Matevž Lenarčič poletel proti Severnemu tečaju

Pilot in fotograf Matevž Lenarčič je danes zjutraj nekaj po 6. uri s Pipistrelovim letalom Virus SW poletel proti Severnem tečaju. Njegov vzlet je na ljubljanskem letališču spremljala ekipa projekta Green Light World Flight - North Pole.

Pilot in fotograf Matevž Lenarčič je danes zjutraj nekaj po 6. uri s Pipistrelovim letalom Virus SW poletel proti Severnem tečaju Foto: Alenka Tratnik
Pilot in fotograf Matevž Lenarčič je danes zjutraj nekaj po 6. uri s Pipistrelovim letalom Virus SW poletel proti Severnem tečaju Foto: Alenka Tratnik

BRNIK>Matevž Lenarčič je začetek poti sprva predvidel za petek, vendar je moral zaradi stacionarne hladne fronte nad Alpami in neugodne napovedi v Skandinaviji vzlet prestaviti na danes. Tudi današnji vzlet je bil negotov. “Nebo se je vendarle očistilo in kaže, da bo čez Evropo šlo, kako bo čez Skandinavijo, pa bomo še videli,” je pred vzletom povedal Lenarčič, ki danes namerava leteti v Tromso na severu Norveške.

Za malo letalo so prav vremenske razmere ključne za varen polet. To še posebej velja za skrajni sever, kjer ob neugodnem vremenu nastaja veliko ledu. V takih razmerah zamrzne tudi letalo, s katerim tako ni mogoče leteti. “Razdalje so dolge in vreme se hitro spreminja,” je svoje bojazni razkril Lenarčič, ki za vremenske razmere na Arktiki nima niti natančnih podatkov, saj za to območje obstajajo le nenatančni vremenski modeli.

Tri do štiri tedne

Svoj podvig načrtuje v osmih do desetih etapah. Preletel bo Norveško, Severni tečaj in Kanado ter se po Lindbergovi poti vrnil domov. S postanki naj bi polet trajal tri do štiri tedne, vendar je to le ocena, saj bo čakal na primerno vreme. Kot je poudaril pred vzletom, je naštudiral vse možne variante, ki bi se lahko zgodile, tako da bo na poti manj presenečenj.

Za polet na Severni tečaj so morali v Pipistrelu letalo, s katerim je Lenarčič lani že obletel Zemljo, nekoliko prirediti in prilagoditi za mraz. Letalo virus SW, ki je dolgo 6,5 metra in ima razpon kril 10,7 metra, prazno tehta 290 kilogramov in doseže največjo hitrost približno 300 kilometrov na uro.

“Letalo dobro poznam. Pipistrel je izdelal vrhunsko letalo, ki ima dober dolet,” je poudaril Lenarčič. Direktorja Pipistrela Iva Boscarola veseli, da imajo Lenarčičeve odprave vse bolj znanstveni značaj, saj bodo rezultati meritev, ki jih bo opravil med tem poletom, prinesli pomembne podatke za razumevanje podnebnih sprememb.

Merili bodo ogljik

Griša Močnik iz podjetja Aerosol, ki je razvilo prototip za merjenje črnega ogljika, je pojasnil, da bodo med poletom izmerili koncentracijo drugega najpomembnejšega povzročitelja podnebnih sprememb nad Arktiko, ki je eno najbolj občutljivih področij na Zemlji. Upa, da bodo tako dobili pomembne znanstvene rezultate, s katerimi bodo ocenili, kako se planet segreva in kakšen je vpliv onesnaževalcev.

Z željami po mirnem nebu in uspešnem letu so danes Lenarčiča na pot pospremili tudi svetovalec uprave Aerodroma Ljubljana Jure Mežnaršič, Rok Cuderman iz Petrola in Ksenija Škrilec z ministrstva za zunanje zadeve, ki mu je obljubila pomoč celotne slovenske diplomatske mreže, če bo ta potrebna. Za tokratno odpravo ima Lenarčič vso dokumentacijo in prvič bo legalno prečkal tudi Kanado.

Škrilčeva je poudarila, da država podpira Lenarčičevo odpravo, saj nosi pomembna sporočila o Sloveniji kot deželi, v kateri živijo ljudje z znanjem, ki ga znajo aplicirati na visokotehnološko okoljsko zavedne proizvode. Projekt nosi zgodbo o uspešnem slovenskem gospodarstvu in globalni odgovornosti države, je poudarila.

STA


Najbolj brano