Privoščimo si primerjavo

Dvajset let, če ne več, nam nad glavami visi načrtovana, a (še vedno) nezgrajena železniška proga Divača-Koper, kratko 2TDK. Država oziroma njeni vsakokratni politični voditelji se brez sramu poigravajo z volilnimi obljubami, z gospodarskimi panogami, ki bi to progo že zdavnaj potrebovale in s trošenjem denarja za večletne predpriprave, čas pa neusmiljeno teče.

Zdaj, ko je država priznala tudi poroštvo za 2TDK, mrzlično čakamo, ali bo proga v ležerno planiranih petih letih, za ceno skoraj milijardo in pol evrov in dolžine 27 kilometrov, res realizirana. In ko se že zgražamo nad to dolgotrajno in spolitizirano slovensko sramoto, povejmo tudi zakaj:

Iz zgodovinskih virov namreč vemo za pravi uspešnici izgradnje železniške proge pri nas pred skoraj 130 leti. Gre za progo med Celjem in Velenjem, odsekom, ki je bil pomemben tudi in predvsem zaradi rudarjenja v Šaleški dolini. Naši vrli narodnjaki, Celjani, Žalčani in drugi, so gradnjo Savinjske železnice močno podpirali, saj so v njej videli hitrejši gospodarski razvoj tega dela Štajerske. Traso železniške proge Celje-Velenje v dolžini 37,5 kilometra, ki so jo gradile Štajerske deželne železnice (tudi z zasebnim kapitalom) in jo potem tudi upravljale, so zakoličili spomladi leta 1891, otvoritev proge pa je bila istega leta, 29. decembra 1891!

Čez šest let so nadaljevali z izgradnjo proge od Velenja do Dravograda in tako prometno povezali Savinjsko-Šaleško dolino s Koroško. Proga, tudi v dolžini 37 kilometrov, je potekala po težavnejšem terenu. Samo na odseku med Pako in Mislinjo je bilo zgrajenih pet predorov, osem mostov in viadukt v dolžini več kot sto metrov. Kljub pomanjkljivi in tehnološko manj razviti strojni opremi ter pretežno človeški fizični sili, je bil ta odsek zgrajen v pičlih dveh letih in otvoritev tega dela proge je bila 20. decembra 1899, torej pred 120 leti. Proga je delovala v času Avstro-Ogrske in Kraljevine Jugoslavije ter v času nemške okupacije, Titov režim pa jo je v 60-tih letih odstranil.

Svoje poslanstvo še vedno nadaljuje železniška proga Celje-Velenje kot spoštljiv dokaz stoletne trdoživosti in opomin obotavljivosti, brezbrižnosti in nesposobnosti zdajšnjih politikov.

Imam 90 let in čez pet let ne bi želela slišati, da “se ni dalo, da ni šlo”.

Zdenka Goriup, Ljubljana


Pišite nam


Najbolj brano