Minister Teš 6 označil za katastrofo

Projekt šestega bloka Termoelektrarne Šoštanj (Teš 6), katerega vrednost se je zvišala na 1,44 milijarde evrov, je primer, kako se v tej državi ne smemo vesti, je na izredni seji DZ dejal minister za infrastrukturo in prostor Samo Omerzel. Tako projektno vodenje kot celotno naložbo pa je označil za katastrofo.

Projekt šestega bloka Termoelektrarne Šoštanj (Teš 6), katerega vrednost se je zvišala na 1,44 milijarde evrov, je primer, kako se v tej državi ne smemo vesti, je na izredni seji DZ dejal minister za infrastrukturo in prostor Samo Omerzel. Tako Foto: STA
Projekt šestega bloka Termoelektrarne Šoštanj (Teš 6), katerega vrednost se je zvišala na 1,44 milijarde evrov, je primer, kako se v tej državi ne smemo vesti, je na izredni seji DZ dejal minister za infrastrukturo in prostor Samo Omerzel. Tako Foto: STA

LJUBLJANA > Minister Samo Omerzel želi imeti pred oblikovanjem stališča do tega, kako s projektom naprej, na mizi vse podatke oziroma jasen presek te naložbe. Šesti noveliran investicijski program, ki se pripravlja in bo tudi revidiran, bo po njegovih pojasnilih podlaga za to.

Opozoril je, da so bile vse ključne odločitve za projekt pripravljene na podlagi napačnih informacij. Glede na podatke, ki so jih dobili od trenutnih direktorjev, tako Teša kot HSE, kaže na to, da trditve, da se projekt draži, ne držijo, je dejal minister in dodal, da je ta projekt toliko stal od samega začetka.

Minister želi odločitev o naložbi sprejeti na podlagi pravih podatkov - treba je narediti jasen, pregleden presek vodenja te investicije, da se seznanijo z vsemi eksaktnimi podatki, ne le glede vodenja investicije, ampak tudi o tem, kako družba Teš deluje.

Ima projekt sploh smisel?

Za sprejem odločitve pa je treba po njegovih besedah upoštevati dva segmenta; eno so zgodovinska dejstva, drugo pa je to, kam investicija pelje. Zato minister potrebuje šesti noveliran investicijski program. Ta je namreč, kot je dejal, tisti, ki bo na osnovi nastalih dejstev pojasnil, kakšna bo dobičkonosnost tega projekta.

“Torej, ali bomo delali z dobičkom, ali bomo delali z izgubo, ali ima smisel, da sam projekt, sama termoelektrarna sploh deluje ali ga nima,” je poudaril in dodal, da v tem trenutku tega podatka nima. Ko bo znan pravi realni investicijski načrt, bo lahko kot minister dal jasno stališče in mnenje, kako naprej s Tešem 6.

Ključnega pomena je, da imamo neodvisno strokovno ekspertno institucijo, ki bo preverila ali ta investicijski načrt, ki bo izdelan, drži, ki bo preverila vsa dejanska stanja na tem projektu, je poudaril minister.

Po Omerzelovih pojasnilih ni dovolj, da KPMG vzame v roke peti noveliran program in preveri, ali je matematika v njem prava. To se je na revizijah načrtov delalo, preverjala se je matematika, ne pa vsebina.

Poslanec SDS Andrej Vizjak je v imenu predlagateljev pojasnil, da je temeljni namen seje ob različnih informacijah o vrednosti projekta sporočiti, da je DZ s poroštveno pogodbo vrednost omejil navzgor na 1,3 milijarde evrov.

Bogovič: Kdo je zavajal parlament?

Drugi namen pa je, da se tako Teš in HSE kot vlada zavejo tveganj, ki bodo nastali z začetkom obratovanja, ob tem pa izpostavil, da so tržne cene elektrike, ki so napovedane, bistveno pod cenami, ki so jih predvideli v dosedanjih investicijskih načrtih. Zato je treba ta tveganja oceniti in sprejeti ukrepi za njihovo obvladovanje.

Vizjak se je strinjal z ministrom, da je bil projekt voden katastrofalno, njegova dilema pa je, kdo je imel napačne informacije. Ali so bile te napačne v preteklosti ali jih morda daje zdajšnje vodstvo, se je še vprašal.

Franc Bogovič (SLS) je dejal, da se je treba zdaj osredotočiti na to, kako naložbo čim prej zaključiti, vmes pa preveriti investicijski načrt in preučiti posledice, ki jih bo ta naložba imela za tekoče poslovanje HSE in za bodoče investicije v slovenskem energetskem sistemu. Po njegovem mnenju je treba tudi ugotoviti, kdo je zavajal parlament, od njih pa terjati odgovornost.

V Desus po besedah Marjane Kotnik Poropat pričakujejo, da bo posebna ekspertna skupina izvedla revizijo investicije in da bo Državno pravobranilstvo v najkrajšem možnem času pripravilo poročilo o zakonitostih ravnanj organov HSE in Teša, tega pa posredovalo organom pregona.

Tonin: projekt je bil voden kriminalno in diletantsko

“Mislim, da ne bom veliko zgrešil, če bom rekel, da je bil projekt Teš 6 voden kriminalno in diletantsko,” je dejal Matej Tonin (NSi). Spomnil je, da je cena projekta še vedno nejasna, ne ve pa se, ali bo projekt ekonomsko dolgoročno upravičen ali ne.

Jože Velikonja (PS) je med drugim izpostavil, da je treba investicijo voditi naprej, saj poti nazaj ni več in je pričakovati, da bo poroštvo počrpano. Teš 6 bo zgrajen, vse posledice pa so v tem hipu še nejasne. So tudi mnenja, da bi morali pristojni organi, zlasti računsko sodišče in Državno pravobranilstvo opraviti vse ustrezne postopke in razjasniti številne očitke o korupciji in drugih protizakonitih ravnanjih odgovornih za projekt, je dodal.

Za Velikonjo je absurdno, da razjasnjevanje okoliščin v zvezi s Tešem 6 zahtevajo “tisti, ki so zanj odgovorni”. Današnja izredna seja DZ je po njegovem mnenju lakmusov papir politike sprenevedanja lignitne koalicije vseh političnih barv, ki so Teš in enega od energetskih stebrov Slovenije resno ogrozili, zdaj pa nas opozarjajo na lastne napake in pozivajo k odgovornejši politiki v prihodnje.

Černač: investicijo vodi Teš, ne vlada

Zvonko Černač (SDS) je poudaril, da investicijo od začetka vodi Teš, in ne vlada ne posamezen minister. V SDS pričakujejo, da bo projekt izpeljan v takih okvirih, kot so bile podpisane pogodbe. Če to ni moč storiti, tega ne morejo storiti brez soglasja DZ, ki je soglašal s poroštveno pogodbo, je dodal.

Matjaž Han (SD) je menil, da se mora dileme glede morebitne netransparentnosti gradnje Teša 6 razčistiti v okviru pristojnih inštitucij. Menil je tudi, da se mora iz diskusij o projektu umakniti “politikantstvo, ki smo mu bili priča tako z leve kot z desne strani”.

Poslanec DL Bojan Starman pa je poudaril, da je treba Teš 6 čim hitreje in čim ceneje zaključiti, ta zgodba pa naj nam bo v poduk, da z javnim denarjem ne znamo dobro gospodariti. “Upamo, da se nam take zgodbe v bodoče ne bodo ponavljale,” je dodal.

DZ sejo nadaljuje z razpravo.

STA


Najbolj brano