Sodobni spletni izzivi onkraj meja razuma

Video posnetki ljudi, ki nase zlivajo vedro vode, so bili hit poletja 2014. Če se je tako imenovani “bucket challenge” (izziv z vedrom) tedaj marsikomu zdel simpatičen, pa tega ni mogoče reči za najnovejše spletne norije, ki so se letos iz ZDA razširile tudi v Evropo.

“Tide pod challenge” ali kdo si upa pojesti kapsulo detergenta.
“Tide pod challenge” ali kdo si upa pojesti kapsulo detergenta. 

Tako imenovani “Kiki challenge” je najnovejši viralni spletni izziv, ki temelji na pesmi In my feelings kanadskega hip hop zvezdnika Drakea. V videih z označbami #InMyFeelings, #DoTheShiggy in #KikiChallenge ljudje skočijo iz premikajočega se avta in plešejo na omenjeni hit.

Opozorila policije, da je takšno početje izjemno nevarno, saj ne ogroža le življenja plešočega, pač pa tudi drugih udeležencev v prometu, očitno ne zaležejo. Veliko posnetkov se tako konča s padci “plesalcev” in trki nenadzorovanih avtomobilov v prometne znake ali celo pešce.

Goltanje detergenta in tlačenje kondoma v nos

Enega od ponesrečenih poskusov izvedbe tega izziva so pred dnevi zabeležili ameriški mediji. 18-letna Anna Worden iz Iowe, ki je od malih nog zaprisežena plesu, ni želela zaostajati za svojimi vrstniki in se je tudi sama lotila nevarnega izziva. A že ob izstopu iz avta je padla in ob tem utrpela tako hude poškodbe, da jo po zdravljenju na intenzivni negi čaka ponovno učenje hoje.

Izziv je postal zelo priljubljen v Indiji, zaradi česar po družbenih omrežjih krožijo številna opozorila tamkajšnje policije s pozivi, naj se spletno norenje konča. Podobne pozive je zaslediti tudi v evropskih državah.

Kiki izziv je le eden izmed spletnih izzivov, ki so letos okužili uporabnike družbenih omrežij. Nič manj nespameten ni tako imenovani “tide pod challenge”, torej izziv, ki uporabnike nagovarja, naj se posnamejo, medtem ko zaužijejo kapsulo pralnega detergenta. V ZDA se je začel širiti že pred nekaj leti, zlasti med najstniki. Več deset se jih je pri tem smrtno nevarnem početju zastrupilo. Posnetke so objavljali na youtubu, kjer pa so izziv obsodili in napovedali, da bodo videe s takšno vsebino izbrisali.

Ples ob avtomobilu in goltanje detergenta pa še zdaleč nista osamljena primera absurdnih in izjemno nevarnih preizkušenj, ki so doma na družbenih omrežjih. Nekaj časa je bilo popularno “srfanje” na strehi avtomobila, pa polivanje z vnetljivimi snovmi in s kropom, nanašanje deodoranta na eno točko na telesu do vnetja kože in celo “kondomski” izzivi v več različicah, od tlačenja kondoma skozi nosno votlino v usta do prekrivanja glave s kondomom.

Neymarjevi padci in pasje čudenje

“Challenge manija” je poleg tovrstnega težko doumljivega početja vendarle spodbudila tudi nekaj bolj nedolžnih in zabavnih viralnih hitov. Med njimi je na primer izziv Neymar, ki se je najbolj razširil med letošnjim mundialom. Z oznako #NeymarChallenge so uporabniki objavljali videe, na katerih se akterji v slogu brazilskega nogometnega zvezdnika zgrudijo na tla in se zakotalijo v hipu, ko se jih kdo ali kaj (tudi kapljica vode) dotakne.

Zelo priljubljeni so še vedno tudi posnetki z oznako #WhatTheFluffChallenge, na katerih so glavni akterji psi. Ta izziv je zajel tudi precej slovenskih uporabnikov, ki so pred svojimi ljubljenčki preizkusili trik z odejo. “Igra” je v tem, da lastnik zmede psa, tako da se postavi pod podboje vrat in pred sabo pridrži odejo, tako da se zakrije, nato skoči vstran in odejo spusti iz rok. Če pes ob takšnem “magičnem” izginotju lastnika za nekaj trenutkov okameni ali kako drugače pokaže začudenje, je izziv uspel.

Iskanje potrditve

Medtem ko so zgodnejši spletni izzivi nastajali tudi kot simbolični izrazi podpore določenim stališčem ali dejanjem, je vodilo današnjih izzivov gola zabava, sledenje tovrstnim trendom pa je postalo sprevržena pot do izboljšanja samopodobe.

“Najbolj ranljivi so najstniki, pri katerih je potreba po pripadnosti in po sprejetosti še pomembnejša kot v odraslosti. Socialna omrežja pa omogočajo takojšnjo povratno informacijo v oblikov všečkov, delitev in komentarjev, ki najstniku dajo vedeti, da je sprejet in občudovan. Bolj je izziv nevaren, bolj je gledan, in večji kot je 'feedback', večje je zadovoljstvo tistega, ki se je izziva lotil,” pravi psihologinja Špela Reš, svetovalka v centru Logout, kjer nudijo pomoč pri prekomerni uporabi interneta.

Večina spletnih izzivov se v svet razširi iz ZDA. Kako dovzetni smo zanje Slovenci? “Nič manj kot ostale države, kjer je internet že v žepu vsakega desetletnika. Naj bo Slovenec ali Američan, mladostnik je pač mladostnik,” odovarja psihologinja.


Najbolj brano