Točka preloma pri Hrastovljah

Dan državnosti, 25. junija lani, blizu 35 stopinj Celzija. Po Kraškem robu se proti Kopru spušča tovorni vlak, naložen z novimi citroëni koncerna PSA na Slovaškem. Ob 11.42 srečno zapelje na tir številka 2 postaje Hrastovlje. A takrat še nihče ni mogel vedeti, da je v tistem trenutku pod njim počila desna ostrica kretnice.

Če bi bil to dokumentarec na kanalu Discovery, bi se zdaj na ekranu pokazal napis: Tri ure do katastrofe.

Naj bo poročilo o (sreči v) nesreči s kerozinom argument, da morda ni čas za izumljanje novih rešitev o investitorstvu drugega tira.

Še devet vlakov je v naslednjih treh urah srečno peljalo tam mimo, k sreči po tiru številka 1 in po levi ostrici kretnice. Do vlaka številka 47882 Slovenskih železnic, ki je iz Kopra navzgor proti münchenskemu letališču vlekel 18 cistern s kerozinom, v vsaki skoraj 80.000 litrov. Ta pa je zapeljal na tir številka 2, da je počakal na nasproti vozeči vlak. Ob 14.37 je speljal, med vožnjo po zlomljeni desni ostrici se je ta v točki preloma začela zvijati, odmikati, zvračati ..., in iztirile so 6., 7., 8., 9., 10. in 11. cisterna. Vlak se je ustavil v predoru Dol. Ura iztirjenja 14.40. Eni od cistern se je ob drsenju po obodu predora prebil plašč rezervoarja in v zemljo je izteklo 7611 litrov letalskega goriva.

Od tu naprej smo najprej spremljali ustavljanje iztekanja, trud za čim hitrejšo obnovo proge ter večmesečni nadzor, da izliti kerozin v kraškem podzemlju ne zaide v Rižanski vodni vir.

Ves čas je potekala preiskava vzroka nesreče, predvsem analiza točke preloma nesrečne ostrice. Zdaj je tu končno poročilo. Ena pomembnejših od ugotovitev: če se proga ob vožnji vlakov tam ne bi toliko posedala, ne bi nastale mikro razpoke in ostrica ne bi počila.

Še ena potrditev pač, da je industrijski tir iz leta 1967 kljub vsem vlaganjem utrujen in težko primeren za 80 vlakov na dan. Se pa je po lanski nesreči zdelo, da je kerozin odnesel šalo in da je bil prelom ostrice v Dolu pri Hrastovljah tudi točka preloma za projekt drugi tir. Projekt je kmalu dobil državno poroštvo in če odštejemo peripetije z razpisom za Glinščico, je investitor 2TDK pred skorajšnjo izbiro glavnih izvajalcev med 29 prispelimi ponudbami.

Trenutno smo v globoki gospodarski komi - a če kdaj, je zdaj čas za infrastrukturne investicije, ki obudijo gospodarstvo. Naj bo končno poročilo o (sreči v) nesreči s kerozinom v Dolu argument, da morda ni čas za izumljanje novih rešitev o investitorstvu drugega tira. Predvsem ni časa za nove zamude. Od teh so še kretnice utrujene.


Preberite še


Najbolj brano