V Jašek se zlivajo trije jubileji

V mali dvorani Gledališča Koper je od minule sobote predpremierno na ogled absurdna komedija Jašek britanskega dramatika in Nobelovega nagrajenca Harolda Pinterja. Predstava, ki jo bodo premierno uprizorili v petek, 21. februarja, in nato še 28. februarja, sovpada s kar tremi jubileji.

Plačana morilca (v ospredju) Gus (Blaž Popovski) in Ben (Rok 
Matek) se med čakanjem na navodilo, koga morata ubiti, zapletata 
v absurdne situacije in dialoge.  Foto: Jaka Varmuž
Plačana morilca (v ospredju) Gus (Blaž Popovski) in Ben (Rok Matek) se med čakanjem na navodilo, koga morata ubiti, zapletata v absurdne situacije in dialoge.  Foto: Jaka Varmuž

KOPER > Komedija Jašek z izvirnim naslovom The Dumb Waiter, prihaja v Koper ob 60. obletnici njene prve britanske uprizoritve. Britanski dramatik, scenarist, pesnik, igralec in Nobelov nagrajenec Harold Pinter (1930-2008) jo je napisal v letu 1957, britansko krstno uprizoritev pa je doživela tri leta pozneje v prvi sezoni delovanja londonskega gledališča Hampstead Theatre. Hkrati je to 20. režija koprskega hišnega režiserja Jake Ivanca v tem gledališču in je jubilejni nastop priznanega dramskega igralca Roka Matka ob 10. obletnici njegovega delovanja v Gledališču Koper.

Ko ni več zgodb, (pre)ostanejo le še banalnosti

Zgodba enodejanke, ki je zasnovana kot psihološka srhljivka, je preprosta: v sobi dva moška, eksekutorja Ben (Rok Matek) in Gus (Blaž Popovski), čakata na navodila “delodajalca”, koga ubiti. Čas preganjata z nepomembnimi opravili in pogovori, predvsem pa, kot se je izrazil igralec Rok Matek, “srečujeta samega sebe”.

Katja Pegan: Teater je finančno in kadrovsko podhranjen

Direktorica in umetniška vodja Gledališča Koper Katja Pegan je ob predstavitvi Jaška izpostavila, da sta dva izmed soustvarjalcev predstave, Izolan Blaž Popovski in Pirančan Ivan Loboda, prva predstavnika prve generacije mladih gledaliških ustvarjalcev iz slovenske Istre, ki je v srednji šoli obiskovala gledališko šolo Gledališča Koper in danes že diplomirala na gledaliških akademijah doma in v tujini, kjer v tem trenutku študira še šest nekdanjih slušateljev gledališke šole. V luči združevanja in povezovanja štirih istrskih občin pri kandidaturi za Evropsko prestolnico kulture pa je opozorila na dvoletno finančno in kadrovsko podhranjenost Gledališča Koper ter apelirala na združevanje sredstev, tudi ko gre za delo edinega poklicnega gledališča na južnem Primorskem, ki danes zaposluje le pet igralcev, medtem ko bi jih potrebovali vsaj osem.

Pinterjeva plačana morilca v režijski interpretaciji Jake Ivanca postaneta angela. “Če je tekst v začetku 60. let prešnjega stoletja gledalcem spregovoril o položaju človeka in njegovi izgubi identitete v postvojni družbi, danes lahko spregovori o grozotah današnje družbe, nekdanja morilca, zdaj angela, pa z novim poslanstvom postaneta nekakšna odrešitelja sodobnega človeka,” je ob predstavitvi enodejanke povedal Ivanc, ki se je z dramatiko absurda prvič srečal v času študija na akademiji, ko je režiral Beckettovo igro Čakajoč Godota.

O tem, ali sta Gus in Ben negativna lika, je Rok Matek v intervjuju za občasnik Gledališča Koper in Obalnih galerij Gledga povedal: “Nista negativna lika, prej tragikomična, obsojena na preganjanje časa in na pogovore o banalnih, zanju pomembnih rečeh, na izgubo socialnih stikov in prijateljskih odnosov, saj sta zaradi vedno novih nalog obsojena le na družbo drug drugega. Ljudje, ki ostanejo brez zgodb, se lahko ukvarjajo samo z banalnostmi.”

Intima male dvorane

Uprizoritev so poleg režiserja in scenografa Jake Ivanca pripravili prevajalec Zdravko Duša, avtor glasbe Davor Herceg, kostumograf Andrej Vrhovnik, lektor Martin Vrtačnik, oblikovalec svetlobe Jaka Varmuž in asistent režiserja Ivan Loboda. Ivanc je zadovoljen, da “v življenje vstopa mali oder, do zdaj v domeni predstav za otroke. Kupna moč je majhna, ni nas veliko, ki hodimo v gledališče, vesel sem, da sem dobil priložnost za delo v mali dvorani”.


Najbolj brano