posvetnemu svetu denar, ali ji lahko posvetni svet ukrade primat nad človekovo dušo? ,” se sprašujejo ustvarjalci predstave.

Pri izvedbi Igre o antikristu: Oratorija po mariborski nadškofiji sodeluje Slovenski komorni zbor Slovenske filharmonije, solisti Branko Robinšak, Edvard Strah, Tomaž Štular, Robert Vrčon, Saša Čano in Peter Ternovšek, otroški pevski zbor, igralci Miha Arh, Jan Bučar in Rok Kunaver ter drugi. Dirigent je Marko Letonja.

Igralec Aljoša Ternovšek je v pogovoru za STA med drugim poudaril, da ta problem, ki se zdi odmaknjen in daleč, do danes ni rešen: “To pomeni, da se problem še danes dotika, in se bo še nekaj časa, vseh državljanov Slovenije. V zadnjem času je ta zgodba povsem potihnila, sprejelo se jo je kot nekaj popolnoma običajnega.” Sebastijan Horvat pa je povedal, da na odru uprizarjajo neke vrste neposredno demokracijo: “Menimo, da je ključen trenutek, ko ljudstvo vzame pravico v svoje roke in sodi oziroma se skuša odločiti o tej katastrofi.”

Predstava je nastala v produkciji Maske in koprodukciji Cankarjevega doma, Slovenske filharmonije, Lutkovnega gledališča Ljubljana, KUD Borze in Narodnega doma Maribor.

MI, STA


Najbolj brano