V Brdih, na planetu kreativnosti

V čarobnem Šmartnem v Goriških brdih se je v soboto iztekel že 9. mednarodni Festival kreativne in improvizirane glasbe. Umetniški vodja festivala, bobnar in tolkalec Zlatko Kaučič, je tudi tokrat pripravil zanimivo zvočno popotovanje.

V Hiši kulture v Šmartnem je skandinavski  saksofonist  Torben Snekkestad nastopil v duu z gostiteljem Zlatkom Kaučičem.   Foto: Iztok Zupan
V Hiši kulture v Šmartnem je skandinavski saksofonist Torben Snekkestad nastopil v duu z gostiteljem Zlatkom Kaučičem.  Foto: Iztok Zupan

ŠMARTNO > Tridnevno glasbeno kreativno vrenje, ki se vsako leto sredi septembra prebudi v Šmartnem, ima vedno živ izvir. Napajajo ga koncertna druženja glasbenikov ter povezovanja različnih umetnostnih zvrsti.

V Hemingwayjevi šoli

Tamkajšnja Hiša kulture se vsakič znova prelevi v nekakšen inkubator najrazličnejših ustvarjalnosti, njen oder pa postane stičišče glasbenih dialogov, ki potekajo spontano, kot sorodna razmišljanja, dialogi.

Nastajajo zgodbe, ki se mestoma razvijejo v vroče kulminacije, ekspresivne zvočne abstrakcije, in spet potihnejo v minimalistično izčiščenost zvoka ter nazadnje izzvenijo kot mimobežna srečanja. Poleg živahnega večernega koncertnega dogajanja, ko se na odru zvrstijo vsaj trije sestavi, so sestavni del festivalskega programa popoldanske delavnice, ki jih že tradicionalno vodi Kaučičev izbranec iz vrst eminentnih in mednarodno uveljavljenih glasbenih imen improvizirane glasbe. Letošnjim udeležencem je svoje znanje in dolgoletne izkušnje razkrival ameriški bobnar Gerry Hemingway.

Deveta festivalska izvedba je prinesla tudi druga odlična imena tako slovenske kot širšeevropske glasbene scene in tako prerasla osnovni koncept kreativnosti slovensko-italijanskega prostora oziroma združevanja glasbenikov z obeh strani meje.

Tako je že prvi dan, četrtek, odzvanjal zelo mednarodno: odprtju fotografske razstave Nade Žgank, ki ga je sofisticirano pospremil plesno-glasbeni performans Andreje Podrzavnik in Jošta Drašlerja, je v cerkvi Sv. Martina sledil nastop britanskega violinista Philippa Wachsmanna, v Hiši kulture pa je saksofonist Torben Snekkestad, Norvežan, ki živi in dela na Danskem, v duu z Zlatkom Kaučičem več kot uspešno nadomestil brazilskega saksofonista Iva Perelmana, ki je žal zbolel. V petek je s svojim saksofonskim kvartetom navduševal Luciano Caruso, tolkalec Vid Drašler pa se je predstavil v triu z angleškima glasbenikoma, klarinetistom Tomom Jacksonom in kitaristom Danielom Thompsonom. Večer je podčrtal solo recital 'častnega gosta' Gerryja Hamingwayja.

Prepletanje glasbe in poezije

Sklepni soboti zadnja leta pravijo Boštjanov dan, v spomin na pokojnega Boštjana Cveka, nepozabnega vodjo festivala Jazz Cerkno. Sobotni sončni zahod navadno prikličejo literarna branja, svojevrstni prepleti slovenske in italijanske poezije. Kaučič taka druženja vidi tudi kot svojevrstna zvočna mreženja različnih si jezikov, ki navdihujeta tudi s svojimi fonetičnimi karakteristikami. Letos so se tako spogledovale besede Veronike Dintinjana, dobitnice Jenkove nagrade, in pokojne Novelle Cantarutti, pesnice iz sosednjega Spilimberga. Dve duši v dialogu, kakor so srečanje poimenovali, sta odsev našli tudi v glasbi pianistke Ingrid Mačus in trobentača Flavia Zanuttinija. Koncertni večer se je nadaljeval z izvrstnim solo recitalom francoske pianistke Sophie Agnel, ki s pravim pustolovskim duhom raziskuje zvočne zmogljivosti klavirja, ter avstrijsko-slovenskim triom, ki ga sestavljajo saksofonistka Tanja Feichmair, kontrabasist Tomaž Grom in bobnar Urban Kušar. Kakor je že v navadi, je tudi tokratno festivalsko edicijo sklenil zaključni koncert udeležencev delavnice Gerryja Hemingwayja.

“Ta festivalček je izjemno lepa stvar,” pravi Kaučič. “Opazuješ, kako nastaja en lep ambient, zelo pozitiven, tudi v smislu diskusije o glasbi. Kot bi tri dni živel v glasbi, ki je pozabljena, ki ni konstantno na piedestalu … Kot bi bili na planetu kreativnosti, ki daje nov zagon in ponuja razmislek o nadaljnjem življenju.”  

MOJCA MALJEVAC, Radio Koper


Najbolj brano