Vzpon in padec velikanov

Viadukt Črni Kal je dobra metafora za uspešno podjetje. Stoji zaradi znanja, pravilnega načrtovanja in skrbne gradnje. Prilagaja se okolju - burji, vlagi, nihanjem temperature, geološki sestavi tal. A okolje tudi spreminja - potem ko je zrasel gigant, tista dolina nikoli več ne bo enaka. Tudi Vipavska dolina nikoli več ne bo enaka kot v času, preden je zrasel gigant Primorje. Ne le zaradi cest, mostov in stanovanjskih blokov, temveč predvsem zaradi ljudi, ki so prihajali, s podjetjem rasli in se razvijali ter ustvarjali kulturno in socialno okolje.

Viadukt naj bi bil odporen na izjemne dogodke. Orkanski veter, potres, poplavo. Kljub varnostnim ukrepom so občasne katastrofe neizogibne in strokovnjaki pravijo, da jim nikoli ne botruje en sam vzrok. Ko se zruši most ali pade letalo, je to skoraj vedno posledica pregovornega spleta nesrečnih naključij.

Zakaj je padel gigant Primorje? Odvisno koga vprašate. Morda so krivi Črnigoj in pohlep, morda Lahovnik in banke.

Zakaj je padel gigant Primorje? Odvisno koga vprašate. Morda so krivi Črnigoj in pohlep, morda Lahovnik in banke, morda apetiti velikih globalnih gradbincev. Kako je nastal nesrečni splet okoliščin, bo pokazal čas. Ker je Primorje vsekakor zgodba za slovensko ekonomsko zgodovino.

Zaenkrat je ajdovski velikan še vedno zadrega. Dejstvo je, da je propad Primorja prinesel vrsto pravnomočnih sodb zaradi številnih kaznivih dejanj. In tega nikakor ne gre jemati zlahka. A spomin na zlate čase že prebuja nostalgično občudovanje, celo v tistih, ki so pred desetimi leti zaradi zamud pri izplačilih trepetali za svoj obstoj. In Primorska, ki se iz leta v leto bolj boleče spopada z ekonomsko in demografsko marginalizacijo, se vedno bolj zaveda, da je bila izguba mednarodno uveljavljene gospodarske družbe v vsakem primeru velikanska škoda.

Kar dobra simbolika je, da je ob 75. obletnici Primorja Kolektor CPG, od koder je v Primorje priteklo in kamor se je po stečaju steklo ogromno znanja in stikov, v konzorciju dobilo največji gradbeni posel v državi. Drugi tir je za Primorsko in za zapuščino Primorja lahko druga priložnost in zdravilo za bolečino. Seveda, če se bomo znali izogniti sumljivim aneksom, skritim provizijam, kartelnemu mešetarjenju in škodljivim politično-gospodarskim spregam. Sicer lahko novi, tokrat železniški viadukti, postanejo katastrofalna repriza.


Preberite še


Najbolj brano