Podmornica 913 je na poti v Slovenijo

Slovito podmornico 913, zaradi katere je nazadnje prišlo skoraj do diplomatskega spora med Slovenijo, Hrvaško in Črno goro, so včeraj pripravili za transport in naložili na trajekt. Na zaprtem vojaškem območju blizu Tivta, kjer je skoraj leto dni čakala, da Slovenija najde način in denar, da jo odpelje, so se zbrali vsi, ki so kakorkoli pripomogli k temu podvigu.

Podmornico 913 so z vojaškim dvigalom natovorili na najnovejši in največji trajekt Grbalj Pomorskega saobračaja. Foto: Vida G. Posinković
Podmornico 913 so z vojaškim dvigalom natovorili na najnovejši in največji trajekt Grbalj Pomorskega saobračaja. Foto: Vida G. Posinković

TIVAT> Zadnji gordijski vozel v tej dolgi in zapleteni zgodbi je presekal podjetnik iz Gorice in lastnik prevozniške družbe Cem-Tir Silvan Cornioli.

Pot še ni določena

Ko je v Primorskih novicah prebral, da je podmornica obtičala v Tivtu zaradi pomanjkanja denarja, je obrambnemu ministrstvu ponudil brezplačen prevoz podmornice iz Črne gore v Slovenijo. Tovornjak s podmornico bo tako jutri iz kotorskega zaliva prepeljal trajekt, nadaljevanje poti pa še ni dokončno določeno. Kot je povedal Silvan Cornioli, ki v celoti sponzorira prevoz podmornice, imajo v ognju nekaj različic poti, končna odločitev pa bo padla v prihodnjih dneh. Ne glede na itinerar pa naj bi podmornica pripotovala v Pivko v začetku prihodnjega tedna.

Preden so podmornico natovorili na trajekt, je komandant vojne mornarice Črne gore, kapetan vojne ladje Rajko Bulatović na kratki slovesnosti predal ladijsko knjigo slovenskemu obrambnemu atašeju v Črni gori brigadirju Radetu Klisariču - simbolična gesta, s katero je podmornico dokončno predal Sloveniji.

Donacija je plod dobrih odnosov

Donacija podmornice 913, poimenovane po reki Zeta, je plod zelo dobrih meddržavnih odnosov med Slovenijo in Črno goro. Tako bi lahko strnili sporočilo predstavnikov vojaških oblasti obeh držav. Prijateljstvo v veliki meri sloni tudi na pomoči, ki jo Slovenija nudi Črni gori na njeni poti v Nato.

Bulatović je prepričan, da ima vsaka od nekdanjih republik bivše države pravico do tovrstnega muzejskega eksponata, le da je to pravico doslej izkoristila le Slovenija. Klisarič pa je opozoril na bogato podmorniško in pomorsko tradicijo Slovencev ter na dejstvo, da je bilo v jugoslovanskih podmornicah vgrajenega kar 60 odstotkov slovenskega znanja in tehnologije.

Najbolj so bili nad včerajšnjim dogajanjem v Tivtu navdušeni člani Društva podmorničarjev s kontraadmiralom Marjanom Pogačnikom na čelu. Ta je bil namreč od vsega začetka spiritus agens celotnega podjetja, človek, ki je imel odprta vrata do vseh političnih in vojaških vrhov v Črni gori in je zato na neformalni ravni lahko ustvarjal razpoloženje, ki je pripeljalo do same donacije.

Skupaj s kolegoma podmorničarjema, kapetanom vojne ladje Vojkom Gorupom in mornariško-tehničnim polkovnikom Rudolfom Mlačnikom je podmornico lani spomladi tudi pripravil na pot.

Na ogled v Pivki, ne pa pri morju

Sicer pa bo treba na ogled podmornice še počakati. Kot je povedala direktorica Pomorskega muzeja Martina Gamboz, bo treba podmornico pred tem očistiti, pobarvati, opremiti z instrumenti in jo ustrezno prezentirati. Zanimivo pa je, da v neformalnem pogovoru prav vsi protagonisti te podmorniške zgodbe, brez izjeme, obžalujejo, da podmornica ne bo razstavljena v Piranu. “Podmornica vendar sodi k morju,” je mantra, ki se ponavlja vsakokrat, ko beseda nanese na Pivko.

VIDA GORJUP POSINKOVIĆ


Najbolj brano