Letala s trave končno na asfaltno pisto?
Na asfaltni stezi letališča pri Divači letala že vse poletje ne smejo pristajati ali vzletati. To jim je prepovedala Agencija za civilno letalstvo, potem ko je ugotovila, da leta 2007 zgrajena asfaltna steza nima gradbenega dovoljenja.
DIVAČA> Letališče na divaškem Gabrku je staro že 96 let. Leta 2007 pa je prvič dobilo asfaltno pisto. Ajdovsko podjetje Primorje, ki je takrat opravljalo v divaški občini več del, v njej pa ima tudi betonarno, je tedaj asfaltiralo pisto - uradno naj bi šlo za testiranje asfalta. Vrednost teh del je bila ocenjena na 300.000 evrov, občina naj bi prispevala desetino, vse ostalo pa Primorje. Trak pa sta tedaj med drugim prerezali tedanji župan Matija Potokar ter tedanji minister za promet Janez Božič.
Pristajali na črni gradnji
Za posege niso pridobili gradbenega dovoljenja, kljub temu pa je Agencija za civilno letalstvo (ki je sodila pod okrilje prometnega ministrstva) izdala za pisto obratovalno dovoljenje. “Pred letom 2008 kot letališče sploh ni obstajalo, saj je imelo status vzletišča. Kot tak je objekt dobil prvič obratovalno dovoljenje konec leta 2007. Od takrat smo jim izdali dovoljenje za poskusno obratovanje v letu 2008, obratovalno dovoljenje leto kasneje ter spremembo dovoljenja v letu 2010,” so nam pojasnili na ministrstvu za infrastrukturo.
Kot kaže, so šele leta 2010 na agenciji ugotovili, da so dovoljenja izdajali brez ustrezne podlage in tedaj prvič obratovalnega dovoljenja niso izdali. Tudi lani ga najprej niso izdali, po pritožbi pa odločitev spremenili, letos pa mora asfaltna pista mirovati.
“Razlog za prepoved je očitek, da nimamo dovoljenja za izvedbo asfalta v letu 2007 na vzletno pristajalni stezi,” je potarnal Viktor Markežič, predsednik kluba Kraški letalski center Divača, ki upravlja letališče. “Glede izvedbe asfalta v letu 2007 menimo, da po tedanji zakonodaji klub ni bil dolžan pridobiti gradbeno dovoljenje, kot se nam očita od leta 2009 in tudi sedaj,” še dodaja. Enako je zatrjuje tudi tedanji župan Matija Potokar.
A na Upravni enoti Sežana menijo drugače. Tam so namreč šele aprila letos izdali klubu gradbeno dovoljenje za legalizacijo rekonstrukcije zgornjega ustroja asfaltne steze. “Že beseda legalizacija pove, da si je investitor pridobil gradbeno dovoljenje za poseg, ki ga je predhodno izvedel brez gradbenega dovoljenja,” so na Upravni enoti zanikali navedbe kluba in nekdanjega župana. Dodali so še, da se zakon o graditvi objektov od leta 2007 ni spreminjal, temveč ves čas izrecno navaja, da se rekonstrukcija objekta lahko začne le na podlagi gradbenega dovoljenja.
V klubu so letos to očitno razumeli, oddali vlogo za gradbeno dovoljenje in 17. avgusta je (potem ko je uspešno prestalo pritožbo) to postalo pravnomočno. Ker pa asfaltna steza še nima uporabnega in na tej osnovi obratovalnega dovoljenja, še vedno sameva.
V dežju ne morejo pristajati
“Trenutno tako uporabljamo le sosednjo travnato pisto. Žal letala z zahtevnejšim podvozjem tu ne morejo pristajati oziroma tvegajo poškodbo podvozja, ravno tako je neuporabna po dežju, saj je potrebno počakati na izsušitev tal. Ker je lastnik letališča ministrstvo za obrambo, so tudi oni omejeni samo na to stezo. Okrnjeno je tudi šolanje, tako v klubu kot pri zasebnikih, ki tu opravljajo komercialno dejavnost,” je še nanizal posledice prepovedi Markežič.
O prihodnosti, ko se končno nadejajo uporabnega in obratovalnega dovoljenja, pa dodal: “Zanimanja za letališče je precej med domačimi in tujimi letalci. Potem ko smo več ali manj uredili lastniška vprašanja, je ozko grlo za razvoj pomanjkljiva infrastruktura. Letališče še nima elektrike (napajamo se z agregati), vodovoda, telefona in dostojne ceste. Občina je gradbena dovoljenja za izvedbo le-teh dobila, problem pa je denar.”BOGDAN MACAROL